OPGELET toekomstige mama's! ZEKER LEZEN!!!

Vragen, opmerkingen (niet commerciele) info....enz...

Moderators:Welcome, Keppebolle, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ingetjeuh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 aug 2007, 14:09
Locatie:Beveren-Waas
OPGELET toekomstige mama's! ZEKER LEZEN!!!

Bericht door Ingetjeuh » 19 dec 2007, 23:29

Hoi
Ik heb dus de dag na de geboorte van Renske een fotografe over de vloer gehad die voor Primaphot werkte... deze had mij dus gezegd dat ze van het ziekenhuis uit foto's kwam nemen van ons kindje. Dat we 1 foto gratis kregen en derest konden we kopen... er was geen aankoopverplichting enzovoort... nu is dat al een paar weken geleden en heb er dus nog altijd niets van gehoord dus heb ik dat bedrijf eens opgezocht... Nu blijkt dat dus dat dit oplichters zijn...

Wie uiteindelijk niets koopt, krijgt zijn gratis foto nooit te zien.Deze onderneming stelt aan jonge ouders voor om foto's van hun pasgeboren kindje te maken, waarna ze door een vertegenwoordiger thuis worden bezocht. Op dat moment worden de foto's en diverse accessoires aan woekerprijzen voorgesteld.Primaphot is een Franse onderneming die in verschillende Belgische ziekenhuizen actief is. Het bezoek van fotografen aan de materniteiten is iets wat al sinds decennia bestaat, maar de verkoopspraktijken van Primaphot kunnen niet door de beugel. Zo wordt aan de ouders bijvoorbeeld op geen enkel moment een prijslijst voorgelegd.
De (hoge) prijzen die door Primaphot worden gehanteerd, worden zelfs gemaskeerd door bedenkelijke handelspraktijken die de ouders pogen te overtuigen:

1. Bij een eerste contact wordt hen op het hart gedrukt dat er geen aankoopverplichting is en dat ze een gratis exemplaar krijgen van een foto.

2. Enkele weken na de geboorte, wanneer de foto's bij de ouders thuis worden getoond, is het niet mogelijk om een beperkte bestelling te plaatsten.

Tijdens dat gesprek stelt de verkoper de verschillende aankoopmogelijkheden voor: fotoreportage, babyverzorgingstas, kaders, uurwerken met foto's op de horlogeplaat, kaders met reliëfafbeeldingen van de baby, albums...

Al deze producten kunnen gekocht worden in verschillende pakketformules, met telkens een forfaitaire prijs. Daar komt nog bij dat de te betalen prijs wordt voorgesteld in maandelijkse termijnen. De aankoop van afzonderlijke producten is uitgesloten. Terwijl koppelverkoop door de wet verboden is. De forfaitbedragen liggen tussen de € 300 en de € 1.000.

De beloofde gratis foto blijkt niet te worden geleverd wanneer de ouders weigeren. Er wordt zware druk uitgeoefend op de ouders, aan wie men voorhoudt dat de negatieven van de eerste uren van hun kindje zullen worden vernietigd als ze niets bestellen.

GOEDE RAAD:
Op je hoede te zijn wanneer een fotograaf zich aanbiedt in de kamer en vraag een prijslijst. Weiger indien nodig op een beleefde manier.

Dien indien nodig een klacht in bij de dienst Controle en Bemiddeling van de FOD Economie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 20 dec 2007, 00:02

inderdaad een goede raad !
wijzelf werken met onze eigen fotograaf, dus laten we niemand anders foto's nemen
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimberlyvdb
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 dec 2007, 22:31
Locatie:Brasschaat
Contacteer:

Bericht door Kimberlyvdb » 20 dec 2007, 03:28

wij hadden ook zo'n brief gekregen, maar zijn er niet op ingegaan.. Al een geluk als ik dit zo lees.

Is wel zonde voor jullie!
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 20 dec 2007, 05:06

Amai!
Ik zou daar ook niet op ingaan, als ik foto's zou willen van een fotograaf, dan liet ik die man wel zelf komen.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 20 dec 2007, 06:44

goed ,dat we dat weten, voor we tegen de :idea: lopen!! :wink:


Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 20 dec 2007, 08:40

Bij ons was ook een mevrouw gekomen en een tweetal weken later stond die aan de deur met de foto's. Ik heb er toen ook maar ene gevraagd, want ik vond ze niet mooi!
Nu laat ik dat waarschijnlijk ook niet meer doen
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
tori
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 jun 2006, 20:03
Locatie:Kortrijk
Contacteer:

Bericht door tori » 20 dec 2007, 08:42

Bij ons waren ze inderdaad ook langsgekomen maar ik zei dat we onze eigen fotograaf hadden. Amai, zo vies dat die naar mij keek! Zonder boe of bah heeft ze zich omgedraaid en was ze terug weg. Maar goed ook :evil:
Trotse mama van Torben en Tarja
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 20 dec 2007, 08:50

Sofie S. schreef:Bij ons was ook een mevrouw gekomen en een tweetal weken later stond die aan de deur met de foto's. Ik heb er toen ook maar ene gevraagd, want ik vond ze niet mooi!
Nu laat ik dat waarschijnlijk ook niet meer doen
Wij hebben dan waarschijnlijk dezelfde gehad :lol:
Kheb de gratis foto gekozen en nog een vierkant foto op doek in sepia.
Gelukkig is die wel mooi maar niet zo goedkoop :?
Van een 2e zal ik ook wel weigeren.

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 20 dec 2007, 08:54

Anneliefje schreef:
Sofie S. schreef:Bij ons was ook een mevrouw gekomen en een tweetal weken later stond die aan de deur met de foto's. Ik heb er toen ook maar ene gevraagd, want ik vond ze niet mooi!
Nu laat ik dat waarschijnlijk ook niet meer doen
Wij hebben dan waarschijnlijk dezelfde gehad :lol:
Kheb de gratis foto gekozen en nog een vierkant foto op doek in sepia.
Gelukkig is die wel mooi maar niet zo goedkoop :?
Van een 2e zal ik ook wel weigeren.
och! zo'n doek kon ik nog niet krijgen! (ik klink nu alsof het al jaaaaaren geleden is :roll: )
Misschien dat ik ze dan wel weer haar werk laat doen :wink:
(tenzij mijn ventje de tip van de bongo-fotoshoot wel degelijk goed begrepen heeft :wink: :lol: )
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 20 dec 2007, 08:57

:lol:
Best nog een paar keer subtiel laten vallen :wink:

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 20 dec 2007, 09:16

ja vooral SUBTIEL aanbrengen!! :wink: en regelmatig herhalen :D
want die ventjes !! :lol: :lol:

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 20 dec 2007, 09:24

kdenk dat ik het dan beter gewoon zelf koop :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 20 dec 2007, 10:31

Ik heb dat bij zowel Mila als bij Karsten vriendelijk geweigerd en ga dat nu ook weer doen.. Een vriendin vertelde mij dat zij wel foto's gekocht had en dat ze enorm veel geld kwijt was, toen was ik eens zo blij dat ik geweigerd had.. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Mieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2005, 10:56
Locatie:Bilzen
Contacteer:

Bericht door Mieke » 20 dec 2007, 11:12

Wij hadden dus wel laten doen. De foto's waren 18 mei getrokken, hier thuis bij ons. En het zou volgens de fotografe tot 6 weken duren vooraleer de foto's klaar waren.
Eind augustus dacht ik er plots aan dat ik nog niks gehoord had van die foto's en ik dus bellen naar Brussel. Er was een "fout " gebeurd. Maar het was in orde en de fotograaf zou langskomen. Na 2 weken nog steeds niets gehoord en teruggebeld. Er werd me gezegd dat ze de foto's hadden en dat de fotgraaf me zou opbellen om langs te komen. Ja kan het raden nog steeds niet. Ik heb nog zo een paar keer gebeld. En toen Kato 3 weken oud was, zijn ze eindelijk langsgeweest.
De foto's waren idd heel prachtig en we hebben 1 gratis gekregen. Pet foto dat je wilde kosten die 15€ :shock: En een setje van 5 foto's incl een glazen fotokader en een of ander boek kostte samen maar lieft 250€!!!!! :shock: :shock:
We hebben die gratis foto aangenomen en vriendelijk bedankt.
Sjeezes wat een prijzen!!!

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 20 dec 2007, 16:58

Amai, die durven nogal!
Hier nog niet aan de deur gehad, mss zijn ze niet actief in de regio brugge
Maar ik zou er zeker niet op in gegaan zijn. Ik ben kleindochter van een fotograaf en schiet dus bijdeze zelf mijn kiekjes :lol:

Maar van dat principe 1 gratis foto da's bekend da zijn trucjes hé. In elk geval als er iemand aan de deur koopt voor zo'n dingen of bijvoorbeeld voor iets nieuws van telenet of dergelijke zeg ik altijd:
"Moh verkopen jullie niet genoeg mss dat je aan de deur moet komen leuren"

gr. Winter

Gebruikersavatar
Ingetjeuh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 aug 2007, 14:09
Locatie:Beveren-Waas

Bericht door Ingetjeuh » 20 dec 2007, 17:00

Mieke schreef: We hebben die gratis foto aangenomen en vriendelijk bedankt.
Sjeezes wat een prijzen!!!
Wees blij dat je je gratis foto hebt gehad! Er zijn nl. heel veel mensen die deze nog niet eens hebben mogen zien!
Ik ben er gewoon niet gerust op wat ze met die foto's gaan doen! ik had die graag gehad. want ze hadden mij een prijslijst laten zien en voor een 60-tal euro had ik ze allemaal kunnen hebben, maar dan lees je dit van andere mensen en zie je dat die zo hoge prijzen vragen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 20 dec 2007, 17:16

wel ik ben precies een van de weinige die geen fotografen heeft gezien :roll: , en maar goed ook, neem mijn foto's wel zelf :wink:

wel krijg je af en toe zo een bon van portrait studio's, voor ne gratis foto, dat heb ik eens laten doen, en vond ze ook niet schoon, en het stond hun ook niet aan dat ik geen hoop geld wilde geven om heel de serie te kopen, ja sorry, sommige waren kweetnie hoe donker, kan het zelf beter, dus was hun probleem he, ze staan er daar dan wel mee met hun foto's :lol:

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 20 dec 2007, 18:44

Hier de fotograaf vriendelijk maar kordaat de deur gewezen.
De enige foto's die wij kopen,zijn klasfoto's.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fieke :-)
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 nov 2007, 14:44
Locatie:Zele

Bericht door Fieke :-) » 05 jan 2008, 09:55

Geen fotograaf gezien hier. Wij trekken ook onze foto's zelf (allé mijn man dan)...
AfbeeldingAfbeelding
Tristan wil later graag krokodil worden (een trein is ook goed zegt hij hier)

18de ronde


Plaats reactie

Terug naar “Allerlei informatie”