Rapley-methode

Moderators:Welcome, Moderators

Katia

Bericht door Katia » 05 sep 2006, 22:09

ja maar dat was ook schitterend he... ik vind het zowiso leuk zo'n foto's, moet daarom niet van Troia te zijn :lol:


Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 23 sep 2006, 14:13

Maaike is sinds woensdag officieel met rapley begonnen.

(foto's van dag 1)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nu zit ik natuurlijk nog met een paar vraagjes.
Ze krijgt nu al enkel dagen bloemkool, patat en broccoli voorgeschoteld. Maar alles is zo glibberig en valt dus vaak uit de hand. Is hier iets aan te doen?

Gewoon om een idee te hebben: hoe lang duurde het vooraleer jullie kindjes goed aten? Voldoende binnenkregen? ...
(ik weet dat dit per kind afhangt maar het is gewoon een vraagje)

Ik vond dat het goed ging. Alles ging braaf naar haar mond, een deel ging ook naar binnen en bleef binnen, een ander deel ging naar de grond waar de hond met plezier het stond op te wachten :lol: . (ik heb die hond nog nooit zoveel groenten zien eten :D )

Vandaag heeft ze wel een paar keer gekokhalst, de andere dagen niet.

Kan ze nu bij de om nog gewoon gepureerd eten krijgen? Of beter niet geven en pas thuis via de rapleymethode zodat ze die onder de knie krijgt?

Katia

Bericht door Katia » 23 sep 2006, 21:38

ik zou voor het laatste kiezen tot ze er goed mee weg is... maar dat moet je zelf bezien he :wink:
Aan de foto's te zien gaat het heel goed he!!!!! super!!!
Ik zou ze gewoon laten doen, het is precies een experte! niet te veel zorgen maken over de hoeveelheid! Voor een jaar heeft ze het echt niet nodig en ik denk dat ze tegen dan precies wel genoeg zal binnen krijgen!
Hier heeft dat toch een 6 weken geduurd voor ze echt maaltijden binnenkreeg hoor!

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 24 sep 2006, 11:37

plezante foto's ...

't is te bespreken of ze dat in de opvng zien zitten die methode maar vaak willen ze dat niet doen - kost meer moeite - vees ik... je kan de 2 combineren hè. Ik heb da in 't begin gedaan, maar meneerke koos duidelijk pro rapley en moest de "prut" (ondanks versgemaakt) al gauw niet meer hebben :lol: en ik maak me ook niet druk in heveelheden: in mijn ogen geven kinderen zelf aan of ze genoeg hebben of meer willen.

o ja at vasthouden betert en anders op een plestic (onscherp ;) ) babyvorkje prikken zodat dat als handvat :p kan dienen ... ze zabbereb dat er dan af. Er bastaat ook speciaal iets voor waar ze dat kunnen uit-sotzen mar dat vond ik nogal onnatuurlijk en op de foto vond ik 't er redelijk vies uitzien: laat ze dan maar liever met de handjes meeproeven ;) vind ik :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 26 sep 2006, 16:25

goed nieuws, we hebben het er bij de om over gehad. ze kende het nog niet maar vond het heel interessant. En ze gaat maaike op die manier voeden. Vandaag voor de eerste keer gedaan maar maaike gooide alles direct op de grond :lol: . Thuis was ik kip aan het eten en daar heeft ze een stukje van gekregen en fijntjes naar de mond gebracht.


Katia

Bericht door Katia » 26 sep 2006, 17:42

bravo Maaike!!! :D

en super dat je OM dat wil doen!!!

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 08 okt 2006, 21:23

Ahwel het gaat goed. Moeke houdt haar hart vaak nog vast, maar gelukkig is mama er nog om te zorgen dat niemand panikeert :lol:
En Maaike doet het goed. En het lukt het niet met het vast te krijgen: ahwel dan ga je toch gewoon met je hoofd naar de tafel en eet je het zo op zeker :lol: . (tja da's onze mus he?!, als het gemakkelijk kan waarom dan moeilijk maken :wink: )

Katia

Bericht door Katia » 08 okt 2006, 21:32

zalig toch!!!! :lol:
als ze maar eet... ik vind het fantastisch om ze daar de vrijheid in te geven...
Troia gooit nu nog altijd enorm veel de grond op ("eik dat lust ik niet :x de grond waarschijnlijk wel"...) maar ze eet meer en beter dan een doorsnee kind van haar leeftijd!
Laat Maaike maar doen, je kan er maar plezier in hebben :lol::lol::lol:

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 okt 2006, 09:47

Katia schreef:zalig toch!!!! :lol:
als ze maar eet... ik vind het fantastisch om ze daar de vrijheid in te geven...
Troia gooit nu nog altijd enorm veel de grond op ("eik dat lust ik niet :x de grond waarschijnlijk wel"...) maar ze eet meer en beter dan een doorsnee kind van haar leeftijd!
Laat Maaike maar doen, je kan er maar plezier in hebben :lol::lol::lol:
awel ik herken dat hoewel mijn kids zeker niet meer eten dan doorsnee, integendeel, maar toch eet R meer zo à là Rapley dan als ik hem zou proberen te voederen - dan is 't pas helemaal weigering ... en jaja onze vloer mag ook vaak meesmullen :roll: :lol: dus ons tapijtje voor onder zijne stoel wordt regelamatig uitgeschud, gestofzuigd en gewassen en ik heb zelfs een stel reservetapijtjes voor daaronder nu (handig voordeel dat ik heb met mijn manlief die in een grote winkel werkt waar ze die kleine tapijtjes goedkoop hebben en je daar dan nog werknemerskorting op hebt ;) hè :lol: ) en tegenwoorig is ons aapje ook verzot op rozijnen. De druiven hebben effe afgedaan: zou dat een natuurlijk ingebouwd seinzoensvolgen zijn? :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 okt 2006, 12:08

ja! rozijnen zijn hier ook favoriet...
ik geef haar dan zo'n doosje en dan prutst ze dat zelf open en haalt ze die daar allemaal 1 voor 1 uit :lol:

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 09 okt 2006, 21:38

Maaike gooit op de grond als ze genoeg heeft.
En een handdoek hebben we hier ook liggen met een automatische stofzuiger ernaast (lees: de hond :lol: ). Ik heb deze laatste nog nooit zoveel groenten weten eten.

Vandaag was Maaike heel ijverig. Het een was nog niet op, stak nog in de mond of het ander ging er al in. Toch leuk om ze zo bezig te zien en ondertussen kan ik tenminste ook rustig eten. :wink:

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 16 okt 2006, 14:44

Ik had in het boekje brieven aan jonge ouders gelezen dat rapley methode vooral gevolgd wordt bij kindjes die bv krijgen. Maar dat gaat toch ook als ze flesvoeding krijgen dacht ik he. Alle ja, volgens mij maakt da ni zoveel uit... of wel?

Katia

Bericht door Katia » 16 okt 2006, 15:56

ja hoor, dat gaat met flesvoeding ook...
waarom zou dat uiteindelijk niet gaan?
het is toch maar een methode om te leren eten (nl. dat ze zichzelf leren eten)

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 17 okt 2006, 18:48

Dat gaat effectief. Maaike heeft 6 maand bv gekregen met 's avonds een flesje. Ook had ze al een paar keer groenten- en fruitpap gemixt gekregen. (toen we nog onwetend waren :lol: )

Da's toch echt wel tof om die dat te zien eten. Op de grond belandt enkel iets als ze geen zin meer heeft om te eten. En natuurlijk als ze het niet moet :lol: . Anders naar de mond. En het gaat steeds beter en beter.

Katia

Bericht door Katia » 17 okt 2006, 18:58

foto's!!! :lol:

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 18 okt 2006, 21:29

Katia schreef:foto's!!! :lol:
Nog foto's???? Ik zal ze eens naar boven halen
(ik wou al niet te veel foto's erop zetten, dan wordt het misschien saai :oops: )

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 18 okt 2006, 21:55

Hier nog wat foto's.

De stoel na de allereerste keer
Afbeelding

Een weekje later:
(dat zwart links van haar is de hond, aan het wachten tot het valt :wink: )
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Favorieten tot nu toe:
courgette
perzik
peer

Vandaag een stukje prei geprobeerd en ik had een heel raar gezicht verwacht. Maar neen hoor.

Katia

Bericht door Katia » 19 okt 2006, 01:06

hoe kan dat nu saai zijn??? :lol:
gewoon komisch, zo lief!

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 19 okt 2006, 14:22

En dat geluid erbij. Juist een groot mens dat aan het eten is :lol:

Tja saai: er valt altijd hetzelfde te zien he?! Een maaike die eet :lol:

(En ik moet er nog aan wennen dat op dit forum echt wel alles van je kleine verteld kan en mag worden :wink: )

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 19 okt 2006, 14:26

Anaïs at tot nu toe ook vooral via de rapley-methode, maar nu begin ik toch wel weer wat meer te pletten...de laatste tijd at ze gewoon een paar happen van een stukje...en ik vond het niet genoeg....
Dus nu mag ze nadat ze een beetje geplet gegeten heeft, nog altijd een stukje eten als ze wil...en tussendoor natuurlijk ook...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 19 okt 2006, 19:45

oh hier is dat in het begin alleen rapley geweest en vanaf ze die methode echt goed doorhad hebben we afgewisseld en ze ook vaak soep met brood in gegeven enz...

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 07 nov 2006, 21:20

Nog eens een klein vraagje. Indien niemand mij kan helpen zal ik het eens op dat rapley-forum moeten vragen.

Maaike eet heel goed haar fruit op. Gisteren had ze op een half uur tijd 1 banaan, bijna 1 kiwi en 1/4 appel op.
Maar de groenten willen precies niet vlotten. Ze eet er wel van maar heeft er snel genoeg van.

Ligt dit aan de groenten? Tips om dit wat te laten vlotten?

Katia

Bericht door Katia » 07 nov 2006, 22:17

gho, misschien lust ze gewoon liever fruit...
zeker niet dwingen, zal uiteindelijk wel lukken...
geen idee hoe je het aantrekkelijk kan maken...
doppen in appelmoes ofzo?

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 08 nov 2006, 10:42

welke groenten geef je? misschien eens andere proberen? en idd misschien dat er meer voorkeur voor fruit is: ik merk toch meestal dat kinderen meer voor 1 van de 2 kiezen ;) en het andere maar met mondjesmaat "aanvaarden" maar gewoon blijven aanbieden en niet aantrekken als het eens een keer minder goed binnengaat ...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 08 nov 2006, 21:27

Welke groenten ... Zowat alles wat ze mag hebben we al geprobeerd. Courgette gaat heel goed binnen. Bij de om gaat komkommer ook goed binnen, thuis was dat precies niet echt een succes.

Maar ik heb al gemerkt vandaag dat ik best maar 1 groente op haar tafeltje leg. Met het fruit leg ik er soms 2 verschillende soorten op en dan wisselt ze af maar bij de groenten is dat precies beter van niet.

Yep blijf aanbieden en niet dwingen en we zien wel :wink:

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 11 jan 2007, 14:11

Amai die meid heeft mij weer doen verschieten.
Ze mag al een tijdje erwten maar omdat ze rapleyd gaf ik het haar maar nooit.

Gisteren toch maar gedaan met de bedoeling het met het lepeltje te geven.
Maar neen hoor madam heeft er een paar gewoon genomen en in haar mond gestoken.
(foto's volgen :wink: )

Katia

Bericht door Katia » 11 jan 2007, 15:55

oh troia vond dat super!
die kleine knikkerballetjes en met 2 vingertjes pakte ze dat op en at ze op...
:lol:

oh en anta heeft gisteren van mijn peer gezabberd :roll:
ik was een peer aan het eten met haar op mijn schoot...
en hoe rap ze was!!!
Grijp mijn arm en trek die peer in haar mond :roll:
och ja, het bleef bij zabberen, maar ze had er enorm haar plezier in!

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 11 jan 2007, 20:26

Goed zo voor Atlanta!!
Kwaad kan het niet hé, dat ze al wat fruit "eet"?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 11 jan 2007, 21:04

gho, ik geef ze geen stukken he, maar zo zabberen mag al wel eens...
en als ge dat gezichtje daarbij ziet kunnen al die regels de pot op!
Zo gelukzalig dat ze zat te lachen *smelt*

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 11 jan 2007, 22:43

Zo gelukzalig dat ze zat te lachen *smelt*
:D
Goed hé!!!
Afbeelding


Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De babyvoeding”