Fopspeen

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15
Fopspeen

Bericht door Marijke » 07 mar 2006, 11:07

Ik heb hier het tijdschrift van de Gezinsbond voor me liggen en er staat een artikel in over de fopspeen.

Aangezien ik bereid ben om borstvoeding te geven ben ik wel aan het twijfelen of ik daarbij de fopspeen zou geven of niet.

Hier het artikel:
'Een fopspeen komt tegemoet aan de zuigbehoefte van je baby. Als deze behoefte van baby voldoende bevredigd wordt door het zuigen op de fopspeen, kan het zijn dat hij weigert te zuigen aan de borst of de fles wanneer het tijd is voor zijn voeding. Als je borstvoeding geeft, kan fopspeenzuigen bovendien problemen met je tepels opleveren. Het zuigen op een speen vraagt immers een heel andere beweging dan het zuigen aan de borst. Op die manier bemoeilijk je ook het goed op gang komen van de borstvoeding.
Op den duur wordt het gebruik van de fopspeen een automatisme om je huilende baby te troosten. Je baby huilt echter omdat hij zich niet lekker voelt: hij heeft honger, een natte luier, buikkrampjes, of voelt zich alleen, ... De fopspeen is dan niet meer dan een afleidingsmanoeuvre. Door zich te concentreren op het zuigen wordt je baby even afgeleid van zijn ongemak. Je kan baby beter troosten door de oorzaak van zijn onrust op te sporen en tegemoet te komen aan zijn echte behoeften. De fopspeen mag geen handige vervanger worden van de aandacht die je kind nodig heeft.
Wanneer je je kind een fopspeen geeft, leer je hem een gewoonte aan die moeilijk af te leren is. Het zuigen op een fopspeen blijkt haast even nadelig voor de ontwikkeling van zijn kaken als duimzuigen. in tegenstelling tot duimen, kan je kind ongestoord 'tutten' terwijl het aan het spelen is, zonder gehinderd te worden in zijn bewegingen; Wanneer je kind een hele dag een speen in zijn mond heeft, kan hij ook moeilijk leren praten. Tenslotte leert je kind minder snel hoe hij zichzelf kan geruststellen en blijft hij afhankelijk van een kunstmatig hulpmiddel om zich op zijn gemak te voelen.
Soms kan een fopspeen wel een uitkomst bieden. Voor een baby die veel huilt en door niets anders te sussen is. Of voor een baby met een grote zuigbehoefte, die door de voeding alleen niet bevredigd wordt en die zich ontpopt tot een verwoed duimzuigertje. Maak in deze gevallen slechts tijdelijk gebruik van de fopspeen, om te voorkomen dat je kind er afhankelijk van wordt. Wanneer je kind enkele maanden oud is en meer geboeid raakt door de dingen om hem heen, verdwijnt het zuigen vanzelf naar de achtergrond.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 07 mar 2006, 11:10

De KA raadde mij aan om te wachten tot de bv goed op gang gekomen was.. Dit lukte redelijk snel, en Karsten wilde en wilt geen tut.. Meestal ben ik er blij om (moet ik hem dat niet afleren), maar soms zou het gemakkelijk zijn (wetende dat hij mij 's nachts als tut gebruikt).. Ik weet niet wat het beste is, maar ik vind het meestal toch leuk dat hij er geen wil, duimzuigen doet hij ook niet..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 07 mar 2006, 11:16

nooit geen problemen mee gehad
ons ventje wilde eigenlijk niet echt een tutje
Hij heeft dit altijd alleen maar om te slapen gehad
en zelfs dan kan hij eigenlijk zonder
En duimen heeft hij ook niet gedaan...
Een duim kan je niet afpakken hé, als je wil dat ze er mee stoppen

onze KA heeft ons daar nooit iets over gezegd
ik denk dat je dat allemaal moet afwachten tot het moment zover is
Je kan je kind nooit op voorhand voorspellen...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 07 mar 2006, 13:26

Yana heeft altijd een tut gehad en spreekt goed. Ze zit zeker niet achter op leeftijdgenootjes!
Natuurlijk moet je niet overdrijven en moet je je baby ook eens oppakken en troosten, maar een tut vind ik toch handig.
Bij Yana ben ik het nu stillaan aan het afleren en dat lukt aardig. Af en toe krijgt ze ze wel eens overdag, maar meestal niet.
Dat is hetzelfde met de bedomranding, zie een andere topic.
Daar zijn ook voor en nadelen aan verbonden.
Zolang je je kindje de nodige aandacht geeft, zie ik geen graten in te laten tutten.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 08 mar 2006, 08:33

Timothy heeft enkel zijn tutje nodig om in slaap te geraken (gebeurt ook niet altijd).
Soms is zijn tutje ook het enige waarmee hij te paaien is
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 08 mar 2006, 09:01

Goh ja, wij hebben er bewust voor gekozen om geen tut te geven...niet zozeer voor de tepel-speenverwarring, maar eerder omdat het idd een afleidingsmanoevre is...Maar ja, dat is onze eigen keuze geweest he. Amelie heeft nu ook absoluut geen behoeft aan een tut!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:02 jul 2005, 11:22
Locatie:Ieper

Bericht door Frieke » 08 mar 2006, 10:40

Febe heeft wel haar tutje, en ferre ook.

Anders zouden ze beiden zeker duimzuigers geworden zijn, dat merkte ik na de geboorte, en een duim kan je niet afpakken he.

Slapen zonder tutje kunnen ze niet maar tijdens de dag heeft ze het niet zoveel nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Hele fiere mama van Febe en Ferre

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 08 mar 2006, 10:41

Amelie heeft gelukkig ook geen behoefte aan den duim, mss hebben we gewoon geluk gehad met haar? :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 08 mar 2006, 11:16

Mijn oudste heeft enkel getut toen ze in de couveuse lag en daarna eigelijk bijna niet meer.
Mijn tweede heeft van dag 1 getut,en is er zonder probleem mee gestopt.
Ook de borstvoeding verliep uitstekend.
Dus die speen verwarring had hij niet.
Onze jongste heb ik dan ook van dag 1 een tut gegeven,maar hij wou die niet.
Tot hij twee weken was en ziekjes begon te worden dan wou hij wel z'n tut.
Maar na een week was die ineens spoorloos en heeft ons ventje dan maar z'n duimpje verkozen.
Nu duimpt hij nog,maar dan wel enkel als hij moe word of om in slaap te raken.
Anders doet hij dat niet.

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 08 mar 2006, 13:23

onzen oudste die kan echt niet zonder zijnen tut juist in de creche gaf hij zijn tutje bij het binnen gaan af maar hier thuis als je onzen alessio ziet zie je ook zijn tutje. als hij s nachts zijn tutje verliest maakt hij ons wakker. we laten hem slapen gaan met drie tutten maar als ze vallen hebben we prijs.
ons edwardootje is een duimertje maar zo heel veel doet hij dat nie meer , die pakt ook geen tutje aan hij moet er niet van weten.
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 08 mar 2006, 13:27

Hey,
Bedankt voor de vele reacties. We hebben besloten om toch maar geen tutje te geven, waarom begint een baby trouwens al te duimzuigen van in de baarmoeder al? Dit kan dan niet zo ongezond zijn.
En als de baby zijn tutje verliest in de nacht en je dan daarvoor wakker maakt, is toch ook maar vervelend.

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 08 mar 2006, 13:33

onzen edwardo deed dat al van in de baarmoeder dat zie je duidelijk in de video dat we van hem hebben . en toen hij pas geboren was en het eerste wat hij toen deed was zijn duimpje in zijn mondje steken. de eerste weken was zijn duimpje wel precies vol met kloofjes maar dit gaat na een tijdje weg. en nu is hij bijna 9maand en duimt bijna niemeer juistnog even om in slaap te vallen.
Laatst gewijzigd door Annubis op 08 mar 2006, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

vonny
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 dec 2005, 21:41
Locatie:limburg

Bericht door vonny » 08 mar 2006, 13:36

mijn luna heeft de tut niet gemoeten maar wel de duim.nu duimt ze alleen nog als ze moe of honger heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 08 mar 2007, 21:47

hihi

ik heb ooit in de tijd een tut gegeven wegens enorme grote zuigbhoefte van Sete.
Nu is hij bijna twee jaar en overdag geen tut met uitzondering van als hij ziek is. Hij loopt dna ook met zo een tetradoek rond als knuffel. Nu sinds gisteren ook tijdens het slapen gaan, geen tut!

Goed he! ben trots!

nu nachtje 2 ingegaan zonder teveel gezaag of zo. Ben trots als ik het nu al zou kunnen afbouwen of afleren. Hij ziet er veel jonger uit met tut maar zonder tutje, die kleine tandjes zien is veel mooier en liever
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 08 mar 2007, 22:07

Ons Mila wil geen tut. Ze walgt erop. In het ziekenhuis hebben we haar nooit eentje gegeven. Nu proberen we soms wel, maar ze weet niet goed wat ze ermee moet doen. Alleen heel af en toe houdt ze ze eens een halfuurtje in haar mond. Niet dat dat per se moet van mij, maar soms heeft ze troost nodig (en zuigbehoefte!!!) en ik wil haar toch ook niet altijd mijn borst geven in dat geval. Voor honger, ja, maar niet als tutje.
Soms ben ik blij dat ze die tut niet wil, maar als ze een halve nacht ligt te krijsen (zoals de vorige), dan wens ik soms wel dat ik haar met een tutje zou kunnen troosten.
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)

Gebruikersavatar
Sabtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2007, 16:21
Locatie:West - Vlaanderen

Bericht door Sabtje » 09 mar 2007, 14:34

tja, ik ken da....

wij kozen er bewust voor om het zonder tutje te proberen, en dat lukte aardig... tot ze een week of 3 oud was en véél last had van krampjes (met het bijhorend gekrijs :( ) we konden haar met niks troosten, ze wou contant aan de borst (omdat het zuigen ook kalmerend werkt, maar daarbij kreeg ze dus ook melk binnen; met als gevolg: nog meer krampjes)
volgens de ka kon een tutje mss wat rust brengen, dit hebben we toen ook geprobeerd, maar je moest die tut in haar mond vasthouden want anders spoog ze hem direct uit... we hebben dit ong 2weken gedaan bij de ergste huilbuien, en toen de krampjes weg waren en ook de huilbuien gingen over, hebben we gewoon die tut terug weggelaten...
ze had hem ook enkel als wij hem in haar mond hielden, want zelf "kon" ze dit niet :?

nu heeft ze nog steeds geen tut meer had, en ben daar eigenlijk wel blij om! :D
en haar duimpje neemt ze ook niet :D
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Myla
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 18:50
Locatie:Lummen
Contacteer:

Bericht door Myla » 09 mar 2007, 15:53

Onze Kyan walgt ook op een tut, hij pakt het wel eens vast om mee te spelen. Hij neemt ook geen duim, maar......zijn wijs- en middelvinger tegelijk in zijne mond!!! Zo zuigt hij zijn eigen in slaap. Nog iemand wiens kindje dit doet? Zijn 2 vingerkes zijn er al rood van. Kmoet wel zeggen dat hij daarmee begonnen is met zijn eerste tandje te krijgen (op 5 maanden) en hij is dat blijven doen dus. Gek kind heb ik :lol:
AfbeeldingAfbeelding

Ontzettend trotse mama van Kyan!!!


Afbeelding

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 09 mar 2007, 16:09

Ik heb een duimerke (maar alleen als hij heel erg moe is). Zijn fopspeen neemt hij om op te bijten en dat ding zit dus soms helemaal scheef of verkeerd in zijn mond :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 09 mar 2007, 17:49

Maaike gebruikte tot zo'n 9 maand geen duim en geen tut. Hoewel ze mocht van ons. Rond de 9 maanden was ze eens zo moeilijk in slaap te krijgen, uren geprobeerd, dat we de tut hebben gegeven. Die zorgde er effectief voor dat ze toch in slaap viel. Nu slaapt ze met tut. Overdag geven we haar bewust geen tut.

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

tuutje

Bericht door Aicha » 09 mar 2007, 18:00

Hier ook éentje die walgt op een tuutje en ze is niet de enige! Ook onze 2 andere kindjes waren geen tutters.
Bij andrès hadik er een hele voorraad van maar na er 2 te hebben geprobeerd heb ik het opgeven en mijn voorraad weggegeven; Vond het achteraf best wel makkelijk zo! :lol: :lol: :lol:
Voor orphee en hélena heb ik geen meer gekocht. er zit er altijd eentje in die doos die je op de materniteit krijgt en ze waren er ook niet voor te vinden 8)

groetjes Aicha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 09 mar 2007, 18:30

ok,onze arvid walgt van de tut in zijne mond,maar MOET voor te slapen een tut tussen zijn lippen en neus hebben,en steekt dan zijn pink en ringvinger in zijne mond,terwijl hij met de andere hand zijn knuffelbeer vast heeft...koddig zicht,zo een hummelke,zeker met die tut tussen lippen en neus.....
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 09 mar 2007, 19:30

Naomi is nog steeds tut vrij en we houden het zo, duimzuigen doet ze niet en een knuffel daar kijkt ze niet naar om. Ze heeft er veel aan van als ze wakker wordt dat ze aan de borst kan sabbelen :).
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 09 mar 2007, 21:59

Hier 2 tutters. Niet meer overdag, wel om te slapen.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 09 mar 2007, 22:35

hier ook 2 tutters maar alleen om te slapen
milan zou hem wel eens vragen na school mo geef niet altijd toe
zou graag hebben dat hij hem meegeeft met de volgende sinterklaas moja denk niet dat het ons zal lukken :(

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 14 mar 2007, 19:08

soms moet hij uren zijn tut hebben, andere keren ziet hij niet om.
Hij neemt wel één mee om te slapen, maar meestal vind ik die 's morgens in de buurt van zijn bedje terug.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 14 mar 2007, 21:14

Hier een tut tot haar 10 maanden, nu niet meer...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De baby”