Epidurale verdoving

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge
Epidurale verdoving

Bericht door Winter » 29 aug 2007, 12:06

Hey,

Ik "moet" aangezien ik een hartafwijking heb en een hartvormige baarmoeder heb het best pijnloos bevallen. Dus bij opname direct een epidurale verdoving. De gyn heeft dat ook in mijn verwijsbrief geschreven.
Ik vraag me echter af wat ik mag verwachten, je hoort zo vanalles hé.

Kan er iemand mij zeggen wat er allemaal gebeurd enzo en wat ik mag verwachten? Je mag het doodeerlijk zeggen hoor als het pijn deed of een ramp was, ik wil gewoon een beetje voorbereid zijn.

Liefs Winter


Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 29 aug 2007, 12:38

Bedoel je het plaatsen van die epi?
Die deed geen pijn... is wel een beetje akelig, omdat je zo oncomfortable voorover gebogen moet zitten en die dikke buik zit dan in de weg en je moet stil zitten...
Voor de rest heb ik er geen last van gehad.
Niet tijdens het plaatsen, nog bij het ontwaken.
Ik had geen gevoelloze benen of pijnlijke rug of zo!

Wat ik wel had, dat is dat die epi niet werkte.
Ik had allesbehalve een pijnloze arbeid.
Toen het op een spoedkeizersnede uitdraaide, hebben ze wat bijgegeven en toen heb ik gelukkig niets meer gevoeld! :wink:
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
bijou
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2006, 16:33
Locatie:Turnhout

Bericht door bijou » 29 aug 2007, 12:44

Hey Winter,

Ik ben gewoon aan de arbeid begonnen maar heb na 7 uren toch nog een epi gevraagd aangezien ik nog maar 2 cm had. Ik had een helse schrik van die ruggeprik, vooraf al. Maar ik moet zeggen, het is mij 100 procent meegevallen.

Ik heb gevraagd of ze wilden zeggenwaarmee ze op elk moment bezig waren en dat beviel mij prima. Je voelt de prik wel even maar pijn doet dat niet. En het buisje voelde ik ook schuiven. Dat vond ik t akeligste van de hele gebeurtenis. Ook uithalen deed geen pijn. Mijn benen waren wel gevoelloos dus epi werkte meteen goed. Ik heb wel de baby nog goed voelen duwen en heb de bevalling bijgevolg bewust meegemaakt.

Mocht ik ooit nog ns bevallen vraag ik er zonder aarzelen nog een.

Groetjes,
Bijou
Afbeelding

Gebruikersavatar
voetballover
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 mar 2005, 10:36
Locatie:leuven (kessel-lo)

Bericht door voetballover » 29 aug 2007, 12:48

goh ,bij mij viel de pijn wel mee eerlijk gezegd,eerst onstsmetten ze je hele rug,dan moet je in een bepaalde houding gaan zitten,je rug heel erg 'krommen',en van dan moet ik op kristof zn uitleg voortgaan,want zelf zie je niks aangezien het aan je rug gebeurd.
er stonden wel 2 verpleegsters naast mij,en die moesten wel je handen vasthouden,zodat je je niet zou bewegen uit schrikreactie.
ik geloof eerst gewoon een spuitje om de regio wat te verdoven,
dan komen ze af met een hele lange naald die dus erin verdwijnt en waardoor ze een buisje halen.
dat buisje blijft daarna een hele tijd zitten,bij mij is het toch wel tot enkele uren na de bevalling blijven zitten.
toen ze met de lange naald er in gingen hebben ik ff op mn tanden gebeten en mn ogen toegedaan en twas voorbij.
ik kon ook altijd bijpompen.
bij mij viel het echt wel mee,alleen de eerste moment had ik echt een heel zwaar gevoel in mijn onderlijf,precies of er iemand op mij ging zitten van 200 kg.echt een vies gevoel.
en,je moet je heel stil kunnen houden he,want ze mogen echt niet verkeerd prikken.en das niet zo simpel,alsje weeen hebt,ik had rugweeen.

ik moet wel zeggen,van prikjes voor bloed te trekken,draai ik gewoon mijn hand om,het doet me niks.vorige week moest ik bloed laten nemen,en ik vroeg 'hoeveel tubekes zijn het deze keer?',8 zei hij,en ikke ahja doe maar he.
ik denk dus ook dat het veel afhangt van je pijngrens,zou het niet?

ik hoop dat je iets bent met mijn uitleg?

liefs
trotse mama van XANTHE*28mei2006*3190g*51cm*

getrouwd op 28 april 2007
Afbeelding

Afbeelding

silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt

Bericht door silviake » 29 aug 2007, 12:52

Ik heb bij mijn eerste bevalling ook epidurale gehad. Ik heb van de prik niets gevoeld. Het enige was dat ik zo en warm tintelend gevoel kreeg in mijn rug op de plaats van de prik.
Ik moet wel zeggen dat ik er ook niet echt van kunnen genieten van de epidurale, je moet dan zo bijpompen en wij wisten dat niet. Toen we het eenmaal door hadden, was het al tijd om te persen.
Ik heb nadien ook niet geweten dat ze het buisje terug verwijderd hebben.
Dus dat vil goed mee. Ik wou bij mijn tweede bevalling ook epidurale omdat het de eerste keer geen pijn deed, maar ht ging allemaal zo snel dat er geen tijd voor was.
Je moet er geen schrik voor hebben, dat gaat vlotter dan je denkt.
Veel succes
Afbeelding

Afbeelding


Laborantje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 18:46
Locatie:Waasland

Bericht door Laborantje » 29 aug 2007, 13:02

De ruggeprik op zich doet geen zeer, ze verdoven eerst de plaats en dan steken ze de naald er pas in. Het wordt goed vast gekleefd, verschuiven zal het niet doen, heeft er bij mij twee dagen ingezeten (bevallen met keizersnede). Ik heb wel ongeveer nog 4 maand zeer gehad aan mijne rug, maar het was vrij draaglijk.
Wanneer de verdoving begint te werken is wel heeeeel raar, uw benen voelen precies als twee opgeblazen kussen, echt raar gevoel.
Voor de epidurale verdoving moet ge gene schrik hebben.
Laatst gewijzigd door Laborantje op 31 aug 2007, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 29 aug 2007, 14:50

Hey,

Merci voor reactie's. Had hier wel heel wat pijnlijke toestanden verwacht hoor :oops:

Het zal best wel meevallen zeker. 't is gewoon een beetje raar allemaal he omdat je niet weet wat er zal gebeuren. En omdat ik eigenlijk geen keuze heb. Maar dat geeft niet. Wat moet komen dat komt gewoon denk ik.


Liefs Winter

Gebruikersavatar
Nino!
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jul 2007, 17:31
Locatie:Nieuwkerken

Bericht door Nino! » 29 aug 2007, 15:07

Euh, ik weet niet of het een goed idee is het hier te zetten, maar ik vond dat toch niet zo aangenaam, hoor, dat plaatsen van die prik.

Ik had een erg onaangenaam gevoel in mijn been! Brrr....
Niet echt pijn maar toch niet prettig! Ik voel dat nu terug nu ik het hier zit te typen... :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
EvytjeuH
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 jul 2007, 13:42
Locatie:St Job In't Goor

Bericht door EvytjeuH » 29 aug 2007, 15:17

ik zit ook nog te twijfelen of ik een epi zou nemen of niet :?
Voor de pijn liefst een verdoving dan, maar tis die lange naald dat het hem doet :oops: :lol:

Ik ben er nog altijd niet uit,...
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Myla
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 18:50
Locatie:Lummen
Contacteer:

Bericht door Myla » 29 aug 2007, 15:49

Ik vond het plaatsen ook niet pijnlijk, alleen een beetje een akelig gevoel. En bang van een naald, tja... Ik had zo een pijn van de weeën (rugweeën) dat ik blij was dat ze ermee afkwamen :wink:
AfbeeldingAfbeelding

Ontzettend trotse mama van Kyan!!!


Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 29 aug 2007, 19:25

Het plaatsen deed niet pijn. Het moeilijkste is stilzitten tijdens een wee, want bewegen mag absoluut niet!
Het is wel eng, want je weet wat ze aan het doen zijn: ze zitten in je ruggegraat.
Bij mij was het van de eerste keer goed, geen pijn van gehad.
De weken na de bevalling had ik wel last van een soort blauwe plek op die plaats, hoewel er geen plek was.... :wink:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 29 aug 2007, 21:30

Ik heb ook 2x epi gehad. Geen problemen mee gehad.
Na de bevalling wel een 3-tal uren wachten vooraleer je weer mag rondlopen, tot de verdoving helemaal uitgewerkt is.
Ik denk dat een epi erger is voor de papa, tenminste als hij verkiest om te kijken hoe ze die insteken :lol:

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 31 aug 2007, 15:01

Ja da steken van epidurale ziet er echt niet uit hé.
Mss daarmee dat ik er zo'n eng beeld van heb, zal in elk geval vragen aan mijn man of ie voor mijn neus wil staan en de verpleegster vragen of ze steeds wil zeggen wat ze aan het doen is.

Grts Winter

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 31 aug 2007, 18:25

Filip stond aan mijn zijkant, ik mocht in zijn hand knijpen en een vroedvrouw houde me vast, zodat ik niet bewoog en in de juiste houding bleef zitten.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
EvytjeuH
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 jul 2007, 13:42
Locatie:St Job In't Goor

Bericht door EvytjeuH » 16 sep 2007, 11:45

Ik heb ook een epidurale gekregen...
En eerlijk gezegd... ik voelde er niets van! :wink:

Er zijn veel mensen die 'een drama' maken van de epidurale en daardoor anderen er schrik van krijgen.

Maar er is echt niets aan :!:
AfbeeldingAfbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De bevalling”