bloedgroep

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt
bloedgroep

Bericht door silviake » 05 aug 2007, 21:58

Hallo, misschien een stomme vraag maar ik stel ze toch. Ik zou graag willen weten welke bloedgroep onze zoontjes hebben. Ze hebben ooit eens tegen ons gezegd dat ze 3 jaar moeten zijn voordat de bloedgroep vastgesteld kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
nikitje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jul 2007, 16:41
Locatie:Geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door nikitje » 06 aug 2007, 10:54

met een bloedgroep word je geboren hoor, die komt nie na een paar jaar... euh als je mij de bloedgroep van jou en de vader geeft, kan ik normaal wel zeggen welke groep ze kunnen zijn en welke ze niet kunnen zijn ( ik ga het niet uitleggen want da genetica en da valt nie zo makkelijk uit te leggen)

groetjes annika
Afbeelding

Afbeelding

silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt

Bericht door silviake » 06 aug 2007, 11:54

Bedankt, das gemakkelijk, we hebben alle twee o+.
Ik dacht dat de baby ook de bloedgroep van de vader had maar mijn man heeft ook een andere bloedgroep als zijn vader en moeder dus nu twijfel ik eraan.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nikitje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jul 2007, 16:41
Locatie:Geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door nikitje » 06 aug 2007, 12:10

als jullie alletwee o + hebben, dan is het makkelijk, dan kan kunnen jullie kinderen normaal enkel o+ hebben, omdat O resesief is.

dat je man een andere bloedgroep heeft dan zijn ouders komt omdat a en b dominant zijn.

ik zal proberen het een beetje uit te leggen

dus je weet dat je genen alles bepalen he oogkleur , haar kleur enzo... zo ook je bloedgroep. je krijgt altijd een gen van je vader en een gen van je moeder, dus 2 genen voor 1 uiterlijk kenmerk...
bij bloedgroep heb je : A, B, en O
A en B zijn 2 sterke ( dominant) en O is zwak ( resesief) dat wil gewoon zeggen dat wanneer je van je moeder A en van je vader O krijgt dat je uiterlijk kenmerk A is altijd omdat A sterker is dan O, als je van je moeder A krijgt en van je vader B, dan heb je bloedgroep AB omdat die evensterk zijn, gezien jij O heb en de vader ook O kunnen je kinderen alleen maar O hebben.

je moet het eigenlijk zo voorstellen : jij hebt OO de vader heeft ook OO dus jullie kunnen alleen maar alle bij een O door geven, waardoor je kinderen ook OO hebben.

bij je man zullen zijn ouders bvb : moeder AO en vader BO hebben en zij zullen beide hun O doorgegeven hebben aan je man

ik hoop dat je het een beetje verstaat, tis genitica, maar voor jou kinderen normaal gezien kunnen ze enkel O hebben

groetjes
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 06 aug 2007, 12:52



Gebruikersavatar
nikitje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jul 2007, 16:41
Locatie:Geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door nikitje » 06 aug 2007, 13:15

ik had dat topic ook gelezen hoor, maar zoals ik al zei, met een bloedgroep word je geboren, het is genitisch bepaald.... da kan niet veranderen... idd als ze navelstrengbloed nemen en het is wat vermengt met het bloed van de moeder , dan kan het fout zijn als jij een andere bloedgroep hebt dan je kind...
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 06 aug 2007, 13:31

idd nikitje daar word je mee geboren. Maar je hoort vaak dat de bloedgroep toch anders was dan verwacht: fout van het ziekenhuis (vb. als je donorsperma of zo gebruikt hebt), een slippertje van de vrouw, ... :wink: Tja je kan nooit weten he?! :lol:

Gebruikersavatar
nikitje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jul 2007, 16:41
Locatie:Geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door nikitje » 06 aug 2007, 13:38

jaja zo maar dan is het niet de bloedgroep die verandert he , dan is het een verkeerde opvatting van de ouders... of heb ik je verkeerd begrepen neen toch he?

ik weet dat het vaak moeilijk te verstaan is die bloedgroep, ik ken mensen die bijna uitelkaar gegaan zijn omdat hun zoontje dus een andere bloedgroep had dan zij hadden moeder had A vader had B en kind had O, dus ging papa ervan uit dat zijn vrouw was vreemd gegaan, terwijl dat helemaal niet het geval was, gewoon allebei een O doorgegeven, mijn god eer ze verstonden hoe dat in elkaar zat...heb ik echt met handen en voeten moeten uitleggen hoor...
Afbeelding

Afbeelding

silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt

Bericht door silviake » 06 aug 2007, 21:56

ok bedankt, ik kan er wel uit.
Dan zullen onze kerels ook wel o+ hebben maar ga het binnenkort toch eens testen laten.
Hoe komt het dat je er oveel van weet??
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nikitje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jul 2007, 16:41
Locatie:Geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door nikitje » 07 aug 2007, 08:56

ik heb op school 3 jaar basis genetica gehad... vandaar dat ik er wel een en ander over weet, maar geen speciale dingen hoor, ik kan bvb niet zeggen welke oogkleur je kinderen gaan hebben omdat daar te veel variatie's in zitten waar rekening moet mee gehouden worden...
ik kan niet genoeg leren anders had ik geprobeerd op unief genetica te doen, het intresseert mij heel erg maja je moet het kunnen ook he

ben al blij dat ik je kunnen helpen heb

groetjes
Afbeelding

Afbeelding

Isa
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 okt 2006, 08:37
Locatie:Antwerpen

Bericht door Isa » 07 aug 2007, 17:03

Met een klein prikje kunnen ze dat toch nakijken? annelies is op allergies getest en dan hebben ze gelijk de bloedgroep nagekeken ook.
Als je liefde hebt, heb je alles... maar een beetje slaap zou ook heel welkom zijn

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 07 aug 2007, 20:25

vroeger namen ze zeiden mijn ouders bloed bij geboorte maar dat kwam uit navelstreng en dat kon nog wat anders zijn omdat mss bloedgroep van de mama was...
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)


Plaats reactie

Terug naar “De baby”