misselijk en ongesteld

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:
misselijk en ongesteld

Bericht door Schorpioentje73 » 16 aug 2007, 14:57

Ik ben nu een 3-tal maanden met de pil gestopt, zoals de meeste weten proberen we voor een brusje voor Shayenzo.
Van Shayenzo was het de eerste maand al prijs, nu duurt het iets langer, wat niet abnormaal is natuurlijk.
Wat ik wel vreemd vind, is dat ik nu al 2 maanden net voor ik ongesteld moet worden, (week vooraf, aantal dagen vooraf) met periodes misselijk ben. Bij mijn eerste zwangerschap was ik ook maar bij momenten misselijk en niet ganse dag, waardoor ik dacht dat ik nu weer zwanger was, maar op de aangegeven dag komen mijn maandstonden erdoor.
Vorige week dus weer misselijk, maar dinsdag kwamen ze :evil: erdoor. Nu vandaag voel ik me weer af en toe misselijk.
Zijn er nog mensen die dit al hebben voorgehad ? Ik had het er daarstraks effe met Annubis over, en ze dacht dat het misschien wel een bevruchting was maar het eitje niet kon innestelen. Nu ben ik wel van plan het hierover es met de dokter te hebben als ik ze zie, maar wou toch even horen of er hier nog iemand dat al heeft meegemaakt.


Gebruikersavatar
mel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 jun 2007, 20:51
Locatie:waarschoot

Bericht door mel » 16 aug 2007, 15:14

ja ik heb dit ook, het komt met vlagen, zo ineens, ik dacht zelfs dat ik zwanger was en had zelfs een positieve zwangerschapstest maar mijn bloedtest zei negatief, ik heb pco en weet niet wanneer ik ongi moet worden dus ik ga ook eens vragen aan gyne hoe dit komt, het is wel nog maar de eerste cyclus dat ik dit heb
Afbeelding

jodocus
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:30 jul 2007, 14:49
Locatie:Hoogstraten

Bericht door jodocus » 16 aug 2007, 15:18

ja, klinkt bekent, ik heb dit ook. Vorige maand was het de eerste keer en rond de tijd dat mijn regels moesten komen. Ik was enorm misselijk en dacht dat ik zwanger was. Niet dus, diezelfde dag nog mijn :twisted: .
Mijn cyclus en symptomen zijn totaal anders dan destijds met Dries
groetjes

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 16 aug 2007, 15:22

ben al blij dat ik niet de enige ben
PCO kan je dat na een eerste zwangerschap nog krijgen ? want weet niet just wat het is
mijn cyclus is wel regelmatig, rond de 28 dagen tot nu toe

Gebruikersavatar
mel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 jun 2007, 20:51
Locatie:waarschoot

Bericht door mel » 16 aug 2007, 15:26

dat weet ik eigenlijk niet, maar je hoeft je geen zorgen te maken, pco wil eigenlijk zeggen dat je zeer onregelmatig bent en dat je zeer lange cyclussen hebt
Afbeelding


Bolleke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 mei 2007, 20:59

Bericht door Bolleke » 16 aug 2007, 18:06

Ik heb me altijd laten vertellen dat pco erfelijk is! Je krijgt dat door van je moeder, maar dat wil niet altijd zeggen dat je moeder het heeft! Het gen kan onderdrukt worden en zo een generatie overslaan!

Het kan altijd dat je bij je eerste zwangerschap geluk had en dat het toevallig de goeie maand was dat je stopte, maar nu lijkt mij dat heel sterk dat jij pco hebt, als je zo een regelamtige cyclus hebt hoor!

Het belangrijkste symtoom van pco is dat je cyclus erg lang en onregelmatig is!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 16 aug 2007, 19:49

ik dacht niet dat je pco nog kon krijgen....
ik heb dat altijd al gehad....
als je een mooie stipte cyclus hebt, dan heb je geen pco :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 16 aug 2007, 20:37

Wat is PCO?
PCO is een afkorting van polycysteus-ovarium. Dit betekent dat de eierstokken vele onrijpe follikels (of eiblaasjes) bevatten. Dit syndroom is voor het eerst beschreven door Stein en Leventhal in 1935 en is daarom ook lange tijd het syndroom van Stein en Leventhal genoemd. Dit is tevens één van de meest voorkomende oorzaken van onvruchtbaarheid bij vrouwen, ongeveer 6% van alle vrouwen hebben een lichte of zwaardere vorm van PCO.
In een normale cyclus komen steeds enkele follikels tot ontwikkeling waarvan er meestal maar 1 doorgroeit en tot een eisprong komt. Bij vrouwen met PCO komen meerdere eiblaasjes tot ontwikkeling waarvan geen enkel doorgroeit en er dus ook geen eisprong optreedt.

Wat is de oorzaak van PCO?
De echte oorzaak van PCO is nog steeds onduidelijk. De gestoorde groei van follikels bij PCO is een gevolg van een gestoorde hormonenwerking maar wat de oorzaak is van deze verstoring blijkt niet zo eenvoudig te achterhalen. Vrouwen met PCO hebben -in tegenstelling tot wat men vroeger dacht- normale eierstokken die echter op onregelmatige wijze worden gestimuleerd. Normaal produceert slechts 1 rijpende follikel oestrogenen die wanneer ze voldoende rijp is het signaal zal krijgen tot de eisprong (via het LH, luteïniserend hormoon).
Bij vrouwen met PCO rijpen er meerdere follikels tegelijk die elk oestrogenen aanmaken waardoor het signaal tot de eisprong reeds optreedt terwijl de eicellen nog helemaal niet rijp zijn. Gevolg hiervan is dat er geen enkele eicel tot een eisprong overgaat. Het signaal tot de eisprong gaat gepaard met een daling van het FSH (follikel stimulerend hormoon) waardoor de follikels hierna niet verder doorgroeien en er bij deze vrouwen dus nooit rijpe eicellen voorkomen.
Meestal is er een soort vicieuze cirkel en is oorzaak en gevolg moeilijk te onderscheiden. Erfelijke factoren schijnen een rol te spelen (in sommige families komt PCO veel vaker voor dan in andere) maar dit is zeker niet de enige oorzaak. Overgewicht (obesitas) kan ook een rol spelen aangezien bij sommige vrouwen na vermageren de normale cyclus hervat en er dus opnieuw een eisprong optreedt.Vermageren is echter soms niet zo gemakkelijk omdat deze ook een hormonale achtergrond kan hebben.

Wat zijn de symptomen?
De hedendaagse criteria voor de diagnose van PCO zijn : de aanwezigheid van meerdere kleine follikels in de eierstokken (kleiner dan 10mm), hormonaal verhoogde androgeen- (mannelijke hormonen, andros=grieks voor man) en LH- (luteïniserend hormoon) concentraties en het uitblijven van een eisprong (anovulatie) of een zeldzame eisprong (oligo-ovulatie).
De androgenen zoals testosteron en androsteendion zijn afkomstig van het stroma (het bindweefsel van de eierstokken), de talrijke follikels in de eierstokken zetten deze daarna om in oestrogenen die de productie van FSH afremmen en de productie van LH stimuleren.
De aanwezigheid van follikels kan echografisch vastgesteld worden, deze worden zichtbaar op het scherm in de vorm van zwarte vlekken (vergelijkbaar met de vorm van een druiventros). De hormonale waarden worden bepaald door middel van een bloedonderzoek. Er zal vooral worden gelet op de FSH-, LH- en androgeenwaarden.
Vrouwen met PCO hebben een hogere kans op het ontwikkelen van een zekere vorm van insulineresistentie (suikerziekte of diabetes). Hierdoor is het insulinegehalte in het bloed hoger dan normaal en dit zet op zijn beurt de eierstokken opnieuw aan tot de produktie van androgenen. Zo blijft de vicieuze cirkel in stand.
Door de verhoogde mannelijke hormonen kan er ook overbeharing (=hirsutisme) ontstaan. Ook acné en vettige haren kunnen een symptoom zijn bij PCO maar komen niet altijd voor.

Wat zijn de mogelijke behandelingen?
Aangezien vele vrouwen met PCO nooit een menstruatie (amenorroe) of zeer zelden een menstruatie (oligo-menorroe) hebben is het belangrijk dat dit behandeld wordt aangezien er anders een verhoogde kans is op baarmoederkanker door het te verouderde baarmoederslijmvlies.
Wanneer er geen kinderwens is kan PCO behandeld worden met bv. de pil waardoor de cysten of follikels onderdrukt worden zodat deze ook geen hormonen kunnen produceren en er ook een min of meer normale menstruele cyclus opgewekt wordt. Vele neveneffecten (zoals vettige haren of acné) van PCO worden ook daarmee verholpen. Bij tekenen van hyperandrogenisme (teveel mannelijke hormonen) kan een behandeling met anti-androgenen (zoals bv. cyproteronacetaat of aldactone) voorgeschreven worden.
Indien er wel een kinderwens is kan bij een lichtere vorm van PCO gekozen worden voor getimede coïtus of intra-uteriene inseminatie met een lichte stimulatie ( met behulp van clomid).
Indien dit geen resultaat oplevert zal voor in-vitro fertilisatie (IVF) gekozen worden.
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 16 aug 2007, 20:41

oh dank je annubis voor de uitleg
nu kan ik tenminste volgen als mensen over pco spreken

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 16 aug 2007, 21:38

dat is een hele uitleg, wel interessant
maar ik veronderstelde niet dat ik PCO had, anders had ik het al wel geweten zeker

Bolleke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 mei 2007, 20:59

Bericht door Bolleke » 16 aug 2007, 23:22

Ja, dan had je dat idd wel al geweten denk ik!
Zoiezo je hebt een vaste cyclus dan zou ik me geen zorgen maken!

Vorige keer was je snel zwanger, maar dat kan geluk zijn eh ;-)
Mijn gyn zegt altijd dat zolang je binnen het jaar zwanger bent, je je geen zorgen hoeft te maken!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 17 aug 2007, 12:14

het gaat eerder om die misselijkheid net voor ik mijn maandstonden moet hebben, en soms tijdens, dat vind ik vreemd


Plaats reactie

Terug naar “Zwanger worden”