jullie mening graag!

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:
jullie mening graag!

Bericht door sp » 19 okt 2007, 12:34

Hallo,

Even eens jullie mening vragen ivm peter- en meterschap.

Wij zijn niet van plan om onze baby te laten dopen (tenzij iemand daar een heel goeie reden voor heeft...).

We zijn wel bezig met de geboortekaartjes (ideetjes aan 't verzamelen). Mijn man zou graag een peter/meter hebben voor onze baby. Ik vind dat niet nodig aangezien we hem/haar toch niet laten dopen. Het argument "dan heeft hij iemand die iets meer is voor hem" vind ik wat plattekes: er zijn in onze omgeving genoeg mensen die los van peter/meterschap, die baby graag gaan zien en speciale dingen met hem/haar gaan doen. Een vertrouwenspersoon moet hij/zij zelf maar kiezen: als wij dat nu gaan doen, mss is die persoon niet degene metwie het zo klikt...
Mijn man wil iemand van zijn gezin het plezier doen om peter of meter te zijn. What's the use... onze baby is aan beide kanten het eerste kleinkind, dus aandacht te over...
En als er met ons iets gebeurt, dan zijn er voldoende mensen om hem/haar op te vangen, los van peter/meterschap.

Ik zie het echt niet gebeuren...

Zijn er nog mensen die met 't zelfde worstelen?

Groetjes!
Afbeelding


Gebruikersavatar
Sabtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2007, 16:21
Locatie:West - Vlaanderen

Bericht door Sabtje » 19 okt 2007, 13:18

goh eigenlijk hebben wij ook direct voor een peter en meter gekozen...
maar ons meiske is wel gedoopt, en bij het volgend kleintje zal dit hetzelfde zijn...
tja, da's ieder zijn mening he...
ik ben niet echt een grote hulp, kweet het, maar kdenk dat da toch iets is dat jullie samen moeten beslissen :wink:
veel succes
grtjs
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino!
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jul 2007, 17:31
Locatie:Nieuwkerken

Bericht door Nino! » 19 okt 2007, 13:32

Ja, hier alle drie gedoopt.

Je zegt: het is het eerste kleinkind en dus aandacht genoeg, maar wat als er nog bijkomen. Als je kindje dan een meter en peter heeft hebben die toch een reden om er meer mee bezig te zijn! En nu heb je nog veel keuze en kan je dus de meter en peter van jouw keuze vragen...

En vergeet ook niet dat je die mensen zelf er waarschijnlijk een groot plezier mee doet!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 19 okt 2007, 13:47

Ons meisjes zijn ook allebei gedoopt.

Ik was nu ff praktisch aan het denken als ze naar school gaan en een nieuwjaarsbrief moeten voorlezen dan krijgen ze één voor hun meter en één voor hun peter en dan moet je natuurlijk de keuze maken wie de "meterbrief" en wie de "peterbrief" krijgt.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 19 okt 2007, 14:28

hier hebben ze beiden een meter en een peter. Bij Sam stond dit vermeld op het kaartje, bij Niels al niet meer :roll:
Ze zijn allebei ook (nog) niet gedoopt.
Dat gaat er waarschijnlijk wel eens van komen, maar wanneer, dat weet ik nog niet... Waarschijnlijk pas als nr 3 gearriveerd is, dan alledrie tegelijk :lol: Ofwel helemaal niet, wie zal 't zeggen :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
T1n3
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 jul 2007, 16:34
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Bericht door T1n3 » 19 okt 2007, 14:47

Ik denk dat de hele bedoeling van peter en meter even vergeten is?
Een peter en meter zijn er voor als er iets met de ouders gebeurd en zij dan verantwoordelijk zijn voor het kindje. Ik heb mijn zoontje ook niet laten dopen maar heb wel een meter en een peter. Eigenlijk moet het niet persé met elkaar te maken hebben hoor? En voor je kindje is het toch ook heel leuk? Krijgt hij lekker veel tijdens sinterklaas, verjaardagen, enzo...

Maar de keuze ligt nog bij jou natuurlijk! :wink:
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:

Bericht door sp » 19 okt 2007, 15:14

Die kadootjes, dat zou voor mij een extra reden zijn om geen peter/meter te kiezen... 'k ZOu niet graag hebben dat ze veel krijgen en dat ze dat op de duur gaan verwachten... 'k Merk op babybeurzen ook vaak dat kinderen op de duur niet meer weten met wat gespeeld en dat dat speelgoed dan verdwijnt... Of dat ze liever spelen met het inpakpapier dan met wat erin zit...
'k Zou het wel leuk vinden als peter of meter dan juist leuke dingen doet met hen: gaan spelen in 't bos bvb.
De oorspronkelijke bedoeling van peter en meter is dat zij moeten toezien op de ouders dat zij hun kinderen voldoende christelijk opvoeden. Dat is de oorsprong.
Zorgen voor als er iets met ons gebeurt, da's voor de grootouders en in 2de instantie de tantes/nonkels...
Die nieuwjaarsbrieven, doen ze dat nog steeds? Hoe gebeurt dat dan met moslimkindjes? Wat doen die dan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 19 okt 2007, 15:39

Awel, bij ons heerste anderhalf jaar geleden dezelfde discussie. We hadden ongeveer dezelfde bekommernissen.
De belangrijkste reden dat we toch voor een meter en peter hebben gekozen, heeft vooral met de familie zelf te maken.
Mijn vriend wou zijn broer echt het vertrouwen en de liefde geven dat wij hem vroegen om die ene speciale persoon voor ons kind te zijn.
En achteraf geen enkel moment spijt van gehad.
Wij hebben gewoon van het begin duidelijk gemaakt dat wij niets extra wouden voor ons kind betreffende geld en geschenken.
Het is gewoon voor ons een titel die je niet zomaar aan iedereen geeft, maar aan die ene (2) persoon die je net iets meer vertrouwt met je kindje...

En mocht er ooit iets met ons gebeuren, wil ik ook dat Hasse door haar peter of meter wordt opgevangen.

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 19 okt 2007, 15:40

Oh ja, en dopen doen wij hier ook niet.
Maar dat staat volgens mijn volledig los van het meter en peterschap.

En grootouders? Die hebben al heel hun leven voor hun eigen kinderen gezorgt en zijn ook al niet meer de jongste.
Nee, bij ons is afgesproken dat als er iets met de ouders gebeurt, de verantwoordelijkheid voor de zorg en het geluk van ons kind wordt overgenomen door de meter en de peter...

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 19 okt 2007, 15:46

Hier één nonkel voor Naomi en dat is de broer van mijn man, maar dat zetten we wel niet op het geboortekaartje. Een meter is er dus niet, wel een hele leuke oma (mijn schoonmoeder :) ) en een toffe opa.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 19 okt 2007, 16:22

Ja, hier zijn er nog altijd nieuwjaarsbrieven, ik denk dat dat overal nog wel gedaan wordt. Ik zou het niet weten hoe het met moslimkindjes gedaan wordt. Nieuwjaar heeft niet echt iets met godsdienst te maken he, dat is gewoon om de meter en de peter een prettig nieuw jaar te wensen.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 19 okt 2007, 21:06

Hier zijn ze ook alletwee gedoopt.
En hebben ze een meter/peter.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 19 okt 2007, 21:08

Lena schreef:... Waarschijnlijk pas als nr 3 gearriveerd is, dan alledrie tegelijk :lol: ...
Zijn er plannen? :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Alfredje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2007, 15:59
Locatie:Bilzen

Bericht door Alfredje » 19 okt 2007, 22:07

Wij willen onze kleine laten dopen, niet omdat we allebei zo geweldig gelovig zijn, maar omdat ik het zo zielig vind als later alle kinderen hun communnie kunnen doen en die van ons dan niet. Wij zijn ook niet voor de kerk getrouwd , dus echt gelovig zijn we niet. En een meter en een peter hebben we wel al gekozen, een beetje uit gewoonte denk ik...
Mijn vader en onze schoonzus :)
Afbeelding

Debby
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2007, 10:46

Bericht door Debby » 20 okt 2007, 19:34

Liam is ook niet gedoopt en dat zal niet meer gebeuren ook. Of hij moet er later zelf voor kiezen. Maar we hebben wel een meter en peter gekozen, deels uit traditie, deels omdat dat mensen zijn die net een tikkeltje specialer zouden moeten zijn voor hem, deels omdat mensen het toch nog steeds een eer vinden om meter of peter te mogen zijn.

Voor de kado's doen we het niet, onze meter (mijn zus) is wel altijd bereid om te komen babysitten (volgens haar gebeurt dat nog veel te weinig!), maar dat zou ze voor een eventuele broer of zus van Liam later ook doen.

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 20 okt 2007, 21:36

hier beiden gedoopt.en keuze van meter en peter bewust gedaan ,voor als er ons iets moet overkomen.
Bij arvid is dat makkelijk,want dat zijn mijn broer en zijn vrouw.bij tjorven ligt dat iets moeilijker...
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2005, 10:56
Locatie:Bilzen
Contacteer:

Bericht door Mieke » 21 okt 2007, 09:59

Hier ook laten dopen en meter en peter gekozen. De meters en peters zijn respectievelijk onze ouders.

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 21 okt 2007, 11:31

hier niet gedoopt maar wel peters gekozen

mensen voelen zich erdoor vereerd ook en wij kozen een beetje 2 personen uit waarbij wij ons goed voelen, waarbij onze Sete in vertrouwen kan gaan en hij zich een soort als tweede paar ouders kan aannemen
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
Ingetjeuh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 aug 2007, 14:09
Locatie:Beveren-Waas

Bericht door Ingetjeuh » 21 okt 2007, 13:58

bij tim hebben wij ook direct een meter en peter gekozen en we waren toen ook nog niet zeker of we hem gingen laten dopen... bij mij staat het eigenlijk een beetje los van dopen of niet dopen... Hij is uiteindelijk wel gedoopt... mah tis zo plezant voor zowel de kindjes als de meters en peters in kwestie... de kindjes moet in school vanalles doen voor meter en peter... en meter en peter geven dan weer eens wat meer aan hun petekindje...
Mijn pa wordt nu de peter van onze nieuwe spruit en toen ik hem dit vroeg was hij compleet in de wolken... en als meter heb ik het aan mijn zus gevraagd... maar dit is echt iets dat je zalf moet beslissen, anderen kunnen enkel hun mening geven...
ik persoonlijk heb even verder gedacht dan het doopsel... later de communie's en het trouwen voor de kerk... wanneer je je kindje niet laat dopen, mogen ze hun communie niet doen of trouwen voor de kerk... en ik wil hun de keuze geven... wanneer ze gedoopt zijn kunnen ze zelf nog zeggen of ze hun communie willen doen of niet en of ze voor de kerk willen trouwen of niet...
Hopelijk help ik je een beetje door mijn mening te geven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bijou
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2006, 16:33
Locatie:Turnhout

Bericht door bijou » 22 okt 2007, 13:41

Hier ook gedoopt en meter en peter. Bewust gekozen mocht er iets gebeuren en ook de mensen die hij t vaakst zal zien dus al een band mee heeft mocht er ooit iets zijn.

Dan zijn er inderdaad de nieuwjaarsbrieven nog. Geen idee hoe ze dat anders doen...
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De baby”