Ficher price trekt speelgoed terug

Alles wat er buiten de zwangerschap en babytjes zoal nog gebeurd in het leven...
Sport, ontspanning, tv, nieuws, enz....
Hou het netjes....

Moderators:Welcome, mell, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
verena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2006, 22:19
Locatie:oost vl
Ficher price trekt speelgoed terug

Bericht door verena » 02 aug 2007, 21:43

ik lees net op internet dit :



Fisher Price roept gelood speelgoed terug

Gepubliceerd op donderdag 02 augustus 2007

Het speelgoedmerk Fisher Price (Mattel) roept een gigantische partij kinderspeelgoed terug, die in China is gemaakt. De verf van de Elmo’s, Dora’s en Pino’s, bevat te hoge concentraties lood, die schadelijk zijn voor kleine kinderen. Het bedrijf heeft de samenwerking met de Chinese fabriek onmiddellijk stopgezet.
In totaal gaat het om ongeveer 967000 stuks speelgoed. Onder de ‘boosdoeners’ zitten Elmo uit Sesamstraat, betweteresje Dora en ook Ernie. Op de site van de Amerikaanse Voedsel Waren Autoriteit en op die van Mattel, staan de lijsten en serienummers van het speelgoed. Twee derde van het speelgoed lag nog niet in de winkels. De overige partijen zijn grotendeels de Amerikaanse en voor een deel de wereldmarkt opgegaan.

Momenteel onderzoekt de Nederlandse Voedsel Waren Autoriteit in hoeverre het speelgoed ook op de Nederlandse markt terecht is gekomen. Daarvoor overlegt de instantie vandaag met Mattel. Een woordvoerdster van de VWA liet Planet weten: ,,Onze inspecteur is nu naar ze toe.'' Mocht het speelgoed ook in Nederland zijn verkocht, dan komt er zo snel mogelijk een lijst met het ‘foute’ speelgoed in de media. Deze zal verschijnen op de site van het bedrijf en in minimaal twee landelijke dagbladen.

De Amerikaanse president George Bush heeft een onderzoek gelast naar de importregels voor Chinese producten. Amerika kondigde vorige maand een importstop aan voor Chinese visproducten nadat in vis sporen van antibiotica waren aangetroffen. Eerder weerden de VS al onder meer Chinese tandpasta, autobanden, speelgoed, medicijnen en diervoeding.

Verstikkend stoeltje
Vorig jaar moest Mattel ook al een grote partij speelgoed terugroepen. Het betrof een muzikaal stoeltje (Laugh and Play Musical Chair) waarbij kinderen bekneld konden raken tussen de rugleuning van de stoel en het bijzettafeltje. Drie kinderen raakten bekneld tijdens het spelen met het stoeltje. Een kind liep daarbij striemen op. Wegens mogelijk verstikkingsgevaar heeft Fisher Price daar het stoeltje teruggeroepen.

Loodhoudende potloden
Loodvergifting kwam vroeger nogal eens voor bij kinderen die teveel op toen nog loodhoudende potloden kauwden. Ook veel speelgoed bevatte vroeger lood. Mensen met een loodvergiftiging hebben meestal last van moeheid, misselijkheid en overgeven. Ook raken de darmen verstopt. Bloedarmoede is ook een gevaar. Kenmerkend voor loodvergiftiging is een blauwe streep op het tandvlees. Aantasting van de hersenen kan toevallen en aanvallen van bewusteloosheid veroorzaken.

Op een röntgenfoto kan worden vastgesteld dat de botten dichte strepen op de uiteinden hebben. Dit komt vooral veel voor rond de pols en knieën bij kinderen, omdat deze beenderen bij hen aan de uiteinden groeien. Onderzoeken onder kinderen die aan lood zijn blootgesteld, wijzen uit dat zelfs lage loodgehaltes kunnen leiden tot een lagere intelligentie (IQ), leerstoornissen, gedragsproblemen en nierbeschadiging.

Links:

http://service.mattel.com/us/recall/39054_IVR.asp?prod=

met deze link kan je kijken of je iets van dit speelgoed hebt ik heb veel speelgoed van dit merk voor mijn dochter en ik heb het direct nagekeken



groetjes verena
Afbeelding
Ons klein wondertje

Louise Marie

06-03-07 3kilo15gram 48 cm


Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 02 aug 2007, 21:57

'k heb het daarstraks ook gehoord op de radio
'k heb er gelukkig niets van in huis
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2005, 10:56
Locatie:Bilzen
Contacteer:

Bericht door Mieke » 02 aug 2007, 22:24

ook op de radio gehoord en er ook niets van in huis

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 02 aug 2007, 22:31

Dat stoeltje dat ze vorig jaar teruggeroepen hebben is dat zo dat 'spelenderwijs leren' stoeltje? Ik heb dat vandaag aangekocht. Het zal dat wel ni zijn, anders verkochten ze dat wel niet zeker?

Voor de rest heb ik er niets van in huis.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 03 aug 2007, 07:52

Ik ook niets in huis van die lijst


Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 03 aug 2007, 09:04

Wij hebben die sesamstraat autootjes in huis maar van een andere datum dan dat daar staat .
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 03 aug 2007, 13:24

hm,sebiet maar eens naar de winkel dan,want ik heb dat gitaartje in huis...
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 03 aug 2007, 22:20

Jep, ik heb het gelezen in de krant van vandaag.
Gelukkig heb ik niets van dat alles in huis.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Bolleke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 mei 2007, 20:59

Bericht door Bolleke » 19 aug 2007, 17:43

de baas van die fabriek die waarschijnlijk de oorzaak was van die verf heeft dit weekend zelfmoord gepleegd!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
verena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2006, 22:19
Locatie:oost vl

Bericht door verena » 19 aug 2007, 19:28

er is nu al wat verkeerd met de kleren die van ginder komen ook

er zouden giftige stoffen inzitten

dus ieder kleertje die je koopt nakijken geblazen :? :evil: zal dan sebiet de kleertjes maar allemaal eens nakijken die nieuw zijn heb er gisteren bij gekocht :? :x

groetjes verena en Louise Marie
Afbeelding
Ons klein wondertje

Louise Marie

06-03-07 3kilo15gram 48 cm


Plaats reactie

Terug naar “Actualiteit”