telefacts: attachment parents

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek
telefacts: attachment parents

Bericht door Saartje » 17 aug 2007, 12:55

Iemand gisteren telefacts gezien?

Het ging over Attachment parents.

Attachment parents' hebben geen boodschap aan alles wat in hun ogen ‘moderne opvoeding' is en varen een heel eigen koers.
‘Attachment parents' baseren hun opvoedingsregels op de filosofie van de Britse psycholoog John Bowlby. De basis van zijn filosofie is dat ouders letterlijk 24 uur op 24 met hun kinderen moeten bezig zijn.
Alle vrouwen zijn thuis bevallen, zonder verdoving, zonder gynaecoloog. Want dat is taboe voor de dames. "Elke medische tussenkomst kan schadelijk zijn voor het kind," zegt Krista.

Ook ‘pampers' zijn uit den boze bij de attachment parents. Bij Liz & Gary lijkt de woonkamer heel af en toe op een slecht onderhouden hondenhok, want de kinderen doen er hun behoefte als het hen uitkomt. "Eén van de hoekstenen van de attachment parents-filosofie is de zogenaamde ‘eliminatie-communicatie'. Zeer concreet: ouders moeten leren herkennen als hun kinderen hun behoefte moeten doen. Als de kinderen onverhoopt het hoekje van de kamer uitkiezen, is dat dus de schuld van de ouders. Suzanne beweert zelfs dat haar baby van 10 dagen oud haar nu al duidelijk maakt wanneer hij zijn behoefte moet doen. "Dan maakt hij van die kleine, zoemende geluidjes. En dan weet ik dat het tijd is om hem zijn behoefte te laten doen."

Ook discipline is volgens de attachment parents een vies woord. "Als mijn kinderen stout zijn, zijn ze stout," zegt Eleanor. "En dan? Eén van de grootste misvattingen is dat kinderen respect moeten hebben voor hun ouders. Respect krijg je niet als ouder, dat moet je verdienen. Als mijn zoon mij wil slaan, dan mag hij mij slaan. Dan zal ik achteraf proberen te begrijpen waarom hij dat heeft gedaan. Als ik de volgende keer niet meer dezelfde fout maak, zal hij me niet meer slaan."


Ik vond dat persoonlijk iets te ver gaan. Ze hebben geen buggy, geen eetstoel, geen relax, ... want volgens hen zijn dat items om je kind te verwaarlozen.
Sommigen gaven nog borstvoeding aan kinderen van 5 jaar en ouder...
Ik noem dat echt geen leven dat die hebben, als je 24/24 je kind bij je wilt. En dat is dan letterlijk he, die slapen altijd samen, doen niets zonder kinderen. Geef mij dan toch maar mijn opvoedingsstijl!


Gebruikersavatar
mieke1983
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jan 2007, 17:22
Locatie:poperinge
Contacteer:

Bericht door mieke1983 » 17 aug 2007, 13:10

ja heb ik gezien , idd sommige waren inderdaad echt veel bezig met hun kinderen, ik zou dat nie kunnen wi, ze bij ons laten slapen (ale maxim slaapt ook bij ons in de kamer maar zen eigen bedje) , gans de tijd kijken of het niet moet plassen anders mocht ze beginnen kuisen en kaka op vegen , die bv zolang geven pff chapeau vo hen maar denk dat men kinderen daarom niet slechter worden opgevoed omdat ik ze in een buggy zet, of in de babysit eens leg , en een ding is zeker maxim krijgt geen bv tot zen 5a6jaar is toch wel lang zunne :roll:
Was komisch zicht die twee grote kinderen aan die borsten elk eene, in dat speelplein :)
Afbeelding

trotse mama van 3schatten

http://defluppe.spaces.live.com/

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 17 aug 2007, 13:11

En ik vond dat echt ni proper hoe die kindjes met hun voeten door hun eigen kaka liepen en dan verder stapten op de vloer. jak :?

jodocus
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:30 jul 2007, 14:49
Locatie:Hoogstraten

Bericht door jodocus » 17 aug 2007, 13:29

niet gezien. Gelukkig maar, ik zou me alleen maar ergeren.
groetjes

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 17 aug 2007, 13:40

waarom ergeren?
buiten het feit dat ze hier wel pampers dragen,zijn wij ook ap.
We hebben wel een buggy in huis,maar die gebruilen we nooit/zeer zelden.Een park hebben we niet.Ik draag arvid in de draagdoek,en hij krijgt nog steeds bv.Hij slaapt ook nog steeds bij ons.Ik ga halftijds werken,maar anders zijn de kinderen ook altijd bij mij.Ieder zijn keuze,toch??
Natuurlijk laten ze weer de extremen gevallen zien,maar op zich is AP helemaal niet slecht in mijn ogen,en kiezen wij ook voor deze methode,zij het wel in iets minder strikte vorm.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Frieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:02 jul 2005, 11:22
Locatie:Ieper

Bericht door Frieke » 17 aug 2007, 14:03

Ik vond de gevallen die ze toonden ook wel extreem. Kinderen van 5 jaar nog borstvoeding geven, en ze in een draagdoek steken, das niet de wereld waarin wij leven, ik denk dat het iets beter is om ze realistisch op te voeden, dus dat ze altijd kunnen terugvallen op mama en papa maar dat ze stilletjes aan ook op eigen benen moeten leren staan.

Het zijn wel allemaal mooie gedachten hoor, maar de wereld is nu eenmaal zo niet, en ik denk dat je ze meer schade doet als je ze geen realiteit in de opvoeding meegeeft.

Mijn grote ergenis was dat ze volgens mij met een beschuldigende vinger wijzen naar mensen die hun levenswijze niet opvolgen, ik denk dat iedere ouder die zijn kinderen graag ziet het beste doet wat hij kan, en zolang ieder kind gelukkig is, is het mij gelijk hoe mensen ze opvoeden, ieder zijn eigen levensvisie!
Afbeelding
Afbeelding

Hele fiere mama van Febe en Ferre

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 17 aug 2007, 14:14

hier se,ons frieke!!!hoe ist mie??Drukdrukdruk,zekers????
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Frieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:02 jul 2005, 11:22
Locatie:Ieper

Bericht door Frieke » 17 aug 2007, 14:29

druk druk druk ja, maar vanaf maandag zijn we in conge joepie!!

dan ist uitrusten en genieten van de kids!
Afbeelding
Afbeelding

Hele fiere mama van Febe en Ferre

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 17 aug 2007, 15:42

Blij nog iets van u te horen! Tof 8)

Heb de reportage ook gezien.
Ik volg jou, Frieke, kan het niet beter zeggen.
Afbeelding
Afbeelding

Frieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:02 jul 2005, 11:22
Locatie:Ieper

Bericht door Frieke » 17 aug 2007, 15:49

allez merci spotje, ja, ik kan het nogal uitleggen he, dat moet als cafébazin :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Hele fiere mama van Febe en Ferre

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 17 aug 2007, 15:53

inderdaad, je moet 'een muule van lintjes' hebben zoals dat in het Ostends heet :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 17 aug 2007, 16:16

sterretje schreef:waarom ergeren?
buiten het feit dat ze hier wel pampers dragen,zijn wij ook ap.
We hebben wel een buggy in huis,maar die gebruilen we nooit/zeer zelden.Een park hebben we niet.Ik draag arvid in de draagdoek,en hij krijgt nog steeds bv.Hij slaapt ook nog steeds bij ons.Ik ga halftijds werken,maar anders zijn de kinderen ook altijd bij mij.Ieder zijn keuze,toch??
Natuurlijk laten ze weer de extremen gevallen zien,maar op zich is AP helemaal niet slecht in mijn ogen,en kiezen wij ook voor deze methode,zij het wel in iets minder strikte vorm.
awel, maar 't is de extreme kant dat de mensen irriteert. Zoals jij het omschrijft, is het menselijk. Die ouders vinden dat een kind in een buggy zetten of in een eetstoel verwaarlozing is. En dat kinderen geen respect moeten hebben voor hun ouders... wat wordt er dan van die kinderen, als ze hun ouders zomaar mogen uitschelden.
Dat maakt het zo extreem he

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 17 aug 2007, 16:18

Ah oei, ik had het antwoord van Frieke nog niet gelezen. Dat is dus wat ik bedoel, maar dan makkelijker uitgelegd :wink:

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 17 aug 2007, 17:11

ik heb het gisteren ook gezien
en ik bedank eerlijk gezegd voor 'hun' levensstijl
dat was echt niets voor mij
Iedereen doet uiteindelijk zijn ding, maar die levensstijl is voor mij niet haalbaar.... ik moet gaan werken, ik heb een huishouden, ik heb hobbies
en dan kan ik het niet opbrengen om constant een kind aan mijn lijf te hebben
Ik zie mijn kinderen doodgraag en heb niet het gevoel dat ik ze tekort doe door ze in een box gezet te hebben of omdat ik niet zo lang BV gegeven heb.
Mijn kinderen zien er gelukkig uit en uiten dat ook naar mij toe.....
niels die zit al van voor zijn 2 jaar niet meer in de buggy en ik zie me echt niet rondzeulen met hem....
ze moeten en mogen toch ook nog wel iets onafhankelijkheid hebben, niet??

wat mij het meest stoorde is dat ze het constant hadden over het hun kinderen uitgroeiden tot 'zulke fijne mensen'
net of andere kinderen dat dan niet zijn of worden.....
Dat was er voor mij toch wel wat over...


iedere mama doet wat zij het beste vind voor haar gezin en kindjes
en als je hun manier van opvoeden in minder mate volgt, dan is dat jouw keuze
dan is dat een teken dat je dar over nagedacht hebt en dat je je daarin kunt vinden
Ik heb er ook over nagedacht en voor mij past dit niet in ons leven
niet in dat van mij en niet in dat van mijn man
Wij hebben met 2 beslist om kinderen te hebben
en over de opvoeding wordt ook met 2 beslist
wij zijn gelukkig met de manier waarop we het nu doen...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 17 aug 2007, 17:39

Idd Wendy, ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen !!!
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 17 aug 2007, 17:42

goh ja, het is mijn mening en die verwoord ik gewoon hé
Afbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 17 aug 2007, 17:47

buggy, fopspeen, papflessen hebben we nooit nodig gehad.

we hebben wel een draagdoek waar ze nu nog steeds in gedragen wordt als we gaan wandelen, borstvoeding gaat ze nog krijgen tot haar 17 maanden en dat is eind oktober (nu krijgt ze enkel nog 's avonds bv)

Hier zijn de mama of de papa er de hele dag bij. We werken allebei voor de zaak en zijn dus thuis. Als hij op de baan is voor een klant ben ik thuis voor haar, als hij thuis is kan ik ook eens weggaan .... Dus ook geen crèches nodig voor ons.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 17 aug 2007, 18:04

jullie hebben 'het geluk' van elke dag bij haar te kunnen zijn
maar dat is niet voor iedereen weggelegd hé...
Ik MOET buitenhuis gaan werken en dan werkt dat alles niet hé....
dus hier moeten we ze bij opvang onderbrengen (hier gelukkig de grootouders)
Dan kan je uiteraard de discussie aangaan over het feit of je wel MOET buitenshuis gaan werken. Dat is ook een persoonlijke keuze vind ik
ik heb gekozen voor een persoonlijke verrijking van mij leven.... dwz werken om vooruit te komen in het leven (een mooi eigen huis, dingen kopen die we willen kopen, sparen voor de kids, nooit moeten beknibbelen op levensnoodzakelijke dingen, eens iets leuks kunnen ondernemen in ons leven...). Werken om sociale contacten te hebben...
Dat is dan mijn keuze... en ik heb heel bewust de keuze gemaakt om mijn kinderen niet ZO aan mij te hechten.
Ik voel me perfect hun mama en ik heb niet het gevoel dat ze 'vervreemden' van mij
ik ben heel tevreden over de gang van zaken ten huize Goortjes :lol:

voor mij is het prima zo
en als een ander het op een andere manier doet, dan is dat hun goed recht
maar zulke onderwerpen zijn de dag van vandaag eindeloze discussiepunten....
je hebt altijd voor- en tegenstanders
En zolang ieder voor zich zijn standpunt aanhoudt, met respect voor de andere hun mening.... dan is het voor mij geslaagd! :wink:

ik had en heb mijn visie op het onderwerp van gisteren
maar daarom veroordeel ik niemand hé.... laat dat vooral duidelijk zijn :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 17 aug 2007, 20:48

Ik heb het niet gezien en zo te lezen misschien was dat wel beter.
In zo'n programma's halen ze er natuurlijk de extreme gevallen uit en met wat te knippen en te plakken, komt er niet veel meer overeen met de realiteit.

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 17 aug 2007, 21:07

ja, dat heb je altijd met documentaires hé
bepaalde dingen worden dan uitvergroot
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 17 aug 2007, 21:17

hatelijk gewoon hoe ze rijk willen worden op de rug van goedgelovige mensen :twisted:

Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 17 aug 2007, 21:41

Ik kan mij toch ook maar moeilijk vinden in de visie van bepaalde moeders uit de documentaire. Zoals Goortjes zegt, ieder zijn keuze, maar als je je kind 24 op 24 bij jou houdt en het ook nog eens zelf lesgeeft later, hoe moet het dan ooit sociale contacten leren leggen met leeftijdsgenootjes? Dan ontneem je je kind toch ook iets?

Ik kies er ook bewust voor om wel te gaan werken. Naast mijn werk, hobby's en sociale contacten, ben ik er wel 100% voor Mila. En ik heb toch het gevoel dat ze een goeie band met mij heeft, hoor. Ik ben in ieder geval niet in staat mij volledig weg te cijferen voor haar, ook al speelt ze al vanaf dag één een verschrikkelijk grote rol in mijn leven.

De documentaire gaf me achteraf wel een beetje een wrang gevoel. Net alsof ik geen goede moeder kan zijn omdat ik ga werken en Mila dus af en toe naar de OM breng. Ook al was ik het niet eens met de standpunten uit de documentaire, ik kreeg toch weer eens een enorm schuldgevoel.

Toch denk ik dat mijn ventje en ik voor een heel warm nestje zorgen voor onze kleine schat... ook al gaan we dus wel allebei werken.
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)

Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 18 aug 2007, 00:17

'k heb het gezien en 'k ben in slaap gevallen, zo interessant vond ik het :roll:

ik ga akkoord met de meesten van hier... AP is ok, maar niet het extreme (gelijk de meeste extreme dingen niet goed zijn)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 18 aug 2007, 01:26

ik vind dat als je nergens in overdrijft je niet kunt verkeerd doen ;)
Torben heeft ook 10,5 maand bv gekregen en da's enkel gestopt omdat mama terug zwanger was en hij de melk niet meer wou. De draagdoek wou maar niet lukken en voor de volgende krijgt Linda tips over hoe de doek correct te gebruiken bij de vv. De buggy is nog steeds niet de favoriete plaats van hem, maar hij wordt een beetje zwaar om constant te dragen. We wilden geen tutje geven aan Torben, maar hij had er volgens de osteopaat ene nodig. Nu heeft hij er terug geen meer. In het moderne leven kun je soms niet anders dan toegeven aan hulpmiddelen.
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 18 aug 2007, 13:20

Ook gekeken.
Ergens kan ik me wel vinden in de gedachtengang van AP. Maar zoals hier eerder vermeldt, het was weer TE en Extreem samen :wink:
Een draagdoek heb ik hier al maanden geleden aangekocht. Dat is iets wat ik al zeker wilde nog voor ik zwanger was. Hoelang we die gaan gebruiken? Dat zien we wel. Een buggy is er ook en ik denk dat we hier de eerste tijd vooral gebruik zullen maken van de ligmand.
Hiermee bedoel ik: daarin de kleine leggen als we met de auto ergens heen gaan ipv de maxi-cosi, als we dan bv bij de grootouders zijn hem daarin leggen als hij slaapt, ... en zo van die dingen. (persoonlijk ben ik niet zo voor een maxi-cosi, allé toch niet als ze zo kleintjes zijn)
Anderzijds komt er wel een park/box. Dat zie ik niet als een 'gevang' maar eerder als iets heel praktisch. Ze hebben hun eigen ruimte en zien ook wat er gebeurt in de kamer. Omgekeerd is dat natuurlijk ook het geval.
Verder wil ik het ook proberen zonder tutje.

Maar bij alles zet ik 'proberen'. Op voorhand heb je natuurlijk verschillende verwachtingen maar of die uitkomen?? We zien wel :wink:

Oja, nu ik toch bezig ben :P
ik wil mijn kind toch ook wel de nodige zelfstandigheid bijbrengen.
Hier ga ik in februari terug deeltijds aan de slag en dan gaat hij naar de crèche.

Mijn besluit: hier zullen we proberen een goede mengelmoes van opvoedingsmethodes te gebruiken :D

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 18 aug 2007, 22:20

mieke1983 schreef: Was komisch zicht die twee grote kinderen aan die borsten elk eene, in dat speelplein :)
Twee grote kinderen??? Anaïs is ook 2 jaar zoals die kleinste en krijgt ook nog de borst :)

Nu ik zit daar ergens tussen gesouppeerd. Ik vind al die methoden wel heel goed en zo...maar het moet inderdaad haalbaar blijven.
Om AP te zijn moet je eigenlijk thuis kunnen blijven of toch de meeste tijd. Niet iedereen heeft het geluk (zoals dat gezin van 3 kinderen) om een erfenis te krijgen en zo thuis te kunnen blijven bij de kids. Moest ik nu verder de kans hebben zou ik ook verder thuis blijven en mij ook meer focussen op zo'n dingen.

Borstvoeding is hier ondertussen ook al 2 jaar, maar Anaïs krijgt dat nu wel niet meer (of uiterst zelden) in het openbaar...enkel in familiekring waar mensen mij kennen gelijk ik ben :lol:
Extreem is inderdaad nooit goed, maar dat extreme kan van twee kanten komen...niet alleen van AP. Maar juist het tegenovergestelde.
Zo zijn er ook die bij het krijgen van een baby inderdaad ALLES nieuw kopen + alle kleinste dingetjes die ze wel eens nodig zouden KUNNEN hebben. Dat kan ook in het extreme uitdraaien dan...
Niets op tegen dat je dingen nieuw koopt he als je baby er komt...maar tis over die overdrijving soms...mensen kopen dan soms hopen dingen die ze nooit gebruiken :roll:

Nuja...ik ben aant afdwalen :lol:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 19 aug 2007, 10:02

nee, daar zit ook waarheid in. je kan ook in de andere richting overdrijven
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “ Film, tekenfilms, en tv programma's”