bevallingsplan

Moderators:Welcome, Moderators

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 11 okt 2006, 17:45

in nederland gebeurt dat blijkbaar wel meer zo'n geboorteplan
in een babyboek dat ik gekregen had, stond dat ook vermeld.
ik zag daar echter het nut niet van in.
De mensen die je op dat moment ter hulp schieten, zijn volgens mij dan toch, allemaal vakbekwame mensen die weten waarmee ze bezig zijn.
en ik kan me voorstellen dat als je ineens met zo'n lijst op de proppen komt, dat ze zich aangevallen voelen op hun vakbekwaamheid.
en dat kan averechts werken hoor.
Als ik op mijn werk bekritiseerd wordt door 'in mijn ogen' vakonbekwamen, dan word ik ook moeilijk! Waarom zouden die 'leken' mijn 10-jaar ervaring in twijfel trekken?? Dus ik kan me voorstellen dat het verplegend personeel en zelfs de gyn daar niet zo happig op is.
Dus voor mij hoeft dat niet.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 11 okt 2006, 20:39

tja vakonbekwaam is misschien te zwaar gezegd maar anderzijds is het wel de moeder die moet bevallen en vaak worden die dan weer behandel als "bevallingsonbekwaam" doordat ze gedirigeerd worden door vakidioten - tja sorry zenne maar dat was dus echt wel onze ervaring ... ik weet dat het elders gelukkig anders kan, maar het is misshcien wel typerend dat mijn vv een dag na mijn 2de bevalling zei: "zo en nu weet ge wel zeker dat het het wèl kunt" en ja dat was bemoeigend en geruststellend :lol: al heb ik nu toch niet per sè de behoefte om nog eens te bevallen :P maar euh, onzen oudste heeft hier darnet een opmeking gemaakt :shock: :? die me terug effe aan het denken zet: ik vrag me af waar hij het uithaalt ...
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 11 okt 2006, 22:15

welke opmerking dan?

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 12 okt 2006, 11:01

Katia schreef:welke opmerking dan?
:lol: curieuzeneus :P ik kon het weten wie hier het eerste op ging reageren ... het komt er op neer dat zijn broer 'm wel heel goed meevalt (hij wil er zo nog wel bij :shock: :? eventueel) :roll: :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 12 okt 2006, 11:13

:lol:

Nog over zo'n bevallingsplan.. Ik denk dat het voor sommige mensen wel een geruststelling kan zijn om zoiets achter de hand te hebben.. Moest het bij mij niet meegevallen zijn, dan zou ik het misschien ook overwegen (als er ooit nog een bij zou komen)..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)


Katia

Bericht door Katia » 12 okt 2006, 12:27

:oops:

Gebruikersavatar
Ambertje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 21:11
Locatie:Noord-Limburg

Bericht door Ambertje » 17 okt 2006, 22:34

Amai, ik wist niet dat dat bestond en ik wist eigenlijk ook niet dat er Zo een verschil in ziekenhuizen is. Iemand een idee hoe het nieuwe ziekenhuis in Overpelt is? Ik vind het een beetje moeilijk inschatten omdat daar 2 bestaande ziekenhuizen samengegaan zijn. Ma aan de andere kant, ik ben nog lang niet toe aan bevallen!
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 18 okt 2006, 21:20

@ambertje: kun je geen rondleiding volgen daar? Hier in Mol ging dat en dat vond ik reuze handig. Zo had ik tenminste al een idee van hoe alles in zijn werk ging en moest ik me daar geen zorgen meer over maken. Iets wat ik anders gegarandeerd gedaan had.

Gebruikersavatar
Ambertje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 21:11
Locatie:Noord-Limburg

Bericht door Ambertje » 21 okt 2006, 16:15

Aangezien ik nog niet zwanger ben, kom ik niet echt in aanmerking voor een rondtoer. :lol: Als het zover is, ga ik dat zeker navragen.
Ik had er gewoon nog nooit bij stilgestaan dat er zo verschillen waren tussen verschillende ziekenhuizen.
Maar aangezien het een spiksplinternieuw ziekenhuis is, hoop ik dat ze een goede kraamafdeling hebben.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

Afbeelding

Gebruikersavatar
tanjanoah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:18 okt 2006, 08:38
Locatie:Hasselt/Kuringen

Bericht door tanjanoah » 22 okt 2006, 10:57

ik ben thuis bevallen met twee super vroedvrouwen en nooit maar dan ook nooit is het in mijn hoofd opgekomen om een bevallingsplan op te stellen wij hadden en hebben nu nog steeds veel vertrouwen in de vroedvrouwen ze gingen heel tof met ons om en waren niet kordaat alleen op de momenten als het echt nodig was konden ze streng zijn ( is gelukkig maar 1keer voorgekomen :-) )

We zijn er nog steeds niet uit of er een tweede gaat bijkomen maar als dat het geval is dan hoop ik terug thuis te kunne bevallen en terug met de vroedvrouwen uit het geboortenhuis iSIS . het was helemaal niet wat ik mij er had van voorgesteld het was veeeeeeeeeeeeeeel beter.

Ik heb geen makkelijke bevalling gehad maar ze hebben mij super begeleid.
Afbeelding

Afbeelding

Galadriel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 okt 2006, 13:49
Locatie:Rumst

Bericht door Galadriel » 11 mar 2007, 12:54

Ik had nog nooit van een bevallingsplan gehoord en ik zou het ook nooit zelf opstellen. Moest ik gyneacoloog zijn en zo'n 'eisenpakket' voor mijn neus krijgen, zou ik daar ook niet mee opgezet zijn. Ik zou zoiets hebben van:"Als je mij niet vertrouwt, zoek dan een andere gyneacoloog en een ander ziekenhuis!". Volgens mij kan je bepaalde dingenbeter mondeling bespreken met je gyne en een rondleiding gaan volgen in het ziekenhuis waar je gaat bevallen.
Ik moet wel zeggen dat een bevallingsplan in mijn geval overbovidg zou geweest zijn, want in het ziekenhuis waar ik bevallen ben (St-Maarten in Mechelen) deden ze alles zoals ik het ook gewild zou hebben:
  • ineens binnenkomen in de (ruime en aangename) verloskamer zodat je niet meer verplaatst moet worden
    mogelijkheid weeën in bad op te vangen
    tijdens het persen zelf werd je aangesproken met je voornaam (weet nog dat ik daar beetje van schrok, maar het wel aangenaam vond op dat moment), eens de bevalling achter de rug, werd je weer 'mevrouw'
    TV en stereo-installatie aanwezig
    Kindje wordt gewogen en gemeten in de verloskamer, niemand loopt er dus met je kind weg
    papa werd gevraagd of hij de navelstreng wou doorklnippen
    mama mocht de baby er zelf uitnemen
    over epi werd niet gesproken (misschien hooguit effe gevraagd en als je "nee" zei, werd er niet meer overgesproken), als je wou moest je die zelf vragen
    baby mocht na de geboorte eerst lange tijd op de buik, geen verpleegster die het kind meteen wegnam
    kindje werd de eerste dag nog niet gewassen om niet te fel af te koelen
    enzovoort ...
Ik kan me voorstellen dat je zo'n geboorteplan wilt als je met je eerste bevalling een nare ervaring hebt gehad, maar dan nog ... je gaat dan sowieso tóch naar een ander ziekenhuis/gyne de volgende keer niet?
groetjes, Galadriel

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De bevalling”