Gynaecoloog Overpelt, wie kiezen?

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ambertje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 21:11
Locatie:Noord-Limburg
Gynaecoloog Overpelt, wie kiezen?

Bericht door Ambertje » 22 feb 2006, 11:43

Ik zou graag naar een gynaecoloog in het nieuwe ziekenhuis in Overpelt gaan. Maar blijkbaar zitten er 5 dokters. :? Kent iemand die dokters want ik vind het anders heel moeilijk om te beslissen naar welke dokter ik moet gaan. Is er trouwens een groot verschil tussen een vrouw en een man?
Hier zijn de dokters: dr Bollen Bart, dr Corremans Aniek, dr Hendrickx Rika, dr Ulens Frans, dr Verbeke Kaat.

Mercikes!


Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 22 feb 2006, 16:42

Ik ken niemand persoonlijk, maar de dingen (voorbeelden, woorden,...)die ik over dr. Bollen hoor vind ik heel positief (als vroedvrouw bekeken): respect voor de natuur, respect voor de mensen,...
In het algemeen vind ik mannen objectiever dan vrouwen en het is echt niet omdat zij nooit bevallen zijn dat ze er niet over kunnen meespreken. Als vrouwelijke gynaecologen negatieve ervaringen hebben met hun eigen bevallingen verandert dat hun ingesteldheid achteraf. vb. een vrouwelijke gynaecoloog die zelf een keizersnede gehad heeft gelooft niet meer in de natuur en heeft verder 'de bistouri tussen haar tanden' (uitdrukking die wij gebruiken voor iemand die heel snel KS doet).
Je kan ook naar jezelf kijken. Als je graag iemand hebt van de leeftijd van je vader (als dat je gerust stelt) dan moet je dr. Ulens kiezen.
Zelf vind ik het een slecht idee om een vrouw te kiezen omdat het een vrouw is want dat valt soms toch tegen en aan een man wordt je ook gewoon.

Gebruikersavatar
Ambertje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 21:11
Locatie:Noord-Limburg

Bericht door Ambertje » 22 feb 2006, 17:42

Hoi Marita,

dank je wel voor de reactie. Mij maakt het op zich niet uit of het een man of vrouw is maar ik heb gehoord dat vrouwen soms 'harder' zijn (of hoe moet je het verwoorden). Voor mij is het belangrijk dat ik er mij goed bij voel en dat de dokter naar mij luistert en mij behandeld als persoon (en nie als 'de volgende patiënt'). Of die nu jong, oud, mannelijk of vrouwelijk is maakt niet uit.
Dr Bollen klinkt mij dan wel goed. Ik zal zien, misschien moet ik lang wachten op een afspraak en dat ik dan toch bij iemand anders terecht kom. Want ik heb ondertussen al een cyclus van 43 dagen (and counting) en vind dit toch niet echt normaal meer. :?

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 22 feb 2006, 17:47

Ambertje schreef: maar ik heb gehoord dat vrouwen soms 'harder' zijn
dat klopt: harder, minder begrip,...Als je als barende mama door je gynaecoloog wordt uitgescholden, geen begrip krijgt,...dan mag je er bijna zeker van zijn dat je een vrouwelijke gynaecoloog hebt.
Nu is dat wel algemeen en zijn er in alle mogelijke eigenschappen uitzonderingen.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 22 feb 2006, 17:56

Ambertje schreef:Voor mij is het belangrijk dat ik er mij goed bij voel en dat de dokter naar mij luistert en mij behandeld als persoon (en nie als 'de volgende patiënt').
Dr Bollen klinkt mij dan wel goed. Ik zal zien, misschien moet ik lang wachten op een afspraak en dat ik dan toch bij iemand anders terecht kom. Want ik heb ondertussen al een cyclus van 43 dagen (and counting) en vind dit toch niet echt normaal meer. :?
Bij iedereen ga je merken dat je tijd beperkt is (afhankelijk van de drukte in de wachtkamer). Een tip: probeer als eerste van de consultatie een afspraak te krijgen en zorg dat je al een kwartier vroeger daar bent. Als hij er ook is dan begint hij en dan krijg jij veel tijd. (gemiddeld 15 min, maar 5 minuten meer of minder is een enorm verschil en als er echt problemen zijn dan krijg je veel meer tijd)
Als er dingen zijn die je tegen vallen dan zou het kunnen dat dat bij de anderen ook zo is. Blijkbaar zijn er afspraken en hier zal je heel andere dingen lezen (en ik ben ook heel andere dingen gewoon)
vb.-1e consultatie en 1e echo op 11weken. (dan zijn de miskramen al weg, want blijkbaar houden ze zich daar niet mee bezig)
-slechts 3 echo's per zwangerschap (meer bij problemen)
-geen inleiding, tenzij 10 dagen overtijd.
veranderen van gynaeco hiervoor heeft dus geen zin.


Gebruikersavatar
Ambertje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 21:11
Locatie:Noord-Limburg

Bericht door Ambertje » 22 feb 2006, 22:41

Na 11 weken pas 1ste echo? Ik dacht dat dat al na 8 weken gebeurde (kan ook mis zijn natuurlijk, heb er geen ervaring mee). Maar als ik het op voorhand weet, scheelt dat natuurlijk.
Maarja, we zullen eerst eens zien wanneer die :twisted: komen, en dan denken aan een 1ste echo! :wink:
In ieder geval heel fel bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 23 feb 2006, 14:07

bij mijn eerste zwangerschap had ik een eerste echo op 8 weken, maar dat was maar omdat alles nog verwarrend was
Nu bij mijn 2de heb ik mijn eerste op 11 weken gehad. En dat is heel normaal. Als er niets met je aan de handis, hoef je niet eerder.
Afbeelding
Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 23 feb 2006, 14:16

in het hele land (denk ik toch) is het normaal dat je naar de gynaecoloog gaat als je weet dat je zwanger bent, tenzij je dat zelf niet wil, dan maak je de eerste afspraak gewoon wanneer je die wil. Meestal is er bij die eerste consultatie ook een echo.
Het ziekenhuis waar Ambertje gaat ken ik (een beetje), samen met de gewoontes.
Ambertje zal ook heel graag haar zwangerschap heel vroeg laten vaststellen en zal ook heel graag het hartje zien kloppen om zekerheid te hebben...maar zij zal dus moeten wachten tot ze 11 weken is.
Als Ambertje een miskraam krijgt op 7 of 8 weken dan is ze officiëel nooit zwanger geweest.
Vermits ik dat weet had ik haar dat graag op voorhand gezegd.
Strikt medisch gezien is een vroege echo enkel om de zwangerschap+zwangerschapsduur vast te stellen. Op 11 weken kan er al heel veel gezien worden. Het zou zeker spijtig zijn dat die echo er niet was om dan veel later eventuele problemen vast te stellen.

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 23 feb 2006, 14:29

idd dat zou spijtig zijn.
Ik wist niet dat als je op bv 7-8 weken een miskraam had en nog geen echo gehad hebt dat je dan officieel nooit zwanger geweest bent. Eigenlijk wel gek hé, want je hebt al een bloedname die positief is...
Bij mijn eerste zwangerschap drong die vroege echo zich op omdat ik met een behandeling ging starten met hormonen en bleek dat ik ondertussen zwanger was. MAar aangezien we niet wisten hoe ver, ben ik zo vroeg moeten gaan.
Nu heb ik na een positieve zwangerschapstest de HA een bloedname laten uitvoeren waarna ik naar de gyn gebeld heb. En die zei gewoon om op 11 weken te komen. Dan zien ze meer. En dat is ook effectief zo.

nog een vraagje,
ik krijg elke keer ik op consultatie ga een echo,
heb me al verschillende keren afgevraagd waarom ik wel en bv een ander niet? vergeet dat dus elke keer te vragen als ik bij gyn ben (helemaal overdonderd door die echo's zeker :oops: )
Zou het kunnen om dat mijn bloeddruk en het vochtvasthouden eventueel problemen kunnen veroorzaken en dat ze me dus daarom scherper controleren? Of is dat gewoon een vrije keuze van de gyn?
Weet iemand dat?
Afbeelding
Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 23 feb 2006, 15:42

Er worden door de ziekenkas maar 3 echografiën per zwangerschap terugbetaald (en meer als er problemen zijn) omdat strikt medisch gezien dat voldoende is. Sommige gynaecologen houden zich hier aan, anderen doen het wel elke keer en rekenen er maar 3 aan. Als je zelf wil kan je dat wel vragen en zelf betalen (zonder tussenkomst van de ziekenkas).
In jou geval zal het wel de vrije keuze van je gynaecoloog zijn.

Gebruikersavatar
Ambertje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 21:11
Locatie:Noord-Limburg

Bericht door Ambertje » 23 feb 2006, 17:32

Ik heb er op zich geen problemen mee als de 1ste echo pas op 11 weken is. Het is natuurlijk altijd leuk om vroeger een echo te laten nemen maar ik kan begrijpen dat ze zeggen dat 3 echo's voldoende is.
Maar ik heb toch wat moeite met hun stelling dat je officieel niet zwanger bent geweest na een miskraam op 8 weken. Er is dan nog geen echo geweest maar emotioneel ben je natuurlijk wel zwanger geweest! Maar dat is een verschil in opinie tussen dokters en moeders natuurlijk.
Ik heb trouwens gebeld voor een afspraak en ik kan pas maandag 6 maart gaan (bij dr Ullens). :( Ik had liever vroeger gegaan maar dat ging nu eenmaal niet. Het is ook niet zo dringend. Als mn :evil: in tussentijd komen, is de afspraak niet meer nodig. Komen ze niet, dan ben ik blij dat ik kan gaan natuurlijk!

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 23 feb 2006, 17:38

Wacht efkens: hier is ergens iets mis.
Het zijn de mama's die dat zo verwoorden, niet de gynaecologen. In de ogen van de mama's is het pas officiëel als ze het gezien hebben (op echo) en niet als ze de test gezien hebben. Het zijn de mama's die het gevoel hebben dat hun kindje nooit bestaan heeft als ze het verliezen. Diezelfde mama's vinden dat ze zwanger geweest zijn en zouden daar graag 'een echt bewijs' aan over gehouden hebben.


Plaats reactie

Terug naar “Zwanger worden”