vrije basisschool of gemeenteschool?

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:
vrije basisschool of gemeenteschool?

Bericht door fozke » 04 sep 2006, 11:37

Erg eigenlijk he, Amelie is nog maar 17 maandjes en we moeten al kiezen. De inschrijvingen in de gemeenteschool voor volgend schooljaar beginnen nu al, wat dus hier wel zeggen dat we daar niet te lang mee moeten wachten of ze kan daar niet meer terecht.

Ik ben echter nog steeds aan het twijfelen tussen de gemeenteschool (die qua ligging veel beter ligt) of de vrije basisschool (ben ik als kind altijd naar toe geweest )

Ik ga mijn voorkeur niet zeggen (wil niemand beïnvloeden :wink: ) maar welke zouden jullie kiezen? Of maakt dat niet zoveel uit voor jullie?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 04 sep 2006, 11:52

Jonas gaat naar de gemeenteschool. Maar dat is persoonlijk. We wilden niet dat hij naar een katholieke school ging . Hier op de baan ligt ook een vrije basisschool.
De school van het gemeenschapsonderwijs ligt een beetje uit de buurt.

We zijn in 2 scholen gaan kijken en hebben dan voor de gemeenteschool in Wezemaal gekozen.

Dus ga voor je gevoel zou ik zeggen .En doe waar je je het beste bij voelt.

Groetjes,
sigri
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 04 sep 2006, 12:47

ik ben altijd voorstander geweest van vrije scholen
het gerucht hier is dat het niveau gemeenschapsscholen een stuk lager ligt
is het een fabeltje of niet, ik laat het tussenmidden, want ik ben zelf altijd naar vrije scholen geweest
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 04 sep 2006, 13:06

het gerucht hier is dat het niveau gemeenschapsscholen een stuk lager ligt
Hier nog niets van dat gerucht gehoord . En ik ben altijd naar het gemeenschapsonderwijs geweest .
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 04 sep 2006, 14:28

Ik ben altijd naar een gemeenschapsschool geweest en Filip ook.
Hier in Kleit hebben we een gemeenschaps en een katolieke.
Wij hebben gekozen voor de katolieke, om maar 1 reden: ze kunnen er gaan tot 12 jaar. In de gemeenschaps maar tot 6 jaar.
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Er komen ook ingenieurs uit gemeenschapsscholen...
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 04 sep 2006, 14:57

onze kindjes gaan naar een katholieke school
we hebben er hier geen andere
en moest er een andere zijn, dan gingen ze nog naar die katholieke school
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 04 sep 2006, 15:44

Tjorven gaat ook naar een katholieke school..
er is ook gemeenschapsonderwijs in de buurt,maar daar ligt het niveau een stuk lager.Dat is omwille van de veel anderstalige kinderen die daar zitten,sinds de gemeenschapsschool in die wijk hun deuren sloot..
Pas op,ik ben absoluut voorstander van 'gemengd'onderwijs,versta me aub niet verkeerd,he,maar las van een hele kleuterklas,er 3 kindjes nederlands spreken,en de rets geen nederlands verstaat....
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 04 sep 2006, 16:48

Amber gaat ook naar een katholieke school. Qua afstand maakt het niet veel verschil met de gemeenschapsschool maar ik ben vroeger ook altijd naar die school geweest dus was dat eigenlijk een logisch gevolg dat zij er ook naartoe ging. De kindjes van mijn broer gaan ook naar daar dus dat is ook een voordeel.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 04 sep 2006, 17:11

Hier een katolieke basisschool.
Hier hebben we maar die in de gemeente.
Willen we ander onderwijs moeten we al naar de stad gaan.
En om ze dan iedere dag van smorgens vroeg op de bus te moeten steken en savonds pas terrug te zien en bijna geen tijd meer hebben om te spelen,neen,is goed zoals het nu is.
Ben blij dat wij die keuze niet moeten maken.

olli
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 feb 2006, 18:59
Locatie:de kempen

Bericht door olli » 05 sep 2006, 00:15

bij ons in st antonius hebben we een gemeenteschool, gemeenschapsonderwijs en katholiek onderwijs.
wat is het beste?
ik weet het niet.. alles zal zijn voor- en nadelen wel hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 05 sep 2006, 09:42

goortjes schreef:onze kindjes gaan naar een katholieke school
we hebben er hier geen andere
Idem hier.. Alleen een katholieke school en ben er tevreden over.. Weet niet wat ik zou doen, moest ik uit meerdere scholen kunnen kiezen.. Ik denk overal eens gaan kijken en luisteren en dan zien welke me het meeste ligt.. Maar het hangt dus van de school zelf af, niet van het net waartoe ze behoren..
Laatst gewijzigd door Dagmar op 12 okt 2006, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 05 sep 2006, 10:27

Ik ben zelf naar de gemeenteschool geweest, de vrije school had waar we toen woonden (Oostduinkerke) geen goede reputatie...er kwamen er zelfs heel veel over naar de gemeenteschool....
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Keppebolle
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:26 dec 2004, 16:09
Locatie:Sint-Andries (Brugge)
Contacteer:

Bericht door Keppebolle » 05 sep 2006, 18:23

Stedelijke Basisschool.
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kim.D.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 jan 2006, 15:04
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 05 sep 2006, 19:54

lander gaat ook naar een gemeenteschool gaan waarschijnlijk.

falderie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mei 2006, 16:21
Locatie:Heestert

Bericht door falderie » 05 sep 2006, 20:25

Hier is er ook geen keuze meer, want de vrije basisschool en de gemeenteschool hebben een samenwerkingsverband gesloten.

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 11 okt 2006, 21:45

ik heb zelf op een gemeenschapsonderwijs gezeten.

in het middelbaar heb ik op een atheneum school gezeten en dan ben ik overgeschakeld naar een katholieke school en ik moet zeggen dat een katholieke school veel beter is dan een atheneum school, daar kreeg ik goeie begeleiding als het mis liep.
bij de andere school lieten ze u maar wat doen en het niveau ligt lager in het atheneum, de meeste dingen moest je dus allemaal opschrijven. in de andere school kregen we invulboeken, veel beter!
mijne zoon zal ik NOOIT naar een atheneum school sturen
8)

Galadriel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 okt 2006, 13:49
Locatie:Rumst

Bericht door Galadriel » 20 feb 2007, 12:34

Ik was altijd voor freinet, maar die is in Mechelen en da's niet zo ver van bij ons, maar toch zou een schooltje 'achter de hoek' wel handiger zijn. En achter onze hoek zijn zowel een gemeenschapsschool als een vrije school. Maar van de eerste staat bijna geen info op hun website en wat ik bij de Katholieke lees, staat me toch niet zo aan eigenlijk. Da's precies echt wel SUPERkatholiek. Zal eens stukje kopiëren van hun site:

Wij zijn een katholieke school en willen een pedagogisch verantwoord onderwijs en een kwaliteitsvolle opvoeding aanbieden. Onze inspiratie vinden wij in het evangelie en in de katholieke traditie. Wij zijn een dienst van de kerkgemeenschap aan jonge kinderen.

Wij bieden in onze school gevarieerde en zinvolle pastorale activiteiten aan. We nodigen alle leerlingen regelmatig uit op activiteiten die gericht zijn op:

§ de ontmoeting van elkaar in verbondenheid;

§ de verdieping in de Bijbelse Boodschap;

§ de dienstbare en solidaire inzet voor anderen dichtbij en veraf;

§ het vieren van belangrijke gebeurtenissen in het leven op school, in verbondenheid met elkaar en (waar het kan) in verbondenheid met God.

In de godsdienstlessen die door alle leerlingen verplicht gevolgd worden komt de christelijke levensbeschouwing uitdrukkelijk ter sprake. De godsdienstlessen ondersteunen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de kinderen. In onze school opteren we uitdrukkelijk voor de benadering van de levensbeschouwelijke dimensie vanuit de christelijke godsdienst en de katholieke traditie.

Vanuit de traditie van de Zusters der Christelijke Scholen van Vorselaar geloven we dat een opvoeding op de maat van morgen opvoeders nodig heeft die getuigen van hoop en ... leven vanuit het evangelie.
Daarom zien we Jezus als de inspirerende 'pedagoog' en 'het fundament' voor ons project.


Als ik dat zo lees, steekt mij dat toch serieus tegen zene. Ik zou eigenlijk het liefst willen dat ze over verschillende godsdiensten en geloven wat leren ipv alleen over het Christendom alsof dat het enige zaligmakende geloof is ... maar ja ... Wat krijgen ze in gemeenschapsonderwijs in de plaats van godsdienst eigenlijk? Leren ze daar wél over verschillende geloven of komt daar geen énkel geloof aan bod?
groetjes, Galadriel

Afbeelding

Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 20 feb 2007, 13:01

In veel scholen kan je kiezen uit godsdienst en zedenleer. In sommige kan je ook islamitische godsdienst of protestantse godsdienst kiezen. Ik heb altijd in een katholieke school gezeten (behalve mijn laatste jaar), maar ben zelf absoluut niet gelovig. Ik zou ook liefst van al hebben dat ze over verschillende godsdiensten leren. Een school zoeken is in elk geval geen makkelijke opdracht, lijkt mij...Ik ben eerder geneigd niet voor een katholieke school te kiezen (we zijn zelf absoluut niet gelovig, Fjodor is ook niet gedoopt), maar langs de andere kant heb je dan ook nog de methodescholen zoals freinet en steiner. Niet gemakkelijk hoor!
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 20 feb 2007, 15:15

ik zou n de scholen moeten kunnen langscgaan o te kiezen waar ik me het beste bij voel ... op basis van net maakt het me niet zo uit, qua aanpak en sfeer wel ...
Afbeelding
Afbeelding

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 21 feb 2007, 11:24

Hoi,

ik en mijn broers hebben altijd op een katholieke basisschool gezeten. Simpelweg omdat er in ons dorp maar één is.

Ik denk dat het heel belangrijk is om bij iedere school eventjes langs te gaan en als het kan je kindje mee te nemen naar zo'n openklassendag (of hoe je het ook moet noemen).

Kinderen zijn veel gevoeliger voor stemmingen, sfeer,... en zo'n dingen dan volwassenen. Begint je kindje direct te spelen, reageert hij positief op de juf, dan zit het wel goed. Wil het direct naar huis, begint hij te huilen als hij de juf ziet... Tja, jij voelt misschien niets, maar dan zit er waarschijnlijk ergens iets niet goed.

Ikzelf ben redelijk tevreden van de school waar ik ben geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik van een andere katholieke school dat ook zou geweest zijn. Een voordeel van een gemeenschapsschool of een gemeenteschool was in ons geval wel dat zij veel meer materiaal hebben. Een buur van ons gaf in de gemeenteschool les, en daar hadden ze voor iedere kleuter een schaartje, prit... Bij ons moesten we daar allemaal zelf voor zorgen, tot zelfs het kladpapier toe.

Sara

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 21 feb 2007, 17:29

Hier kiezen we voor het stedelijk onderwijs: Reden: een van mijn beste vriendinnen geeft les aan de kleutertjes en die school komt regelmatig positief in de krant met boeiende en leerrijke projecten of activiteiten.
Bijkomend handigheidje is dat mijn vriendin een extra oogje in het zeil kan houden en dat de opvang flexibler is.

Ik vind het jammer dat gemeenschapsonderwijs zo slecht naar voor komt, door één of meerdere scholen die het minder doen.
Hoe een school draait heeft meer te maken met welk team leerkrachten er zit en het bestuur... de financiële mogelijkheden, enz... niet met of het één of ander net is...
Zelf heb ik in beide school gelopen, ik zal liever in het gemeenschaps wegens vrijheid van keuze tss diverse godsdiensten. Omdat ik niet echt een aanhanger ben van een geloof koos ik zedenleer.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

hier

Bericht door Aicha » 21 feb 2007, 20:02

Ook hier heeft de schoolkeuze niet echt veel te maken met het net waarvan ze afhankelijk zijn maar we zijn in 3 verschillende scholen op de openklasdag geweest en degenen waar we ons het beste voelden is het geworden. Ze gaan nu naar de Gemeenteschool.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
dintje622
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2006, 13:12
Locatie:nieuwkerke (heuvelland)
Contacteer:

Bericht door dintje622 » 21 feb 2007, 21:45

de kids gingen eerst naar vrije basisschool maar was niet echt content en nu zitten ze in gemeenschapsonderwijs

en ben supercontent van die school :lol:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Galadriel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 okt 2006, 13:49
Locatie:Rumst

Bericht door Galadriel » 22 feb 2007, 11:02

Denk dat wij het dan ook maar zo zullen doen: gewoon naar opendeurdagen gaan en aanvoelen welke school het beste aanvoelt Ik weet dat vroeger altijd gezegd werd dat vrije basisscholen 'beter' waren en ik moet toegeven da tik ook een beetje met dat vooroordeel zat ... maar zelfs als dat ooit zo geweest is, is er misschien ondertussen al enorm veel veranderd ook hé. En die keuzevrijheid spreekt me ook wel meer aan. Want op de gemeenteschool bij ons kan je zowel godsdienst als zedenleer kiezen.
groetjes, Galadriel

Afbeelding

Afbeelding

Shiba
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 feb 2007, 13:58
Locatie:Lochristi

Bericht door Shiba » 02 mar 2007, 19:47

Bij ons zou het sowieso gemeenteschool worden. Wij zijn beiden nooit naar een katholieke school geweest en zijn er zeker niet slechter door geworden.
Vrije meningsuiting, meestal via zedenleer, vinden we beiden zeer belangrijk, daar wordt alles in gevormd.

Vroeger in onze wijk was ik ook een slecht kind, ik ging naar het atheneum in Lokeren, terwijl de meeste meisjes naar de katholieke school om de hoek gingen. Zij kwamen buiten en stonden te vrijen aan de kerk en mochten staan roken als een turk, dit deed ik niet. En toch was ik door de vooroordelen de slechte.

Waar vooroordelen al niet toe kunnen leiden he, door dit moet ik niks meer hebben van die school.
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De school”