Epidurale?

Moderators:Welcome, Moderators

Nellie
Epidurale?

Bericht door Nellie » 24 mei 2004, 16:20

Ik ben zwanger van mijn eerste kindje dus ik weet nog niet goed hoe het gaat zijn.
Ik zou graag gewoon op een natuurlijke wijze bevallen zonder perfusie en zonder epidurale. Als voorbereiding ga ik naar een kinesiste.
Waar ik me vooral zorgen over maak dat is of ik mezelf nog kan kontroleren als ik pijn heb. Ik heb al verhalen gehoord van gynaecoloog of vroedvrouw uitschelden, vloeken, ...
Wil iemand die op natuurlijke wijze bevallen is me haar ervaringen geven?


Gebruikersavatar
Patricia
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 mei 2004, 23:00
Locatie:Neerpelt, Limburg ( Belgie)

Bericht door Patricia » 24 mei 2004, 18:32

Hoi


Ik heb veel bewondering voor vrouwen die het op de natuurlijke manier doen zonder een verdoving ik heb het niet gekunnen werd gek van de pijn.

Ik ben van Belgie en daar word een verdoving wel veel vlugger geven dan in Nederland in Belgie bevallen 90% van de vrouwen met verdoving.
Afbeelding
Afbeelding

*Nancy*
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2004, 11:23

Bericht door *Nancy* » 21 jun 2004, 13:07

Je hebt natuurlijk vrouwen die erop staan zonder epidurale te bevallen.Ik ben van de eerste zonder bevallen en van de tweede met epi omdat ik me die pijn nog heel goed herinnerde.Als de bevalling niet lang duurt is het natuurlijk beter uit te houden.Als ze moeten inleiden doet het wel meer pijn omdat de weeen korterbij komen.Eigenlijk kan je dus maar het moment zelf beslissen wat je doet.
Nancy, mama van 2 heerlijke dochters.
Mayté(03/11/1996)
Sidney(30/04/2004)

Wendy
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 apr 2004, 14:47

Bericht door Wendy » 23 jun 2004, 16:31

Geef mij maar een epidurale. :?

Inge

Bericht door Inge » 16 jul 2004, 15:19

Hallo,

ik ben 4 maanden geleden bevallen van een schat van een dochter.
Ik had epidurale gevraagd maar de anestisist liet wat lang (bijna 2 uur) :evil: op zich wachten, dus ik ben uiteindelijk zonder epidurale bevallen.
Al bij al valt het redelijk mee, het meest vervelende is dat je niet weet hoe lang het zal duren.
Het persen zelf valt ook best mee, mijn kinesiste had mij aangeraden om mijn ellebogen naar boven te duwen tijdens het persen en dat heeft mij goed geholpen (krachtiger).
Veel succes


Gebruikersavatar
kim
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 feb 2004, 19:55
Locatie:Roeselare
Contacteer:

Bericht door kim » 24 aug 2004, 13:04

ik had dood graag zonder epidrale gewilt. maar ze hebben mij een beetje verplicht. omdat het te lang ging duren en het teveel zeer ging doen. omdat het in gang gestoken was.

mireille

epidurale

Bericht door mireille » 06 sep 2004, 20:01

Ik heb mijn eerste bevalling doorstaan zonder epidurale, en geloof me, het viel heel erg mee. OK, het doet pijn, maar dat verwacht je toch?
mij was verteld tijdens de zwangerschapscursus dat een epidurale echt niet zo onschuldig is als het lijkt, vor je baby dan. Je maakt immers geen endorfines meer aan. Normaal krijgt de baby je endorfines ook, en dat helpt hem/haar door de bevalling. Epidurale = geen endorfines = veel zwaardere bevalling voor de baby. Toen was voor mij de keuze snel gemaakt. Ik ga het mezelf niet makkelijker maken en mijn kind moeilijker! Bij de volgende bevalling probeer ik het zeker weer zonder epi.

Gebruikersavatar
suzynatascha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 sep 2004, 15:37
Locatie:Lier

zonder

Bericht door suzynatascha » 10 sep 2004, 16:28

Ik wil graag bevallen zonder epidurale, het klinkt misschien gek maar ik heb enorme schrik voor die injectie in de rug. Ik moet er niet van weten.
Nu heb ik gehoord dat ze in sommige ziekenhuizen je een beetje kunnen verdoven met lachgas zodat je wat versuft... ik hoop dat dat in mijn ziekenhuis het geval zal zijn voor als't echt niet gaat.

Grtjs,
Natascha
Ik ben 24 jaar en ben in verwachting van mijn tweede kindje!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 13 sep 2004, 10:05

Hey Natascha,

Misschien best even op voorhand vragen aan je gyn wat de mogelijkheden zijn (of er inderdaad wat lachgas gegeven kan worden of er eventueel andere alternatieven zijn), dan weet hij/zij ook meteen hoe jij er tegenover staat..

Groetjes..
Laatst gewijzigd door Dagmar op 11 feb 2005, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

miaauw
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 21:45
Locatie:attenhoven (middle of nowhere)

Bericht door miaauw » 15 sep 2004, 23:30

ben tot nu toe altijd bevallen zonder enige pijnstilling en ook deze keer is dat geen optie hier,(beval thuis namelijk) en ik kan je zeggen, voor mij viel het heel goed te doen, op het moment dat de pijn zo erg wordt dat je het bijna niet meer kan dragen , ben je er bijna (ik toch he) en dan ga je vanzelf in een soort trance , ik herrinner me echt niks meer van de pijn, des te meer van mijn kindjes

Wat je uiteindelijk kiest hangt van jou af, bevallen is een prestatie op zich, hoe en op welke manier het ook zal gebeuren, jij hebt wel dat kindje gedragen tot het op de wereld komt he!!!

zullen niet veel mannen je na kunnen doen!!!

Doe wat je op het moment zelf wilt, dan is het altijd de juiste beslissing.

Greetz kelly

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Re: epidurale

Bericht door Dagmar » 17 sep 2004, 20:05

mireille schreef:Ik heb mijn eerste bevalling doorstaan zonder epidurale, en geloof me, het viel heel erg mee. OK, het doet pijn, maar dat verwacht je toch?...
Hoewel ik enorme pijn verwacht had, was ik er toch niet tegen bestand (terwijl ik normaal helemaal niet kleinzerig ben) en heb ik om een epidurale gevraagd. Ik vind dat iedereen voor zijn eigen moet beslissen om zonder of met te bevallen.. Want voor iedereen is de pijn anders. Ik ken mensen die bijna geen pijn hadden en andere die zeiden dat ze dachten dat ze gingen sterven (zo erg was het bij mij nog niet :wink: ). Dus voel zelf hoe ver je kan gaan en beslis dan!!

Groetjes..
Laatst gewijzigd door Dagmar op 11 feb 2005, 06:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
suzynatascha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 sep 2004, 15:37
Locatie:Lier

pijnstiller

Bericht door suzynatascha » 20 sep 2004, 16:11

Een Dafalganneke zal niet helpen zeker??? :lol:

Grtjs,
Natascha
Ik ben 24 jaar en ben in verwachting van mijn tweede kindje!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 20 sep 2004, 21:37

Misschien wel :wink: , sommige vrouwen zien er niet zoveel van af en andere dan weer wel. Maar ik denk niet dat je een dafalgan mag nemen (werkt dat niet bloedverdunnend??) voor als er complicaties zouden zijn..
Laatst gewijzigd door Dagmar op 11 feb 2005, 06:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 04 okt 2004, 21:29

:D Hallo, mag ik me komen mengen in dit gesprek?

Ik ben van alle soorten bevallen, met en zonder verdoving, zelfs een keizersnee, ik denk dat ik dus wel weet waar ik het over heb...

Met Mike heb ik een baxter gekregen omdat het wat sneller moest gaan...
Zonder verdoving, ahh, ik voel nog steeds de pijn...
Met Lydie, wou de nachtzuster haar lui... niet opgefen, en ik heb kunnen roepen en wandelen, en dat viel veel meer mee.

Met Stijn ben ik gevallen, gelukkig naa de uitgerekende datum, en dat geeft de bevalling op gang gezet.
Gyni heeft de peridurale gegeven, omdat ik in paniek was...
Alles is op en top netjes en pijn loos verlopen.

Het verhaal van Scarlett kent iedereen...

Met Joeri ben ik een maandagmorgen ingeleid met peridurale, en ben s'middags in alle rust en zonder pijn bevallen van Joeri.
Het was absoluut de mooiste bevalling die ik heb meegeemaakt.

Ik weiger nog zonder verdoving te bevallen.
Maar dat is maar een mening.

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 10 feb 2005, 13:00

Ik heb het ook zonder verdoving gedaan. Toen ik zwanger was en dit aan anderen vertelde, zeiden ze "Ja, ja, wacht maar tot het zover is!"

Awel, het was zover en ik heb het zonder gedaan. Ik moet wel toegeven dat als ik op het bed was blijven liggen, ik het niet kon uithouden. Ik kan niet stil liggen als ik pijn heb en ik was dan maar de hele tijd aan het rondstappen en opruimen. En dat mocht niet van de vroedvrouw. Toen ben ik in bad gaan zitten. En die zeurende rugpijn verdween meteen! Ik moest me dan alleen maar concentreren op mijn weeën.

Ik heb waarschijnlijk ook geen epidurale genomen omdat Guy absoluut niet tegen naalden kan en ik wou niet dat hij tegen de korst ging als hij die naald zag. :lol:

vliegjebroem
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2004, 19:08

Bericht door vliegjebroem » 10 feb 2005, 13:54

als je nu eens gewoonweg afwacht tot de moment zelf, en je ziet het dan echt niet meer zitten, kan je dan toch nog eentje nemen? Je moet dat toch bezien van de moment zelf vind ik hoor, je mag je daar nog zo op voorbereiden van ik ga zonder enzo, als de moment er is zal je zelf wel zien.
En by the way!! Epidurale is geen schande hé zeg!!!
Je bent daarvoor niet minder mama nadien!!!

Gewoonweg veel succes met je bevalling en wat je ook doet, je komt er wel uit!!!
mama van .....................4.

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 10 feb 2005, 17:56

Zoals vliegjebroem zegt!!
beter kan ik het niet bedenken!!
Word het te zwaar dan ruggeprik!
Heb met een beetje vanalles bevallen...
En om eerlijk te zijn, ik verkies ver boven alles de epidurale.
Alhoewel ze hier de papa's naar buiten sturen terwijl ze die naald in steken hoor!
Ik denk dat ze al een paar papa's hebben opgeraapt en ze sindsdien maar op voorhand buiten kuisen!!

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 11 feb 2005, 06:41

Nee, de papa's mogen er niet bij blijven als ze die naald steken o.w.v. het risico op infecties (uiteindelijk prikken ze in je ruggegraat hé, stel je voor dat je daar een infectie krijgt :? ).

En ik vind ook dat iedereen het voor zijn eigen moet uitmaken of de pijn nog te doen is of niet!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

vliegjebroem
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2004, 19:08

Bericht door vliegjebroem » 12 feb 2005, 18:22

Dagmar schreef:Nee, de papa's mogen er niet bij blijven als ze die naald steken o.w.v. het risico op infecties (uiteindelijk prikken ze in je ruggegraat hé, stel je voor dat je daar een infectie krijgt :? ).

En ik vind ook dat iedereen het voor zijn eigen moet uitmaken of de pijn nog te doen is of niet!

Hey dagmar, ja ge hoort dat veel van de epi dat dat niet mag gebeuren bij het bijzijn van iemand hé, wel ik heb ze altijd al gehad op de arbeidskamer zelf!! En ook met de papa in de buurt.

Daaraan zie je dat het ziekenhuis van ziekenhuis verschilt hé.


SOit ben er weer vandoor, nog wat rondsurfen hier, en in ieder geval ieder zijn keuze daar in idd!!



Janewaye ben je gaan zwemmen vandaag???
mama van .....................4.

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 12 feb 2005, 21:22

Jazeker ben ik gaan zwemmen!!
En weten jullie wat??
Alle armbandjes, alle speelballen, alles zat vol met gaatjes!!
De poezen hebben overal deze nacht hun nagels in gezet!!!

vliegjebroem
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2004, 19:08

Bericht door vliegjebroem » 13 feb 2005, 09:15

janewaye schreef:Jazeker ben ik gaan zwemmen!!
En weten jullie wat??
Alle armbandjes, alle speelballen, alles zat vol met gaatjes!!
De poezen hebben overal deze nacht hun nagels in gezet!!!
hahahah Die wilden je laten verdrinken of zo???? :o :shock: amaikes ik wil zo geen katten hoor, brrrrrkes!!!
mama van .....................4.

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 13 feb 2005, 18:11

volledig buiten topic....

ik kweek een nieuw ras aqaukatten....
Lukt niet!!
Weigeren mee te doen en boycotten het zwembad speelgoed...

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 23 feb 2005, 21:56

hey allemaal!
ik ben ook zonder epi bevallen. had altijd gezegd dat ik één zou nemen als ik de pijn niet meer aankon. maar omdat ik op 4 uurtjes bevallen ben, heb ik niet echt de kans gehad om die nog te vragen. en ik ben er eigenlijk wel fier op! ik heb goed mijn weeën gevoeld en kon goed meepersen. ik weet niet hoe dat is met epi, maar naar het schijnt moeten ze je dan zeggen om te persen.
nu moet ik bijna bevallen van ons tweede en ben ik superbang, maar ik denk dat ik weer geen epi ga nemen. tenzij het langer duurt en ik weer zoveel pijn heb natuurlijk. het bestaat, je kan er je pijn mee wegnemen, waarom niet?
ik heb wel al gezegd aan mijn gyn, dat hij zijn oordopjes niet mag vergeten... :oops:
groetjes!!

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 24 feb 2005, 11:36

Bijde meeste rugverdovingen, stopen de vroedvrouwen die op tijd om de perswéén volledig te voelen.
Dus het komt in feite hier op neer, ze plaatsen je verdoving, je krijgt rustig je wééén, en eens je echt moet persen stoppen ze de verdoving.
je bent dan nog rustig, zeker niet moe en je kunt met al je krachten mee werken met de bevalling.

Dat je geen peridurale nodig had, wel dat verdient een dikke proficiat maar...
Hier geen disscusie's van het mag niet, blabla bla..
iedere vrouw heeft het recht te bevallen op de manier die haar het beste
uitkomt.

was ik maar als jij!!
Mijn natuurlijke bevallingen duurden 22 uren!!
En mits ik een oude vent had als gynicoloog, nu al 12 jaar geleden vond hij de peridurale volledig nutteloos!!

Dan ben je eens de bevalling daar is een wrak en ik was in een slechte staat om te bevallen!!

Nu met mijn jongste kinderen had ik verdoving en ik moet zeggen, het is totaal verschilend!!
Want als je niet uitgeput bent, kun je meteen genieten van je baby.

nogmaals iedere vrouw heeft een keuze!!
Zonder verdoving is prima, maar met is even goed!

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 24 feb 2005, 16:15

janewaye schreef: Dan ben je eens de bevalling daar is een wrak en ik was in een slechte staat om te bevallen!!

Nu met mijn jongste kinderen had ik verdoving en ik moet zeggen, het is totaal verschilend!!
Want als je niet uitgeput bent, kun je meteen genieten van je baby.

nogmaals iedere vrouw heeft een keuze!!
Zonder verdoving is prima, maar met is even goed!

Da's wel waar. Ik was compleet k.o. na Lani's bevalling (ik heb dan ook een uur mogen persen) Ik was zo moe dat het leek alsof ik gedrogeert was. :? Gelukkig sliep ze een tijdje! Ik heb zeker 2 uur met haar op mijn buik geslapen, zonder dat ik eigenlijk door had dat ik in slaap gevallen was. Ik schrok wel even toen ik wakker werd. Gelukkig lag ze nog op mij (nog aan het slapen)

Keppebolle
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:26 dec 2004, 16:09
Locatie:Sint-Andries (Brugge)
Contacteer:

Bericht door Keppebolle » 24 feb 2005, 20:04

Hallo allemaal,

Ik ben ook zonder epidurale bevallen, de bevalling heeft in totaal 3 uren geduurd. Je bent de pijn snel vergeten als ze de baby in je armen leggen.
Dat is het mooiste moment van je leven vindt ik.

groetjes,
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 24 feb 2005, 21:38

Bij Mila ben ik dus met epidurale bevallen, en met Karsten zonder.. En bij Karsten was ik toch sneller gerecupereerd (misschien ook wel omdat ze mij bij Mila in slaap hebben moeten doen ->inwendig scheurtje dat ze gemist hadden en veel bloed verloren). Bij Karsten stond ik een uur erna al onder de douche..
Maar ik heb de vroedvrouw bijna gesmeekt om mij "plat te spuiten" :D . Ons kereltje wilde eerst maar niet komen, en toen hij besliste van te komen, kon het precies niet rap genoeg gaan voor hem :D , en voor epi is er dus geen tijd geweest!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

annemieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 feb 2005, 23:12

Bericht door annemieke » 28 feb 2005, 02:15

Ik wil in ieder geval een epidurale verdoving want ik ben bang voor de pijn, maar ik ben ook bang voor die naald. Valt dat allemaal wel een beetje mee?
wij verwachten ons eerste kindje rond 5 oktober

Karlien
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 mar 2004, 10:55

Bericht door Karlien » 28 feb 2005, 11:32

JA HOOR, dat valt mee. Ik had ook bang voor die naald, tot mijn weeën pijn genoeg deden en toen wilde ik die epidurale en toen ik dat had was alle pijn weg, alle schrik weg: alles O.K. dus.

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 28 feb 2005, 21:58

hey allemaal!
ik ben op 24/02/05 bevallen van een dochtertje, isaura. deze maal met epidurale...
ik wil hier geen toekomstige mamatjes bang maken, maar toen de weeën bij mij harder kwamen opzetten, geraakte ik in paniek. ik dacht constant aan de bevalling van fabio, heel pijnlijk maar kort. nu heeft het weer maar 4u geduurd. ik had al 7cm opening en het heeft na de epi maar een uurtje meer geduurd. maar ik ben zo blij dat ik dat gedaan heb. ik heb niks gevoeld van de bevalling, niks van pijn!! bij fabio moest ik nog even bekomen en nu kon ik direct van onze schat genieten! toen de gyn zei dat het hoofdje er al door was, kon ik het niet geloven, ik had er niks van gevoeld.
trouwens we gaan wellicht nog voor een derde, want dit meisje is gewoon een luxe-kindje (tot nu toe toch) maar dan zal ik direct een epi vragen, hoor.
eerst wou ik niet, maar mijn vriend raadde me aan om het toch te doen. ik lag af te zien, te schudden en te beven van de schrik. mijn vriend werd bang en stelde een epi voor, ik wou eerst niet, maar begon dan na te denken en koos ervoor.
en die ruggeprik doet geen pijn hoor, daar was ik ook bang van. het enige wat je voelt is de prik van het infuus. en daarna een lichte prik van
de verdoving van de huid. maar dat is niks in vergelijking met die weeën.
vele groetjes!!
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De bevalling”