doopsel

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:
doopsel

Bericht door sp » 02 sep 2007, 20:53

Hallo,

Effe heel ver vooruit denken: 'k ben vandaag net 16w zwanger (elke week is dat feest he!), maar 'k zit al te denken aan peter- en meterschap en doopsel.

Mijn man en ik zijn allebei katholiek opgevoed, maar we hebben ervoor gekozen om niet voor de kerk te trouwen, een jaar terug.

Onze baby laten dopen zou ook indruisen tegen het principe waarom we niet voor de kerk zijn getrouwd: wij geloven in een aantal waarden van de kerk, maar dat instituut 'kerk' en een heleboel van hun ouwbollige meningen stoort ons enorm. Ik kan daar uren over doorbomen, maar zal jullie sparen op deze mooie zondagavond.

Mijn ouders stonden achter onze keuze om niet voor de kerk te trouwen, maar voor de doop ligt dat precies anders. Zij denken dat onze kleine minder kansen gaat krijgen als die niet gedoopt is. 'k Vind dat een foute motivatie om 't wél te doen, maar ja.

Zijn er hier nog mensen die hun kindje niet hebben laten dopen? Hebben jullie de indruk dat jullie kindje achtergesteld wordt? Hebben jullie een peter en meter?

GRoetjes!
Afbeelding


Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 02 sep 2007, 21:42

de keuze ligt aan jullie maar als je kind later zelf wel wil trouwen voor de kerk moet het wel gedoopt zijn en zijn eerste communie gedaan hebben of plechtige communie weet nie juist t'is gewoon voor later maar jullie moeten da toch beslissen wat jullie willen.

ik heb wel een meter en peter da moet je toch wel hebben das staat weg van het dopen. hoop dat je heir iets mee bent.je zal er wel uitraken wat je gaat doen.
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 02 sep 2007, 21:44

beerke schreef:...
ik heb wel een meter en peter da moet je toch wel hebben das staat weg van het dopen. ...
Je kan een meter en peter kiezen, maar normaal heb je dat enkel nodig als je je kind laat dopen. Dus het hangt wel samen.. Maar meer en meer mensen laten hun kinderen niet dopen en kiezen wel een meter en peter.. Dus ja..
Maar volg je eigen gevoel, het is jullie kind! En minder kansen krijgen, als je zoon of dochter later dan toch voor de kerk wil trouwen of zijn/haar communie doen, dan kan je hem/haar nog altijd laten dopen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 02 sep 2007, 21:47

ja das ook waar de keuze aan jullie.
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Gebruikersavatar
jenny
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 feb 2006, 13:00
Locatie:Brussel
Contacteer:

Bericht door jenny » 03 sep 2007, 00:36

Wij hebben net om dezelfde reden als jullie ons dochtertje niet gedoopt...en zijn we ook niet getrouwd

Ik ben wel katoliek opgevoed maar totaal niet gelovig en mijn ventje ook niet...zijn allebei wel gedoopt...ik heb mijn communies moeten doen (tegen mijn zit)...en dit wil ik mijn dochtertje ook besparen...en haar de keuze zelf laten maken...

Nu om later te trouwen (indien ze dat wilt) zal ze dan wel gedoopt en naar de communie moeten gaan, maar dat word gedaan tijdens de trouw zelf...bij ons toch...een vriendin van mij heeft dat moeten doen want die wou dan wel voor de kerk trouwen...maar had dat ook niet gedaan...

Maar voor de rest is er geen verschil, indien ze zelf ervoor zou kiezen, is het zo dat ze zelf naar een katholieke school zal mogen gaan zonder gedoopt te zijn...ze moeten gewoon de huisregels volgend...ze zijn daar enorm in versoepelt...ze spreken zelf om er andere godsdiensten toe te laten...

Dus ja...dopen is voor mij belangrijk als je er zelf in geloofd...maar wij willen de keuze laten aan ons dochtertje zelf...

En wat andere ervan vinden, tja dat is hun zaak, mijn vriend en ik hebben hierover gediscuteerd en beslist en wat andere denken dat moeten zij weten...zelf de groot-ouders...jullie beslissen nog altijd wat jullie willen of niet...en jullie zullen beter weten welke keuze jullie het beste vind voor jullie kindje...laat jullie hart spreken en zullen jullie wel het antwoord vinden...

zo doen wij dat toch...

veel succes :lol:


Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 07 sep 2007, 14:25

Wij hebben ons kindje laten dopen via "Rent-a-priest". Ook omdat wij niet geloven in de kerk, niet getrouwd zijn in de kerk omdat we dat toch niet kunnen en toch ergens wel de kleine wilde dopen.
Nu die viering hebben we helemaal zelf ineen kunnen steken en dus geen gepredik over God en zo. Ik heb zelfs niet het gevoel gehad in een mis te zitten en zo.


Plaats reactie

Terug naar “De baby”