Freinet

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg
Freinet

Bericht door Lena » 09 sep 2006, 11:10

iemand ervaring met een Freinetschool?
zowel positief als negatief...

Er is pas een Freinetschooltje opengegaan hier in de stad en het is een optie om Sam eventueel naar daar te sturen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 11:23

nee wel met Steiner en ik ken de verschillen wel ... ik ben niet zo voor Freinet maar je moet vooral gaan kijken en zien of je je daar goed bij voelt :) en euh er bestaan overzichten van al die types, heb er zelfs een boek over maar ik a dt nu ni overtypen ;) en ik zit met met R op de arm dus ik hou het kort nu.
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 13:07

ervaring nog niet, wel aan het uitkijken naar...
hier net andersom: steiner ligt ons niet, freinet al pakken beter!
Misschien gewoon eens gaan babbelen met de directie op zijn school?

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 16:38

ze hebben allemaal hun voor - en nadelen ;) maar ik kan wel zeggen dat Stiener en Freinet eingelijk totaal verschillend zijn, al zijn er wel kindjes die van het ene naar het andere omschakelen - uit J zijn kleuterschool zijn er enkele naar Freinet "doorgestroomd" maar ik denkd at ouders toch nog altijd de ideale combinatie zouden willen zien ... ik ook hoor - en ik heb iets in de richting gevonden al: in onze gemeenteschool ! :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 16:52

wij hebben nu enorme interesse in die Crea 16-school in Berchem.
Heb er al eens een mail naar gestuurd, maar nog niets terug gekregen, ga er eens naar bellen een dees dagen!


Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 17:10

Katia schreef:wij hebben nu enorme interesse in die Crea 16-school in Berchem.
Heb er al eens een mail naar gestuurd, maar nog niets terug gekregen, ga er eens naar bellen een dees dagen!
heette die niet "de Kring" ??
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 18:18

nee de kring is een freinetschool:

http://www.de-kring.be/

dit bedoel ik:

http://www.crea16.be/

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 18:54

Katia schreef:de kring is een freinetschool
ja weet ik, vandaar mijn verwarring ... heb eens gekeke en als ik dat zie wel dan moet ik u overtuigen om eens op J zijn school te komen kijken ook; ik geef je de link wel eens en kan al melden dat ze met de braderij eind deze maand ook opendeur doen weer en anders kan je 'ns mee naar 't schoolfeest komen of zo hè ... Stel u voor dat je dat dè school vindt, dan zit Troia met R in de klas :lol: amai die arme juffen ;) hihihi.

Seg en julie verhuisplannen? Niet meer naar het verre velden-gebied dan?? Als Berche in aanmerking komt dan is K. groener hè :wink: :lol: dus ik hou vol en wie weet krijg ik u nog ooit overtuigd - ik ben hier content zenne.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 09 sep 2006, 19:13

hier op het punt gestaan om freinet te laten doen(wel enkel de kleuterklasjes),maar na de info-avond waren we niet meer overtuigd...

nu gaat hij naar een 'gewone'kleuterklas,waar ze eveneens leeftijdsoverschrijdend,individueel,en aandacht voor samenwerken,hoog dragen..
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 19:15

:lol:
we gaan niet in berchem wonen he!
en gho ja, we gaan het gewoon rustig aan doen nu... onze onderbuurvrouw is trouwens verhuist (woehoe!) dus we kunnen het nog even aan hier tot hugo ergens een vaste job heeft en dan kijken we stillaan uit naar het KOPEN van een huisje ineens ipv huren...
alles op zijn tijd, hoewel limburg mij eigenlijk toch meer zou liggen dan hier...
(maar ik heb het idee dat mijn 'droom' van ooit naar het buitenland te vertrekken meer en meer zijn intrede begint te doen hier... dus wie weet :wink: )

awel, ik zal eens naar de opendeur komen, kan nooit geen kwaad om eens een kijkje te nemen he, vooral niet als het te maken heeft met het onderwijs van mijn kindjes...
wanneer is dat juist?

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 19:32

Katia schreef:opendeur
wanneer is dat juist?
23/9 - mag je dan al buiten met Atlanta? Anders zijn er later op 't jaar nog wel een paar events zenne: haloweenwandeling, vriendjesdag, schooloptreden ...

Ha zo buitenland: droomde ik vroeger ook van maar met de kids is dat net geminderd hier, dat idee ...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 09 sep 2006, 20:59

Die scholen die jullie noemen. Wat is dat precies? Ken ik niet en nog nooit van gehoord.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 22:13

welk bedoel je sandy?

steiner, freinet en crea 16?

gho, ik weet het maar ik ben heel slecht in dat uitleggen, ik ga dat aan bio overlaten... :oops:

steiner en freinet zijn alleszins onderwijsstromingen die hun ideeën ergens anders leggen dan het klassiek onderwijs...
crea 16 is 1 bepaalde school die zich vooral bezighoudt met het creatieve in kinderen... muziek, dans, kunst vormen daar de basis van alles en zo leren ze de kinderen ook de andere vakken aan. (eigenlijk een beetje de voorloper van het kunstonderwijs in de humaniora)
Op het einde bekomen ze allemaal hetzelfde als het klassieke onderwijs hoor, maar ze komen er op een heel andere manier...

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 22:16

bioMam schreef:
Katia schreef:opendeur
wanneer is dat juist?
23/9 - mag je dan al buiten met Atlanta? Anders zijn er later op 't jaar nog wel een paar events zenne: haloweenwandeling, vriendjesdag, schooloptreden ...

Ha zo buitenland: droomde ik vroeger ook van maar met de kids is dat net geminderd hier, dat idee ...
we mogen ermee buiten vanaf ze flink boven de 3 kilo zit!
dus dat zal deze week al zijn, maar we gaan het eerst stilaan opbouwen voor haar en in het begin nog geen drukke plekken opzoeken...
misschien dat 23/9 krap gaat worden, ik laat je tegen dan wel iets weten :wink:

en ja, het buitenland... het liefst van al Italië, maar dat is een rotland om in te leven het schijnt! Dus onze voorkeur gaat uit naar Griekenland, op een van de eilandjes, zodat ik gemakkelijk eens heen en weer kan varen naar Egypte :lol:

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 23:34

sandy schreef:Die scholen die jullie noemen. Wat is dat precies? Ken ik niet en nog nooit van gehoord.
:lol: tja dat zijn niet-klassieke-scholen zoals ze dat noemen met een andere pedagogie dan degene die de meeste scholen hanteren, elk met een andere eigenheid. Er zijn nog andere "systemen" die ook "alternatief" zijn zoals Jenaplan, maar ik weet persoonlijk het meeste ove Steiner omdat ik er 3 jaar in heb "meegedraaid" als mama van een keluter: je wordt er daar heel erg bij betrokken en vanuit mijn redactiewerk voor de schoolkrant heb ik er meerdere artikels over de pedagogische kantjes gemaakt dus ik weet er nu serieus wat over maar wie echt meer wil weten die krijgt de hele santeboetiek te lezen via een mail of zo ... 't Is gewoon te uitgebreid die materie. 'k Heb elders 2 artikels online gehad daarover en daarin stonden een deel van mijn ervaringen met de kleuterschool. 'k eb ze nog wel ergens op schijf, maar dat is op te vissen uit mijn archief ;) dan.
Laatst gewijzigd door bioMam op 09 sep 2006, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 09 sep 2006, 23:36

italië...zalig gewoon!!!en als de centen er zijn,kopen we daar een klein verblijfplaatske..wel het noorden van Italië(dolomieten)



maar zal nog wel efkes duren,jammer genoeg :wink:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 12 sep 2006, 17:16

Jens zit ook in een methodeschool nl. een leefschool. Nog niet exact hetzelfde als freinet. Maar toch ook alternatief onderwijs. Ik ben er zeer content van. Maar je moet vooral kijken in welke school jou kind het beste past. Niet elk kind is klaar voor methodeschool vind ik.

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 17 nov 2007, 23:44

maar heeft er nu iemand ervaring met een freinetschool? en wat verschilt het juist van een gewone school?

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 18 nov 2007, 16:04

Ja hoor, ik :-)

Ik heb er in een gewerkt.

Freinet werkt heel erg ervaringsgericht.
Er zijn ook heel veel "gewone" scholen die ervaringsgericht werken, dus daarom alleen moet je niet naar een freinetschooltje gaan.
Maar de opstarter, Meneer Freinet, hield er een hele theorie op na. Kan je gerust googlen.

Ik stuur Hasse zeer zeker naar een Freinet. Er bestaan geen handleidingen, waardoor de leerkrachten "verplicht" zijn om altijd in te spelen op het nu. Je komt dus ook altijd gemotiveerde en 'bewuste' leerkrachten tegen in die schooltjes...

En er is een enorme ouderparticipatie.

Als je vragen hebt, shoot!

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 18 nov 2007, 20:38

en hoe zit dat dan met raporten en evaluaties? en testen of "examens" in lager onderwijs.

donderdag weet ik zelf meer, dan ga ik is horen bij de directrice

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 19 nov 2007, 08:42

Die zijn er gewoon als in gewone scholen, maar de leerkrachten maken alles zelf, aangepast aan wat ze doen in de klas.

Wat oko heel erg goed is, zijn dat in het freinet altijd graadsklasjes zijn in het lager: 1 en 2 zitten samen, 3 en 4 ...
Dat doen ze expres, zodat de grote de kleinsten helpen, en de kleinsten leren van de grootsten.
Zo heb ik kinderen in het eerste studiejaar een vergadering zien leiden!!!
Echt met het verslag dicteren aan de juf, de leerlingen aanduiden die iets mochten vertellen, kort samenvatten, ...
Toen was ik echt verkocht

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 19 nov 2007, 09:58

goele schreef:Die zijn er gewoon als in gewone scholen, maar de leerkrachten maken alles zelf, aangepast aan wat ze doen in de klas.

Wat oko heel erg goed is, zijn dat in het freinet altijd graadsklasjes zijn in het lager: 1 en 2 zitten samen, 3 en 4 ...
Dat doen ze expres, zodat de grote de kleinsten helpen, en de kleinsten leren van de grootsten.
Zo heb ik kinderen in het eerste studiejaar een vergadering zien leiden!!!
Echt met het verslag dicteren aan de juf, de leerlingen aanduiden die iets mochten vertellen, kort samenvatten, ...
Toen was ik echt verkocht

wauw dat is echt tof ja!

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 20 nov 2007, 14:43

sterretje schreef:hier op het punt gestaan om freinet te laten doen(wel enkel de kleuterklasjes),maar na de info-avond waren we niet meer overtuigd...

nu gaat hij naar een 'gewone'kleuterklas,waar ze eveneens leeftijdsoverschrijdend,individueel,en aandacht voor samenwerken,hoog dragen..

hoe komt het dat je uiteindelijk dan niet overtuigd was?


Plaats reactie

Terug naar “De school”