verschillende leerjaren samen

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
RuneFCB
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 nov 2005, 21:41
verschillende leerjaren samen

Bericht door RuneFCB » 05 feb 2006, 17:45

hoi,
vlak naast ons huis is er een schooltje, waar peuters en lager onderwijs gegeven wordt. Wij wonen in een klein dorpje en aangezien er niet veel leerlingen zijn, zitten er iedere keer 2 leerjaren samen. Dus het eerste bij het tweede, enz
Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie je kinderen daar laten schoollopen? Wij twijfelen, het is vlakbij, dus dat zou wel gemakkelijk zijn. Maar ik weet niet of het niveau zo hoog is als verschillende jaren samen zitten...


Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 05 feb 2006, 23:03

Hier in ons dorp zijn er 2 scholen en in één daarvan zitten er ook 2 leerjaren bij elkaar. Mijn neef en nicht zijn daar ook naar school geweest en die hebben daar nooit problemen mee gehad en die hadden zeker geen achterstand tegenover andere kinderen. Ken je niemand waarvan de kinderen daar naar school gaan? Of als er een infodag is kan je je misschien eens gaan informeren. Het is natuurlijk wel heel gemakkelijk als de school dichtbij huis is.

Groetjes

Tamara
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 05 feb 2006, 23:25

is dat een Freinet-school?
daar zetten ze alle leerjaren samen!
En ik vind dat eigenlijk helemaal niet negatief!!!
Wij hebben uiteindelijk voor Steiner gekozen omdat dat wicht dat de telefoon opnam bij de Freinetschool helemaal niet vriendelijk was!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 05 feb 2006, 23:35

is dat een Freinet-school?
Nee, hier bij ons niet, ze doen dat hier omdat ze niet genoeg leerlingen hebben.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 06 feb 2006, 11:54

heb zo zelf vroeger in een gemend klasje gezeten
en vond dat niet erg!
Volgens mij kan dat geeeeeen kwaad!
de leerkrachten zijn er ook op voorzien om hun aandacht te verdelen over de 2 leeftijden hoor!
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 06 feb 2006, 14:02

Vroeger zaten het vijfde en zesde leerjaar samen bij ons.
Ook omdat ze geen leerlingen genoeg hadden.
Maar na enkele jaren hadden ze wel leerlingen genoeg en werden dat apparte klassen.

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 06 feb 2006, 14:41

Ons Lani gaat in mei naar mijn oude basisschool en die zitten daar ook met 2 leerjaren in één klas.

1ste & 2de kleuterklasje zitten bijeen

3de &4de leerjaar bijeen

5de & 6de leerjaar bijeen

Ik moet zeggen dat ikzelf daar nooit geen last van heb ondervonden, integendeel. In het vierde kan je al goed mee omdat je het eigenlijk al in het 3de gehoord hebt en in het 6de is het net hetzelfde.
Ik vind dat dat wel voordelen heeft.

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 09 feb 2006, 14:41

Op Jens zijn school (leefschool) worden de klassen in leefgroepen verdeeld.
1e leefgroep : 1e,2e en 3e kleuter. 2e en 3e kleuter zitten samen
2e leefgroep : 1e en 2e leerjaar (zitten samen)
3e leefgroep : 3e en 4e leerjaar (zitten samen)
4e leefgroep : 5e en 6e leerjaar (zitten samen)

Frieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:02 jul 2005, 11:22
Locatie:Ieper

Bericht door Frieke » 09 feb 2006, 16:13

Ik heb altijd in aparte klassen gezeten en heb dus geen ervaring daarmee maar ik denk niet dat het echt kwaad kan...
Afbeelding
Afbeelding

Hele fiere mama van Febe en Ferre

Gebruikersavatar
meike
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 feb 2006, 21:42

Bericht door meike » 16 feb 2006, 21:02

Ik ben zelf juf en heb altijd al lesgegeven in graadsklassen (dus twee klassen bij elkaar).
Als juf ben je er inderdaad op getraind om je aandacht te verdelen over twee groepen. Het is niet zo als je uitleg geeft aan de ene klas, dat de andere klas met hun vingers zitten te draaien. Ze leren juist hetzelfde als kinderen uit 1 klas, omdat alle kinderen op het einde van de basisschool dezelfde eindtermen moeten behalen.
Ik heb wel ondervonden dat de kinderen uit mijn klassen veel zelfstandiger zijn in hun werken. Omdat als de juf even geen tijd heeft, ze zelf aan hun werkje moeten beginnen. Als juf heeft het enorm voordeel dat je de kinderen twee jaar bij jou hebt en dus heel goed de zwakke puntjes kent en er kan op inspelen. Ik zou zeker de school eens bezoeken en horen hoe hun organisatie is, dikwijls worden de klassen toch voor een paar uur gesplitst voor wiskunde ofzo. Je kinderen gaan er zeker niet minder leren omdat ze samen zitten met een andere klas!

RuneFCB
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 nov 2005, 21:41

Bericht door RuneFCB » 17 feb 2006, 21:09

meike schreef:Ik ben zelf juf en heb altijd al lesgegeven in graadsklassen (dus twee klassen bij elkaar).
Als juf ben je er inderdaad op getraind om je aandacht te verdelen over twee groepen. Het is niet zo als je uitleg geeft aan de ene klas, dat de andere klas met hun vingers zitten te draaien. Ze leren juist hetzelfde als kinderen uit 1 klas, omdat alle kinderen op het einde van de basisschool dezelfde eindtermen moeten behalen.
Ik heb wel ondervonden dat de kinderen uit mijn klassen veel zelfstandiger zijn in hun werken. Omdat als de juf even geen tijd heeft, ze zelf aan hun werkje moeten beginnen. Als juf heeft het enorm voordeel dat je de kinderen twee jaar bij jou hebt en dus heel goed de zwakke puntjes kent en er kan op inspelen. Ik zou zeker de school eens bezoeken en horen hoe hun organisatie is, dikwijls worden de klassen toch voor een paar uur gesplitst voor wiskunde ofzo. Je kinderen gaan er zeker niet minder leren omdat ze samen zitten met een andere klas!
bedankt voor je reactie, had blijkbaar vooroordelen...


Plaats reactie

Terug naar “De school”