Middagdutje ...Hoe?

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge
Middagdutje ...Hoe?

Bericht door Winter » 23 dec 2007, 18:45

Hey,

Ik heb even een probleempje:
Sinds vorige week maandag heb ik het slaapritme van mijn zoontje een beetje aangepast:
Als ie wakker wordt rond 9 uur dan geef ik hem eten en daarna hou ik hem beneden bij mij. tot zijn volgende voeding. Na die voeding laat ik hem terug in zijn bedje slapen voor een middagdutje.

In het begin liet ik hem terug slapen na die ochtend voeding tot aan de volgende voeding. En was ie 's namiddags bij mij beneden.

Heel de week ging het goed dat ritme met dat middagdutje, enkel zaterdag en vandaag ging het niet.
Mss wou ie niet slapen omdat er bezoek was? In de week ben ik alleen.
Of het is niet donker genoeg.

Iemand een beetje raad hoe je jullie baby een middagdutje laten doen. En zo ja hoe ook bij andere mensen als je es op bezoek bent.

Gr. Winter


Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 23 dec 2007, 19:48

Hier hebben we overdag (nog) geen ritme.
Naargelang hij na zijn voeding is, doen we nu het volgende:
heeft hij gedronken, dan eerst wat rondlopen met Linus op de schouder tot hij een goeie 'puf' gelaten heeft.
Is hij dan al 'hangerig' is of wrijft hij in zijn oogjes, dan leg ik hem in zijn wiegje om te slapen.
Is hij nog heel actief, dan bv. speelt hij in zijn park tot hij moe wordt. Dan slaapt hij opnieuw.
Iedere dag kan dit verschillen. Maar ik heb wel al gemerkt dat ik een slapertje heb.
's Nachts slaapt hij dan in zijn bedje. De hele nacht door, dus dat regelmatig slapen overdag doet er al geen kwaad aan.

Ik heb wel al een paar keer geprobeerd om hem in de namiddag ook in zijn bedje te leggen om te slapen maar dan slaapt hij belange niet echt lang en duurt het ook langer eer hij slaapt.
Dus zolang hij nog in zijn wiegje past (het is een redelijk groot), slaapt hij overdag nog in de living.

Gaan we ergens, dan zorgen we ervoor dat Linus toch kan slapen indien nodig. Hij kan ook nog altijd in de ligmand van de buggy. Als we voor langere tijd van huis zijn, gaat hij daarin mee. (dit is dan meestal bij familie thuis)
Nu met de feestdagen gaan we dat ook gebruiken. Daarin kan hij goed liggen en dus ook slapen.

Ik zou nu zeker wel niet gaan vergelijken want alle kindjes zijn anders dus ook hun ritmes en gewoontes :wink:

Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 23 dec 2007, 20:22

Hij is nog heel klein, he! Hier hebben we tot een maand of zes het systeem toegepast zoals Anneliefje het beschrijft. Wakker - eten - beetje spelen - slapen. Eens ze dat ritme kende, ging het inslapen vrij goed. En de uren die waren elke dag anders.
Nu ze wat groter is, is ze eigenlijk een beetje vanzelf in een ritme gegroeid. Een uurtje slapen in de vm, een uur of drie in de nm, 's avonds nog een klein dutje en dan nog effe wakker en erin voor de nacht.
Misschien ook een soort van terugkerend ritueel proberen? Ik denk dat kindjes dat rap oppikken.
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 23 dec 2007, 20:24

Ik kan je er niet mee helpen. Maaike was geen slaper overdag. We zijn nu al lang blij dat ze een middagdut doet.

Is hij dan eigenlijk niet moe meer 's ochtends? Hou je hem bewust wakker of is hij gewoon wakker?

Wij hebben altijd naar onze kleine gekeken. Of die moe was of niet en die dan zo te slapen gelegd. Nu ze nog maar 1 dut doet door de dag kan het soms toch zijn dat we haar er voormiddags ook al insteken: vb. als ze ziek is en dus heel erg moe is.

Het kan wel zijn dat je kindje gewoon nog aan geluiden moeten wennen tijdens het slapen. Ben jij stil door de week als hij slaapt? Zo ja, misschien wat meer lawaai beginnen te maken (niet hard, maar gewoon voor wat beweging zorgen) zodat hij er aan went en toch leert door te slapen.

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 23 dec 2007, 20:27

oh die middagdutjes
madise is al 5 maand gepasseerd en die gaat nog maar een dag of 3 naar haar bedje om te slapen in de nm
en hoe dat komt wel overdag sliep ze ook in de living maar de laatste week kwam ze heel veel wakker dus zei ik van we leggen je boven hé om te slapen en met groot succes
ze slaapt van ong 13u30 tot 15u30 16u
en s'morgens doet ze ook een dutje boven van rond 10u tot 11u 11u30
dan haal ik er haar uit want die zou langer slapen denk ik
maar ieder heeft zijn eigen ritme hé
en als we weggaan is ze in haar maxi cosi en moeten we gaan eten bij fam dan doe ik haar reisbed mee
gr


Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 23 dec 2007, 22:09

dat veranderd regelmatig hoor ,als je eenmaal denkt nu gaat het een paar dagen het zelfde ,veranderd dat weer ...
ik denk niet dat er daar middeltjes voor bestaan ,als ze niet moe zijn ,zullen ze ook niet slapen

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 24 dec 2007, 10:01

De eerste maanden hebben wij hun ritme niet aangepast. Wij hebben ook naar hun gekeken. Dus laten slapen tot ze wakker werden voor te eten. En dan is dat vanzelf gegroeid.

Groetjes,
sigri
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 24 dec 2007, 12:05

hier is Shayenzo de eerste 10 maanden nooit boven in zijn bed geweest om te slapen, die deed op die leeftijd nog geen middagdutje hoor, gewoon viel hij in slaap als hij moe was, een half uurke met de keer en were wakker

de eerste maanden lag hij meestal in zijn wieg, viel in slaap als hij moe was, daarna in zijn park, af en toe dommelde hij in al spelen, viel ineens stil en sliep, half uurke erna weer fris wakker

's nachts heeft hij altijd goed geslapen in zijn bedje, maar overdag de eerste maanden nooit boven
hij had ook geen vast ritme, daar zijn ze dan nog te klein voor

nu slaapt hij in de namiddag boven, een 2-tal uur

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 24 dec 2007, 12:53

Lowie is ook altijd in slaap gevallen als hij moe was. Ik liet hem ook hier beneden in zijn parkwieg slapen.
Toen hij een maand of 4 was en patatjes begon te eten, ben ik begonnen met hem na zijn middageten in zijn bedje boven te leggen.
Hij was zo zalig moe van het eten en toen is hij dat patroon van middagslaapje beginnen nemen.
Maar daarvoor heeft hij altijd een variërend slaappatroon gehad.
Een ochtend- of avonddut heeft hij nooit gedaan... Hij sliep meestal tot een uur of 8u30 en dan 's avonds ging hij slapen om 8 uur.
's Middags sliep hij van 12u30 tot 16u00 ongeveer...

Nu slaapt hij van 8u30 tot 7u00. En 's middags van 12u30 tot 14u30 ongeveer.
Soms slaat hij zijn middagdutje al eens over, maar dan merk ik wel dat hij 's avonds enorm moe is!

Ik raad je aan 't ritme van je kindje nog te volgen en zelf niets bij te sturen als 't niet echt nodig is... :wink:
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 25 dec 2007, 12:18

Anneliefje schreef: Is hij dan al 'hangerig' is of wrijft hij in zijn oogjes, dan leg ik hem in zijn wiegje om te slapen.
Is hij nog heel actief, dan bv. speelt hij in zijn park tot hij moe wordt. Dan slaapt hij opnieuw.
Iedere dag kan dit verschillen. Maar ik heb wel al gemerkt dat ik een slapertje heb.
Ik heb wel al een paar keer geprobeerd om hem in de namiddag ook in zijn bedje te leggen om te slapen maar dan slaapt hij belange niet echt lang en duurt het ook langer eer hij slaapt.
Dus zolang hij nog in zijn wiegje past (het is een redelijk groot), slaapt hij overdag nog in de living.
Da vind ik wel een goe systeem!
Hier is het wiegje weg omdat Nikolaj er absoluut niet meer wou in slapen, hij zag niets in die wieg (passeren van mij en mijn man, de hond,...) en toen hebben we het park verwisseld voor de wieg.
Als Nikolaj 's morgens gegeten heeft (9.30 is ie wakker en geef ik bv) dan loop ik ook eerst met hem rond voor ne puf en dan zet ik hem in zijn babysitje, eerst is hij lange tijd wakker: (rondkijken wat ik doe, tv volgen)
Maar na een tijdje valt hij in slaap. Meestal als ik hem durf gewoon in zijn park leggen dan wordt ie vlug weer wakker.

Eigenlijk zou ik niets liever hebben dan dat ie eraan gewend raakt om in de voormiddag in zijn parkje te liggen en als ie moe is daar ook in slaap te vallen. en dan na de middagvoeding in zijn bedje boven.
't zal wel aan mij liggen maar in zijn park ligt ie ook niet zo mega graag.
Liefs ligt ie in het babysitje dat dan naast mij staat als ik bv op de computer zit of het staat in de living als ik daar bezig ben of de keuken.
Mss moet ik hem aanleren om zijn park echt graag te mogen.

Iemand tips?

Winter

arab
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 nov 2007, 17:26
Locatie:Begijnendijk
Contacteer:

Bericht door arab » 25 dec 2007, 13:52

grappig om die dingen te lezen :wink:

Ik moet er niet aan denken om Jari ergens te leggen of zetten, hahaaaa...

en een structuur hebben we ook niet echt. Dus een middagdutje kennen we hier niet :lol: :lol:

Na het drinken dat bv deze ochtend bijna 4 uur geduurd heeft met luiers verversen en beetje lachen en gek doen inbegrepen, gaat hij even in zijn relaxje zodat ik de katten kan doen. Hij verliest me geen seconde uit het oog en als ik buiten zijn gezichtsveld ben, zet hij het op een krijsen. We zorgen er dus voor dat hij mij altijd ziet.

Dan maak ik het eten van alle dieren in de keuken terwijl hij op het aangerecht staat.

Vervolgens dan zijn we een uur verder, krijgt hij nog eens drinken en een verse luier indien nodig en gaat hij de draagdoek in.

Ik stofzuig dan de kattenren en het hele huis vervolgens ga ik naar buiten om de stallen en paarden op de weides te verzorgen.

Soms krijg ik dat af, soms moet ik stoppen voor een voeding.

Ik regel dus echt het werk hier naar zijn behoeftes en op de moment is het soms echt wel zoeken om het hier klaar te krijgen.

Hij kan zijn hoofdje nog niet erg lang rechthouden, heb ik gemerkt. Vanaf dat dus wel kan, kan hij rechtopzittend met het gezichtje naar buiten in de draagdoek. Zo heb ik hem wakker ook altijd bij mij en gaat het werk ook iets vlotter.
neem eens een kijkje op onze website....

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 25 dec 2007, 23:28

Tot hun 4 maanden sliepen ons meisjes overdag beneden in hun wiegje maar daarna enkel nog in de voormiddag beneden en hun middagdutje boven in hun bedje.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Re: Middagdutje ...Hoe?

Bericht door Dagmar » 26 dec 2007, 07:09

Winter schreef:...
Sinds vorige week maandag heb ik het slaapritme van mijn zoontje een beetje aangepast:
...
Toen ik die zin de eerste keer las gingen, mijn haren zowat recht staan.. :shock: :lol: Nu gelukkig al iets minder, maar ik vind het toch nog vreemd hoor.. :wink: Ik zou zeggen, volg gewoon het ritme van je kind, je huishouden zal er bij inschieten, maar dat hoort er gewoon bij.. Mila zat heel snel in een slaapritme van zichzelf, kon ik bijna mijn klok op gelijk zetten, maar Karsten heeft heel lang geduurd.. Hij viel op de arm in slaap en als ik hem dan durfde neerleggen, was hij alweer wakker.. Veel slapen deed hij niet en al zeker niet op vaste tijden..
Zoals hier al veel aangeraden is, volg gewoon Nikolaj zijn behoeftes, ze gaan nog zo lang dingen "moeten".. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Re: Middagdutje ...Hoe?

Bericht door Winter » 26 dec 2007, 14:09

Toen ik die zin de eerste keer las gingen, mijn haren zowat recht staan.. :shock: :lol: Nu gelukkig al iets minder, maar ik vind het toch nog vreemd hoor.. :wink: [/quote]

Hey,
Als ik na de ochtendvoeding merk dat ie nog moe is, leg ik hem terug in zijn bedje, is ie niet moe dan laat ik hem wat in zijn sittertje beneden bij mij of in zijn park. Is ie na de middagvoeding terug erg moe dan laat ik hem terug wat slapen. t is niet de bedoeling dat je haren overeind komen hoor :wink: vind ik een beetje jammer dat je er zo over denkt :oops:
't is ook niet voor mijn eigen gemak dat ik er ritme probeer in te leggen, want je leert vlug kuisen hoor, da's geen probleem. Ik wil gewoon voor Nikolaj dat ie niet te veel moeite heeft om aan te passen aan dag en nacht.
We zien wel. Ik ga gewoon naar zijn signalen kijken, en me daar aan aanpassen.
Winter

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 26 dec 2007, 16:55

Ik zou zeggen, volg gewoon het ritme van je kind
Goede tip.
Dat kom vanzelf dat hij dutjes op de normale uren gaat doen.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Re: Middagdutje ...Hoe?

Bericht door saardientje » 26 dec 2007, 23:30

Winter schreef:Hey,

Ik heb even een probleempje:
Sinds vorige week maandag heb ik het slaapritme van mijn zoontje een beetje aangepast:
Als ie wakker wordt rond 9 uur dan geef ik hem eten en daarna hou ik hem beneden bij mij. tot zijn volgende voeding. Na die voeding laat ik hem terug in zijn bedje slapen voor een middagdutje.

In het begin liet ik hem terug slapen na die ochtend voeding tot aan de volgende voeding. En was ie 's namiddags bij mij beneden.

Heel de week ging het goed dat ritme met dat middagdutje, enkel zaterdag en vandaag ging het niet.
Mss wou ie niet slapen omdat er bezoek was? In de week ben ik alleen.
Of het is niet donker genoeg.

Iemand een beetje raad hoe je jullie baby een middagdutje laten doen. En zo ja hoe ook bij andere mensen als je es op bezoek bent.

Gr. Winter

hoi.

op 2 maand hebben ze nog geen echt ritme. vanaf 8 maand kan je al een vast uur hebben voor een middagdutje te doen. en dus ook al een vast uur om savonds te gaan slapen.

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 26 dec 2007, 23:46

Ik denk eerlijk gezegd, dat hij nog wat te klein is om het dutje in de voormiddag laten weg te vallen hoor. Fleur heeft tot ze bijna 11 maand was, nog geslapen in de voormiddag én de namiddag.
En tot ze 6 maand was, sliep ze overdag altijd beneden in de living, vanaf dan ging ze boven slapen. Ze gaf dat eigenlijk zelf aan, ze werd sneller wakker, werd gevoeliger voor geluid, ...
Ik heb altijd haar ritme gevolgd en doe dat nu eigenlijk nog

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Re: Middagdutje ...Hoe?

Bericht door Dagmar » 27 dec 2007, 05:55

Winter schreef:...
Als ik na de ochtendvoeding merk dat ie nog moe is, leg ik hem terug in zijn bedje, is ie niet moe dan laat ik hem wat in zijn sittertje beneden bij mij of in zijn park. Is ie na de middagvoeding terug erg moe dan laat ik hem terug wat slapen. t is niet de bedoeling dat je haren overeind komen hoor :wink: vind ik een beetje jammer dat je er zo over denkt :oops:
...
Ik wil ook niet over je oordelen hoor :wink: , maar ik heb bij Karsten gemerkt dat ik echt zijn ritme moest volgen of hij was helemaal uit zijn doen.. Soms ging dat dan wel eventjes goed, maar na enkele dagen wreekte zich het dan toch (en bij een tweede ben je al zekerder van jezelf :wink: ).. Bij Mila volgde ik ook al haar ritme, maar die had van in het begin echt een heel goed "schema" zonder dat ik haar dat "aangeleerd" had..
Inderdaad, gewoon naar zijn signalen kijken en dat ritme komt er wel hoor.. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 27 dec 2007, 17:55

hier zit er ook geen ritme in,ik^pas me (in de mate van het mogelijke)aan aan arvidje.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 27 dec 2007, 18:43

eigenlijk ging dat bij ons vrij makkelijk
als de kindjes moe waren, dan stopte ik ze lekker onder en eigenlijk hadden die vrij rap hun slaapritme
na 3 maanden gingen die wel op een apart kamertje slapen overdag
gans donker en afgezonderd
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 28 dec 2007, 11:39

Ik ga idd zijn ritme volgen,
't is al twee dagen op rij dat ie aangeeft na zijn ochtendvoeding dat ie moe is. ik leg hem dan terug in zijn bedje. als ie moe is na de middagvoeding doe ik hetzelfde. En de rest van de tijd dat ie nie moe is ligt ie in zijn park beneden of even in zijn sitter om tv te kijken.

Gr.

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 28 dec 2007, 21:15

That's the spirit Winter!
En je zal zien, vanzelf zal hij een vast ritme met middagdutje aannemen... laat zijn bioritme maar haar gang gaan :wink:
Afbeelding


Afbeelding

silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt

Bericht door silviake » 30 dec 2007, 09:19

hier is het ritme ook elke dag anders. In het begin probeerde ik hem ook wakker te houden maar dat gaat toch niet. Als hij moe is leg ik hem slapen. Uiteindelijk ,komt dat ritme er wel hoor
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De baby”