ze wordt terug wakker!

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen
ze wordt terug wakker!

Bericht door goele » 29 jan 2007, 14:58

Mijn dochter sliep door op 3 weken.
Ze kreeg, en krijgt nog steeds volledig borstvoeding.
Vandaag is ze 5 maanden gewordne, en sinds een week wordt ze 's nachts wakker.
Ze gaat haar bedje in rond 20u30 en meldt zich nu aan rond 02u en soms ook nog eens om 05u. En dat terwijl ze vroeger sliep van 20u30 tot 10u!.
Heeft er iemand een idee hoe dat komt?
En vooral: wat kan ik eraan doen?

Ikzelf ben een vreselijke slaapkop (ik dacht oorspronkelijk dat ze dat langslapen van mij had), en ik vind het vreselijk om toe te geven, maar als ze begint te huilen 'snachts, zeker als ze zich voor een 2de keer aanmeldt, krijg ik een heel vies, aggressief gevoel, diep in mijn buik.

Ergens is het goed dat ik dit nu meemaak, ik moet hiermee leren omgaan.
Maar ik wil het graag begrijpen.

Iemand raad?


Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 29 jan 2007, 15:15

Misschien zijn er tandjes op komst é. Je kunt eventueel voor ze naar haar bedje gaat, wat pijnstillende zalf of olie aan haar tandvlees doen. Dat kan nooit kwaad é.
Of misschien zit ze gewoon in een sprongetje en is het maar tijdelijk.
maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is, als je opnieuw moet opstaan. Vooral als ze al zo lang doorslaapt.
Afbeelding

Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 29 jan 2007, 16:07

Hier net hetzelfde! Fjodor is bijna vijf maanden en wordt sinds een week weer wakker 's nachts (en wil dan drinken). Zaterdagnacht heeft hij tot zes keer toe willen drinken. Deze nacht gelukkig 'maar' twee keer. Ik ben, net als jij, een echte slaapkop en ben ook slecht gezind als ik wakker moet worden. Maar ik blijf wel altijd kalm. Wat mij enorm helpt; ik jaag er mij niet meer in op, ik kijk niet meer op de klok, leg hem aan (hij slaapt wel bij ons, dat is een voordeel) en ga daarna meteen terug slapen. Ik zou het ook graag begrijpen, maar ah, ik ga er gewoon van uit dat hij een moeilijkere periode doormaakt (hij heeft ook veel nieuwe dingen geleerd de laatste tijd) en dat hij behoefte heeft aan mamamelk. Het zal wel weer passeren!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 29 jan 2007, 18:47

Het is zeker niet de bedoeling om jullie te ontmoedigen of zo...maar Anaïs komt snachts nog bijna altijd eens wakker om te drinken...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 29 jan 2007, 19:51

Aan wat ik denk:
groeispurt...
tandjes...

Milan heeft hier vorige week zo slecht geslapen en met niets in slaap te krijgen. In bed gelegd en wenen...en hij is al zo oud. Wat er was, geen idee...
Ben ik ook niet gewend hoor en ik heb het ook moeilijk om op te staan s'nachts...
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 29 jan 2007, 20:58

Katharina schreef:Het is zeker niet de bedoeling om jullie te ontmoedigen of zo...maar Anaïs komt snachts nog bijna altijd eens wakker om te drinken...
Heel herkenbaar (nog altijd geen doorslaper hier, 1 op de drie, vier nachten gelukkig wel :wink: )..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 29 jan 2007, 21:00

Ik hoor ook van vele mama's (of papa's) dat hun kindjes op zoveel maanden nog niet door sliepen,
maar Hasse heeft meer dan 4 maanden doorgeslapen. Ik heb me de koning te rijk gevonden deze hele periode.
En ineens komt daar een einde aan. Ik hoop inderdaad dat het een spurtje is.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 30 jan 2007, 13:40

Ahwel ik denk gelijk Sandy: Groeispurt. Of gewoon gelijk men ook zegt: een mentale sprong.

Maaike heeft er hier altijd last van. Rond bepaalde maanden leren ze weer ontzettend veel bij en dan bam boem worden ze ambetant, laten hun slaap, willen meer bij mama zijn, ... En al die dingen moet niet, een van die dingen is genoeg. Maar Maaike neemt het graag allemaal :lol:

En meestal na een paar weken is dat ineens weer over en slapen ze weer gewoon door, ...

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 30 jan 2007, 17:16

ik geef haar wanneer ze 's nachts komt borstvoeding. Vandaag gehoord van een andere mama dat zij dat zeker NIET zou doen.
Ik had daar nog niet eens bij stilgestaan, dat je zo een nieuwe gewoonte kweekt.
Of kan ik haar gerust voeden 'snachts?

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 30 jan 2007, 17:31

Tja, ik voed Fjodor wanneer hij dat vraagt. Als hij enkel wat 'pruttelt', wacht ik even af en vaak valt hij dan terug in slaap. Maar als hij echt weent en begint te zoeken, geef ik hem eten. Hij lijkt dan ook echt honger te hebben, dus ik ga hem niet laten wenen. Gewoonte kweken? Tja, dat zien we later wel. Gewoontes zijn er om te doorbreken :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 30 jan 2007, 18:39

Tja ik weet niet of je dat wel of niet moet doen op die leeftijd.
Ik weet dat ik ooit ergens gelezen heb dat ze vanaf een bepaalde leeftijd (en zeker als ze doorsliepen) geen nachtvoedingen meer nodig hebben. Als je kindje dan wakker wordt is het niet van de honger.

Rond 6 à 7 maanden (geloof ik) hebben we Maaike in eerste instantie effectief geen eten gegeven als die eens wakker werd. Gewoon geprobeerd haar te troosten en terug in bedje te leggen. We hebben wel gezegd dat als ze dan nog niet sliep ze eten kreeg. Maar dat was meestal niet nodig want ze viel gewoon terug in slaap. En de keren dat ze het niet deed at ze amper 30cc.

Dus hier was het effectief niet van de honger.

En of je er een gewoonte van maakt? Dat vroegen we ons ook vaak af als ze midden in de nacht eens wakker werd en we gingen kijken. Maar zie, een paar dagen of zo later sliep ze dan weer gewoon een volledige nacht.

Zo zegt men ook je kindje niet uit bed te halen als het wakker wordt in de nacht en weent. Tja hier doen we dat dus wel omdat je die anders gewoon niet kunt troosten. En da's geen probleem. Ze slaapt daarna gewoon verder en het is niet dat we het iedere nacht aan ons been hebben.

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 30 jan 2007, 19:17

Ik zie dat ook niet als een gewoonte...Soms slaapt Anaïs wel eens langer...maar als ze wakker komt en naar de borst vraagt is dat voor mij gewoon een teken van: 'ze heeft echt dorst' of 'ze heeft geborgenheid nodig'
En ik zal dat dan ook niet weigeren...maar das ieder voor zich natuurlijk
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 30 jan 2007, 19:48

Naomi heeft al vele nachten doorgeslapen, maar sinds een paar weken wordt ze wakker rond 4 u en dan is ze klaarwakker en honger dat die dan heeft : ze drinkt met volle teugen van de borst. Het kost me anderhalf uur om haar weer in slaap te krijgen en dan slaapt ze door tot 9 uur. Haar eerste tandje zit er bijna door, nog één vliesje. Waarschijnlijk is dat de oorzaak. Het is vermoeiend zo opstaan in het midden van de nacht, maar ik heb er mij allang bij neergelegd. Dat woedegevoel in de buik herken ik zeker, maar op zo een lief babytje kan ik nooit kwaad zijn, ik ben eerder dan kwaad op mezelf omdat ik me zo lastig maak dat mijn slaap is onderbroken, stom hé :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 30 jan 2007, 20:38

Als ze veel dingen leren in korte tijd kan het zijn dat ze af en toe eens willen "bijtanken" bij mama...ook s'nachts.
Het kan zoveel oorzaken hebben...
Ik gaf wel flesvoeding en Milan sliep op 12 weken door. Ongeveer...
Als hij bijvoorbeeld op 7 maanden wakker werd, gaf ik hem geen eten meer. En daar heeft hij nooit een probleem van gemaakt.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 30 jan 2007, 21:23

goele schreef:ik geef haar wanneer ze 's nachts komt borstvoeding. Vandaag gehoord van een andere mama dat zij dat zeker NIET zou doen.
Ik had daar nog niet eens bij stilgestaan, dat je zo een nieuwe gewoonte kweekt.
Of kan ik haar gerust voeden 'snachts?
Volg je eigen gevoel.. Sommige mama's zullen niet voeden en andere weer wel.. Ik wel, maar Karsten at nog altijd goed 's nachts.. En als het alleen daar aan zou liggen dat hij niet door wilde slapen, dan zou het nu toch opgelost moeten zijn (al ruim twee maanden gestopt met bv).. Sommige kindjes hebben meer behoefte aan de mama dan andere..
Ohja, ter vergelijking, Mila kreeg ook altijd 's nachts eten als ze daar om vroeg en die sliep heel snel door.. De periodes dat zij wakker werd, waren meestal als er tanden op komst waren..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 30 jan 2007, 22:53

Fleur heeft sinds haar geboorte eigenlijk doorgeslapen. Soms werd ze eens eventjes wakker om een klein beetje borstvoeding te hebben, en dan sliep ze na 20 minuutjes al weer en aangezien ze bij ons sliep vond ik dat helemaal ni erg. En da was meestal maar 1keer per nacht. Rond 3 weken sliep ze 11 uur aan 1 stuk door. En nu sinds een week of 3 wordt ze al eens wakker en dan slaapt ze onmiddellijk terug als we haar tutje geven. Ze slaapt nu ook alleen sinds begin december. Misschien heeft het daarmee te maken.
Hoewel ze nu al 2 nachten volledig doorgeslapen heeft zonder wakker te worden. Dat is echt wisselvallig bij haar.

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 31 jan 2007, 09:33

Ik geloof ook niet dat je een gewoonte aankweekt. Het kan best zijn dat een nachtvoeding niet meer nodig is vanaf een bepaalde leeftijd, maar dat neemt niet weg dat ze toch honger kunnen hebben. Deze nacht sliep Fjodor door (allé, zeven uur slapen, dan drinken en dan nog die uur slapen). Het is dus ook in periodes bij hem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 02 feb 2007, 16:04

joehoe!
Het lijkt erop dat dit groeispurtje al achetr de rug is.
Al 2 hele nachten is ze niet meer wakker geworden.
Eerst dacht ik dat de tandjes eraan kwamen, maar ik zie nog niets.

Het zal dus een kort spurtje geweest zijn


Plaats reactie

Terug naar “De baby”