Watergewenning vanuit haptonomische benaderingswijze

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
flupke
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2005, 19:22
Locatie:aartselaar
Watergewenning vanuit haptonomische benaderingswijze

Bericht door flupke » 23 mar 2007, 17:46

Allez we hebben net een afspraak gemaakt om met ons prutske te starten met de cursus watergewenning vanuit de haptonomische benaderingswijze. Morgenavond om 18u gaan we eerst naar een infosessie van anderhalf uur voor nen uitleg en het tonen van video's. Daarna is er nog een info-avond en vanaf dan kunnen we met ons pruts het water in. Ik ben eens benieuwd wat da gaat geven :? :? Tegen dan zal ze ongeveer 9 weken zijn.

Heeft hier nog iemand ervaring mee om op zo'n jonge leeftijd daarmee te starten?? Zowel goede als slechte ervaringen??
De lessen worden gegeven door de vzw KDANSE in Bornem. De info-avond is in Bornem - Hingene en de lessen in het zwembad worden gegeven in Londerzeel. Ik kijk er al naar uit :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeelding


Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 23 mar 2007, 17:52

geen ervaring mee,
maar lijkt me wel leuk
hier gaat brittje volgende week voor het eerst in het zwembad
we wilden dit veel vroeger, maar die wilde nog niet in bad, laat staan in een zwembad
Die brulde alles bijeen!!!

succes hoor!
Afbeelding
Afbeelding

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 23 mar 2007, 18:02

Met zo'n cursus heb ik geen ervaring, maar Femke was ook 9 weken bij haar eerste zwempartijtje... Het babyzwemmen in mortsel begon pas op 6 maand en dat vond ik te laat, daar ze ook onder water geboren is. Ik heb dan haar eerste prikjes afgewacht (was me aangeraden) en dan zwembad in. Ik had zo'n boekje over watergewenning en heb dat mooi opgevolgd, dat begon al met het in bad gaan en zo kon je dat dan opbouwen.

Wij zijn zo ver geraakte dat ze onder water zwom, maar toen ze op één jaar ziek is geworden ben ik daar met gestopt en paar maand later ging ik terug thuis wonen en geraakte ik niet meer in zwembad, zonder auto of rijbewijs. MAar Femke is en blijft een echte waterrat zenne. Zo heeft ze vorig jaar haar eendjesbrevet gehaald, was bellen blazen in water, aan de hand vooruit en achteruit stappen en aan de hand in water springen.

Denk dat ik met nummertje 2 ook terug veel meer ga zwemmen, tegen dn heb ik waarschijnlijk een auto dus das dan wel de luxe.

Ik zou zeggen véél plezier en geniet ervan!

Doei
G&F
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 23 mar 2007, 18:55

:oops: wat is dat haptonomische wijze ??
Sorry maar ken dat niet .

Veel succes !!!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
flupke
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2005, 19:22
Locatie:aartselaar

Bericht door flupke » 23 mar 2007, 20:13

Dit is de uitleg die ik van hen gekregen heb en die je op de website kan raadplegen www.kdansevzw.be. Der staan ook schattige foto's op de website:

We zullen de zelfredzaamheid en de zelfstandigheid van uw kindje
in het water stapje voor stapje opbouwen, maar we zijn niet gericht op prestatie.
We streven naar een rustige, veilige en speelse sfeer en het accent ligt vooral op samen genieten.
Ouders worden in de cursus begeleid om het kindje zodanig te benaderen dat het zijn eigen mogelijkheden leert ontdekken. Uw kindje zal zo zelfvertrouwen en zelfredzaamheid kunnen ontwikkelen. Er wordt in het bijzonder belang gehecht aan de wijze waarop u uw kindje affectief en basisondersteunend draagt.

De haptonomie (wetenschap van het voelen en het gevoelsleven) is daarbij de voornaamste invalshoek.

In de groei naar zelfstandigheid vanuit geborgenheid is de rol van beide ouders cruciaal. Het is dan ook nodig en leuk dat papa én mama mee het water in gaan. Als dat echt niet mogelijk is, gaat een andere vertrouwde persoon mee het zwembad in. Deze persoon komt dan gedurende de hele cursus mee. Want ook de volwassenen leren ( hun eventuele angsten loslaten )!
Het leren van ouders bestaat heel vaak uit afleren. En opnieuw vertrouwen in het eigen aanvoelen en de eigen intuïtie. Ik vraag van de ouders dan ook openheid en een engagement om samen te (her)ontdekken.
AfbeeldingAfbeelding


Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 23 mar 2007, 20:38

Lijkt met heel leuk!!
De mijne waren een maand of 3, wij moesten de eerste spuitjes afwachten. Heb je dat al eens aan k&g gevraagd?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sabtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2007, 16:21
Locatie:West - Vlaanderen

Bericht door Sabtje » 23 mar 2007, 20:44

Amytje was 6maand toen ze voor het eerst ging "zwemmen"

we waren ook van plan vroeger te beginnen maar het kwam er steeds niet van... :?

ze vind het wel écht plezant, we genieten er alletwee van!!

Veel plezier!!
grtjs
Afbeelding

Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 23 mar 2007, 20:45

Flupke,
Mercikes voor de uitleg. Lijkt me heel leuk om te doen .
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
flupke
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2005, 19:22
Locatie:aartselaar

Bericht door flupke » 23 mar 2007, 20:47

sandy schreef:Lijkt met heel leuk!!
De mijne waren een maand of 3, wij moesten de eerste spuitjes afwachten. Heb je dat al eens aan k&g gevraagd?
Volgende week moet ze haar eerste spuitjes krijgen :? :? In principe kunnen we pas met de lessen in het zwembad beginnen binnen 2 à 3 weken. Eerst nog 2 avonden 'theorie'. En da zal maar ene avond per week zijn want zoveel tijd hebben we niet.
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 23 mar 2007, 20:51

Dat is dan zoals bij mij. Ze hadden hun eerste spuit gehad en toen mocht ik gaan zwemmen.
Genieten nu maar!!! :D
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 24 mar 2007, 11:31

ik moest ook wachten op eerste spuitjes

want Sete was een goede maand oud toen we naar center parcs gingen maar hij had zijn spuitje nog niet gehad dus mocht niet mee in water
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)


Plaats reactie

Terug naar “De baby”