meer tweeling moeders???

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen
meer tweeling moeders???

Bericht door Nicolle » 17 jan 2005, 20:21

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer tweelingmoeders lid zijn van dit forum! Omdat ik het een beetje veel werk vind om ieders verhaal eerst door te gaan lezen lijkt het me leuk op deze manier wat meer erover te weten te komen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen over opvoeding e.d. want ik heb het idee dat ik nog wel wat bij kan leren.
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 17 jan 2005, 20:41

2lingmama, Twubbels en Chris & Veerle zijn ook de trotse ouders van een tweeling.. Je kan ze altijd een pm sturen en vragen of ze hier weer even hun ervaringen willen komen delen.

Groetjes..
Laatst gewijzigd door Dagmar op 07 feb 2005, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 17 jan 2005, 20:56

Bedankt! Ik denk dat het leuker is om het hier op het forum te delen, ook moeders (en vaders!) met meerdere kinderen zullen waarschijnlijk veel tips hebben.
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 07 feb 2005, 20:40

Ja, hier een 2lingmama.....!
Mijn tweeling is nu vier jaar.
Mijn jongste zestien maanden.

Op welke tips zit je te wachten?
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 07 feb 2005, 21:25

op dit moment lukt het redelijk, maar in het begin werd ik gek tijdens het voeden en ook als ze niet gelijk liepen met slapen en eten, ik dacht dat ik met niets anders meer bezig was.
Ook hadden ze allebei een scheef hoofdje, door de zwangerschap (beetje klem gezeten), maar ik loop nu bij een osteopaat en dat helpt goed.

Jij bent ook moeder van een jongen en meisje - tweeling? Volgens mij is dat nl. weer anders als jongen-jongen of meisje-meisje. Als ik weer een probleem heb (en dat zal vast niet lang meer duren) weet ik je te vinden.
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils


2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 08 feb 2005, 18:38

Ja, ik heb een meisje en een jongen als tweeling.

En ik vind het geweldig
en jammer dat Sverre neit ook een tweeling was !
:)
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 08 feb 2005, 20:05

nou ik ben blij dat Sia niet van een tweeling is, ik heb zoveel werk aan alle kinderen!
Het zijn schatten, echt waar, maar ze hebben zoveel energie en omdat wij nog steeds gebroken nachten hebben is bij ons de het energiepeil nogal aan de lage kant en dus ook ons geduld....

Misschien klinkt het stom, maar wij hadden altijd zoiets van... als we kinderen mogen krijgen dan is 2 genoeg, dus toen we hoorden dat er de 2e zwangerschap 2 op komst waren, was dat wel even schrikken. We waren er gewoon niet vanuit gegaan dat die mogelijkheid er in zat (ik heb aan zowel mijn moeders, als mijn vaders kant veel tweelingen in de familie) en daar heb ik soms nog moeite mee
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 08 feb 2005, 20:38

Dat heb ik nou helemaal niet.
Ik wasl dol en dol blij toen ik hoorde dat het er twee waren (met 20 weken), maar kon het eerst niet geloven. Want ook bij ons zit het niet in de familie, maar ja, het moet ergens beginnen....die erfelijkheid...

Moe ben ik ook regelmatig en onze nachten zijn ook nog steeds gebroken, maar ja, daar leer je wel mee leven....
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 09 feb 2005, 13:44

ik ben ook wel heel blij met ze, begrijp me niet verkeerd, maar ik had het me van tevoren gewoon te gemakkelijk voorgesteld. Sia heeft na geboorte nog 2,5 mnd in het ziekenhuis moeten blijven dus ik had zoiets van, een volgende keer zal het allemaal weel makkelijker zijn en dat is nogal tegengevallen. Ik had me voorgenomen zo lang mogelijk borstvoeding te geven, maar na 8 weken was ik op! Het enige wat ik nog deed was kolven, voeden en wassen....

Er begint nu wel meer regelmaat in te komen en dat biedt wel rust. WE komen er wel, het zijn alleen tropenjaren!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 09 feb 2005, 13:58

Kyra en Jurgen (en ik) hebben drie weken in het ziekenhuis gelgen (prematuur)

Waarom moest jouw dochter zo lang blijven?

In het begin vond ik het ook een ramp, dat voedne en kolven en bijvoeden, allemaal orders van het ziekenhuis, pas met drie maanden durfde ik het los te laten en op mezelf en de kinderen te vertrouwen.
Pas toen had ik ze voor mijn gevoel volledig aan de borst. Zonders schema, zonder tepelhoedjes, zonder wegen voor en na, zonder bijvoede n met gekolfde melk....

en toen ging ik weer werken :P

Bij Sverre ben ik pas met een jaar gaan werken, heerlijk....

en nu,
nu ben ik net zwagner van nummertje vier :)
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 09 feb 2005, 14:28

Sia is 7 weken te vroeg geboren (Ik had HELLP-syndroom) en toen werd overgebracht naar een ziekenhuis dat voor ons dichterbij was, vergaten ze daar regelmatig mijn gekolfde melk te ontdooien :evil: en gaven ze poedermelk. Deze verteerde ze echter bijna niet, waardoor ze volledig verstopt raakte en weer terug moest naar het eerste ziekenhuis (neonataal centrum in Rocourt).Daar bleek ze op de dag dat ze naar huis mocht ook nog een liesbreuk te hebben en hebben ze haar eerst daaraan geopereerd, waardoor ze nog 4 dagen langer moest blijven :cry:

Maar nu met de tweeling heb ik Sia (die ontzettend druk is) er ook bij rond lopen en dat maakt veel verschil of je al een kleuter hebt of niet, wanneer je je om de tweeling moet bekommeren. Echt je komt gewoon handen te kort, daarbij ben ik ook weer gaan werken en werd ik af en toe thuis gebeld vanuit mijn werk waardoor ik voor mijn gevoel te weinig aan rust toe kwam.

Nu heb ik tegenwoordig een teledoon met display, dus kijk ik eerst wie er belt en besluit dan of ik op neem of niet. :wink:
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 09 feb 2005, 14:52

MOcht je niet bij Sia in het ziekenhuis blijven dan? ik gelukkig wel bij de tweeling!

Denk je echt dat het drukker is, eerst een en dan twee? In plaats van andersom?
Het is wel zo dat Kyra en Jurgen al gewend waren aandacht te verdelen ,dat is wel zo. Maar voor de borstvoeding maakt het bijmij niet uit hoor. Ik voed alledrie met veel plezier
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 09 feb 2005, 15:02

Nee, ik mocht niet bij haar blijven slapen, ik wel komen en gaan wanneer ik wilde.
Ik denk dat het drukker is als je er eerst een hebt en dan 2, want als je er eerst 2 hebt, ben je beter gewend aan de drukte en de organisatie eromheen. Het was voor ons best even zoeken naar een ritme. Maar misschien ervaar jij het heel anders, dat zal best.

Ach en ook met flesvoeding zijn ze groot en gezond, dus dat vind ik niet zo'n probleem, het was gewoon het gevoel dat ik graag nog even had gehad; die kindjes lekker dicht bij me, dat ik er voor kan zorgen dat ze met mijn melk groot zouden worden, dat idee is toch heel bijzonder!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 09 feb 2005, 15:07

Nicolle schreef: dat ik er voor kan zorgen dat ze met mijn melk groot zouden worden, dat idee is toch heel bijzonder!
Gek dat je dat zo zegt. Eigenlijk is dat helemaal niet bijzonder, maar zou het gewoon gewoon moeten zijn!

Ik mocht tot drie maanden blijven in het zh bij mijn kanjers en daarna zou ik bespreekgeval worden, maar dat was dus niet nodig.
Ze hadden me met geen tien paarden het zh uit gekregen denk ik :)
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 09 feb 2005, 15:47

haha, jij bent een harde!!

Maar als je niet echt de kans hebt om borstvoeding te geven (Sia was in het begin te klein om te kunnen drinken, ze kreeg sondevoeding) dan is het wel bijzonder als je die kans wel krijgt. En als dat door omstandigheden dan niet goed lukt is het toch jammer.
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 09 feb 2005, 16:33

tja, sorry, kom ik weer met een 'weerwoord'
Kyra en Jurgen lagen ook in de couveuse, ik had ook een zeer moeilijke start...
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 09 feb 2005, 20:49

Welnee, geen weerwoord, maar iedere situatie is gewoon anders. Net als ieder kind en ieder gezin.
En als je kind in de couveuse ligt is dat ook heel moeilijk, ik weet het, je kunt ze niet ieder moment bij je hebben, het is een gemis ten opzichte van een situatie waarin alles goed gaat en geen sprake hoeft te zijn van medische begeleiding!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 12 feb 2005, 20:34

En de meeste ziekenhuizen begeleiden gewoon niet goed bij borstvoeding, helaas.
Maar inmiddels weet ik zelf alles van bv en heb ik hen niet meer nodig en kan ik me prima verweren!
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 12 feb 2005, 22:56

Waar ben het het absoluut mee eens! In het ziekenhuis in Rocourt, waar ik van Sia ben bevallen werd borstvoeding echt gestimuleerd, ook met hulp van een logopediste, maar in Marche hadden de verpleegsters zo iets van.... joh, dat kost dat kindje veel te veel energei (omdat ze prematuur was) , stap toch over op flesvoeding. Maar toen bleek dat ze flesvoeding niet verteerde werd ze vrolijk weer terug geplaatst naar het andere ziekenhuis.

Met Nils en Jessie ben ik in Marche bevallen en daar hebben ze niet zo heel veel ervaring met tweelingen (en vinden de verpleegster het bijzonder leuk de kleintjes zelf te voeden), zodat daar de stimulas ook niet erg groot is.
Ik heb echt zelf mijn best moeten doen (om het al 8 weken zelf volt ehouden), terwijl de verpleegsters de houdeing hadden van: neem lekker de fles, lekker makkelijk, voor iedereen...."

maar op het laatst trok ik het gewoon noet meer, een kleuter die naar school gebracht moet worden en de nodige aandacht vraagt, een tweeling die niet gelijk loopt qua eten en slapen.... de fles was echt een beetje een verademing.
En ook al is borstvoeding beter, voor de rust in het gezin waren we wel aan flesvoeding toe!
Op die amnier kon mijn man meer helpen en kwam ik iets meer aan rust toe!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 13 feb 2005, 14:18

Maar of je nu met rechtstreeks borst of met kunstmelk in een flesje voedt, je moet er toch de tijd voor nemen. Dat verschil zie ik niet zo.
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 13 feb 2005, 15:43

Ik vind Nicolle gelijk hebben!!
Flessenvoedig is makkelijker!!
Zeker in het geval van Nicolle...
Er zijn dagen dat je gewoon geen handen, nog tijd genoeg hebt!!


Maar voor sommige mama's, is hun woord het laatste, en alleen hun manier van denken DE beste...

Jammer dat op dit forum de sfeer daar soms door verpest word!!

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 13 feb 2005, 16:30

Wat ik jammer vind aan deze topic is dat Nicolle gewoon ervaringen wilde uitwisselen met ouders van een tweeling zoals zijzelf en dat het hier een borst- of kunstvoedingdiscussie wordt! (Natuurlijk moet er ruimte zijn om te discussiëren, laat daar geen twijfel over bestaan!)
Iedereen weet dat borstvoeding beter is voor je kind, het heeft geen zin om daarover door te blijven gaan. MAAR... Het is niet omdat je geen bv geeft dat je een minder goede moeder bent.
2lingmama, heb je er misschien al eens over nagedacht dat Nicolle het waarschijnlijk wel erg vindt dat de bv niet gelukt is? En dat je haar met je reacties misschien wel erg kan kwetsen?
Ik bedoel hier ook niet mee dat we hier met z'n allen schijnheilig vriendelijk moeten zijn tegen elkaar, maar ik hoop dat iedereen een beetje (veel) respect op kan brengen voor z'n medeforummers. En dat we elkaars beslissingen en keuzes ook respecteren.

Hopelijk kan het hier nu weer over tweelingen gaan, want ik ben daar wel heel benieuwd naar. Het fenomeen "een tweeling" heeft me altijd mateloos geïnteresseerd.. Zo erg zelfs dat ik vroeger hoopte dat ik een tweelingmama zou worden :) ! Gelukkig is dat niet het geval, want het lijkt me vreselijk vermoeiend en druk! Chapeau voor de mama's en papa's die het toch maar bolwerken!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 13 feb 2005, 18:37

Ik snap niet zo goed dat er ineens twee meelezers over mijn woorden vallen.
Terwijl ik nergens aangeef hoe het moet, alleen vertel hoe ik het gedaan heb.
En volgens mij hadden NIcolle en ik gewoon een gedachten wisseling met elkaar.
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 13 feb 2005, 19:37

omdat ze niet altijd even goed dronken ( en dus ook niet genoeg) ben ik de melk gaan kolven en voeden met de fles (maar dus wel mijn voeding) en dat neemt dus nog meer tijd in beslag!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 13 feb 2005, 19:44

Dat ben ik met je eens, dat dat nog meer tijd kost :)
Ik heb voor Mijn oudsten ook lang gekolfd, omdat ze volgens het ziekenhuis een bepaalde hoeveelheid binnen moesten krijgen.
Pas na drie maanden had ik hen aan de borst.
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 13 feb 2005, 19:52

frusterend is dat hè, als je je kindje zo lang 'moet missen'. Ik vond dat echt moeilijk, zeker omdat Sia nog in het ziekenhuis lag terwijl ik weer moest gaan werken! Toen heb ik de arst gevraagd me ziek te schrijven, want dat kon ik echt niet aan!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 13 feb 2005, 19:54

Ja, gelukkig kon ik in het zh blijven en waren mijn kanjers met drie weken al weer thuis.
Ik ben met zestien weken weer gaan werken. Ongelooflijk als ik nu terug kijk.
Bij Mijn jongste ben ik pas gaan werken toen hij een jaar was. en bij degene die nu in mijn buik zit...... weet ik het nog niet.

Slim hoor om de arts in te schakelen. Er gebeurt zoveel om en rond je persoontje, dan kan je toch gewoon niet werken. Daar heb je toch geen rust en concentratie voor?
Wanneer ben je weer wel begonnen?
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 13 feb 2005, 20:40

Ik had even de reacties van Janewaye en Dagmar gemist. Vandaar dat mijn reactie daaronder misschien wat vreemd was.
Ik vond het inderdaad heel jammer dat ik (bijna) geen BV hebben kunnen geven, maar ieder ervaart zaken anders.

Ik heb inmiddels ook via priveberichtjes contact gehad met 2lingmama en uitgelegd dat ik me niet persoonlijk aangevallen voel. We ervaren zaken gewoon anders en er waren meer omstandigheden destijds, maar ik heb niet de behoefte om dat hier op het forum allemaal uit de doeken te doen.

Dus laten we idd deze discussie gewoon sluiten (misschien het topic ook) en weer gezellig verder gaan met het delen van ervaringen, anecdotes etc. want daar zijn we hier voor!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 13 feb 2005, 21:58

Deze topic word gesloten.
In de hoop dat men kan herbeginnen met een schoone lei!!


Plaats reactie

Terug naar “De tweelingen en meerlingen”