Belgisch gezin heeft nu 2 kindjes met progeria

Alles wat er buiten de zwangerschap en babytjes zoal nog gebeurd in het leven...
Sport, ontspanning, tv, nieuws, enz....
Hou het netjes....

Moderators:Welcome, mell, Moderators

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20
Belgisch gezin heeft nu 2 kindjes met progeria

Bericht door goortjes » 04 apr 2006, 15:06

Gezin heeft nu twee kindjes met progeria
Met Amber erbij telt Vlaanderen nu vier patiëntjes met verouderingsziekte

De kans was ,,ontzettend klein''. Toch kregen de ouders van Michiel(7) Vandeweert, Vlaanderens bekendste progeriapatiëntje, vorige week te horen dat ook hun twee maanden oude dochter Amber aan die zeldzame verouderingsziekte lijdt. ,,We zijn erg aangeslagen'', aldus Wim(38) en Godelieve(36) uit Diepenbeek. Al laten ze de moed niet zakken.

Amber kwam op zondag 5 februari ter wereld, iets voor drie uur 's middags. Ze was 49 centimeter groot en woog 3,375 kilo. Aanvankelijk leek ze tot grote opluchting van de ouders een kerngezonde baby. Ook de artsen gingen daarvan uit. Maar een week later moest Amber in het ziekenhuis worden opgenomen met een ontsteking van de luchtwegen.

,,Omdat onze dochter daar aan een infuus moest, vroeg ik aan de artsen om haar bloed op progeria te testen'', liet vader Wim zondag noteren. ,,We hadden het in geen honderd jaar verwacht. Maar sinds een week weten we met honderd procent zekerheid dat ook Amber progeria heeft.'' Het nieuws kwam bij de ouders uiteraard hard aan.

Wim en Godelieve waren zich bewust van het risico dat ze namen door opnieuw zwanger te willen geraken. Hoe klein ook, er bestond immers een kans dat ook hun tweede kindje aan de zeldzame verouderingsziekte zou lijden. ,,Progeria definiëren wij als een autosomaal dominante ziekte'', aldus dokter Bettina Blaumeiser, diensthoofd genetica aan het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). ,,Het is een erfelijke ziekte. Wie drager is, heeft vijftig procent kans om de verouderingsziekte door te geven, al is de kans dat binnen een gezin een tweede progeriakind wordt geboren, immens klein.''

Van de zonnige kant

,,We hebben een uitgebreide echo laten nemen'', zei de zwangere Godelieve enkele maanden geleden nog aan onze krant. ,,Progeria is op te sporen, maar wat als we het weten? Zouden we ons kind dan wegdoen? Dat zou betekenen dat we Michiel ook zouden hebben weggedaan. En met dat idee kunnen we niet leven. Gezond of ongezond, het kind is meer dan welkom'', aldus nog moeder Godelieve.

Ondanks de zware tegenslag laten Wim en Godelieve de moed niet zakken. ,,Want we weten uit ervaring hoeveel liefde je van zo'n kindjes terugkrijgt'', aldus nog vader Wim afgelopen zondag. ,,Toen we Michiel vertelden dat ook zijn zusje progeria heeft, zei hij opgewekt: 'Maar dat is toch helemaal niet zo erg! Ik heb het toch ook!' Hij bekeek het zoals hij alles bekijkt: positief en van de zonnige kant. En daar proberen wij ons nu aan op te trekken.''

Wereldwijd bestonden er volgens de progeriavereniging Centerall maar twee families met twee progeriakindjes. De vier kinderen zijn intussen aan de aandoening gestorven, wat van Michiel en Amber vermoedelijk de enige levende progeriapatiëntjes ter wereld in hetzelfde gezin maakt.

Vlaanderen telt met Amber erbij nu vier progeriapatiëntjes. Naast Michiel zijn dat nog de driejarige Mats uit Putte en de vier jaar oude Toon uit Ramsel. Ook de ouders van Toontje kregen daarna nog een tweede kindje. Stafke bleek kerngezond.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 04 apr 2006, 15:12

Ik heb het gisteren ook in de krant gelezen. Dat moet nogal een schok geweest zijn voor die ouders. Ik heb Michiel eens in telefacts gezien, dat is zo een lief jongetje.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 04 apr 2006, 15:15

ik vind het heel erg voor die mama en papa
Die weten dat ze hun kindjes niet zo lang bij zich gaan hebben...
en ook dat ze ze enorm gaan zien aftakelen...

dat ventje is idd een heel lief ventje
heb hem ook al op TV gezien.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 04 apr 2006, 15:20

Ik heb het gisteren ook gezien in het nieuws. Alé, dat moet een dubbele schock zijn voor die ouders.
Ik meen gehoord te hebben dat die kindjes maar een jaar of 13 worden??
Dat moet hard zijn, wetende dat ze nooit oud zullen worden...
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 04 apr 2006, 15:31

amaai, van tegenslag gesproken
ik herinner me Michiel ook nog van op tv, een levendig ventje, veel moed, maar ja :roll:
voor die ouders moet dat idd enorm hard zijn, wetende dat u kind aftakelt van ouderdom en eigenlijk nog maar een kind is, en het veel beperkingen en een veel te kort leventje heeft
dan nog 2 zo kindjes, amaai, heel erg voor die mensen, dat de kans zo miniem is, dan dat ze het toch weer moeten meemaken :cry:


Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 05 apr 2006, 12:48

ik heb gisteren toevallig nog een artikel gelezen over dit gezin in een oude dag allemaal van enkel weken geleden.
Toen meldden de ouders dat ze zo blij waren met die gezonde kindje. Temeer omdat de mama niet snel zwanger raakte!
En dan lees je nu dit! :shock:
erg hé!
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Actualiteit”