Epidurale?

Moderators:Welcome, Moderators

Katia

Bericht door Katia » 17 apr 2005, 20:11

Ik zet mijn berichtje hier maar omdat ik niet perse een nieuwe topic wil openen...

Wil iemand mij vertellen HOE zo'n epidurale werkt?
Ok, als je dat moet uitleggen hoe ze dat prikken enz... is misschien geen zicht om hier te beschrijven, maar het zou mij misschien wel enorm kunnen helpen!
Ik MOET namelijk met epidurale bevallen aangezien ik een enorme vorm van hyperventilatie heb (en nee, dan spreek ik al lang niet meer van in plastieke zakjes blazen) ... Ik heb hyperventilatie fase 4 wat wil zeggen dat ik tijdens een erge aanval zowiso bewusteloos val en zelfs medicatie daar niet meer tegen helpt.
Vandaar dat de gyne geen risico wil nemen en mij met epidurale wil laten bevallen.
Nu heb ik echt zo'n enorme schrik voor die epidurale...!!!!!!!!!!!
Echt niet te doen, ik zie er enorm tegen op :(
Ik heb al sinds ik klein was een angst opgelopen voor spuiten (je kan eerder van een trauma spreken zelfs) en die is verergerd in de loop der jaren...
Als ik dan hoor dat zo'n epidurale een spuit in je rug en de kans dat ze verkeerd steken heel groot is... dat doet mij alleen nog maar meer schrik krijgen...
Volgens mij ga ik eerder een aanval krijgen door het zien van die spuit dan door de weeën!
Is een epidurale echt zo erg als ik schijn te denken?
Hopend dat jullie mij wat gerust kunnen stellen....

lieve groetjes
Katia


Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 17 apr 2005, 21:43

Dat kan hier maar één iemand op ons forum en dat is..Marita!!
vraag het aan haar!!
Zij is DE vroedvrouw van ons forum , en zij zal je graag antwoorden! :D

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 18 apr 2005, 09:34

Heb de eerste 2 met epidurerale gedaan en de laatse zonder.
Wel ik verkies dan toch zonder. 8)
OK het doet enorm veel pijn,maar de bijwerkingen die zo'n epidurerale verdoving heeft vind ik niet zo leuk.
Van de eerste 2 lag ik vlak na de geboorte te rillen van de kou,bij de laatste had ik dit helemaal niet.
Van de 2 oudsten mocht ik de eerste 7 uur niet uit bed,nu direct na de geboorte.
Van de twee oudsten had ik ook hevige naweeën en nu niets.
Ook was ik ongelooflijk misselijk en slaperig,maar van de laatste helemaal niet.
Dus ik denk toch dat die verdoving niet zo best is.
Moest ik ooit nog eens zwanger zijn,wel ik beval weer zonder. 8)

Ellentje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 feb 2005, 19:43
Locatie:Herzele

Bericht door Ellentje » 18 apr 2005, 09:42

Hallo,

misschien hangen de bijwerkingen van persoon tot persoon af. Zelf ben ik genoodzaakt bevallen met epidurale, alhoewel ik ook als de dood was voor de prik en het "gefoefel" in je rug, en ik heb een goede herinnering daaraan.
Omdat het echter zo snel ging was de pijn groter dan de verdoving, en is de anesthesist moeten terugkomen voor een bijkomende verdoving.

Ik kon nog perfect mijn benen en voeten bewegen, het was precies enkel mijn buik die verdoofd was. Zo kon ik ook actief meewerken bij de bevalling, en alle weeën voelen, maar dan wel zonder de echte pijn.

Om 19u29 ben ik bevallen en om 22u wandelde ik al naar het toilet.
Totaal geen bijwerkingen gehad.

Ik had zeer zeer zeer veel schrik van de epidurale, net omdat je zoveel slechte verhalen hoort, en verhalen van mensen die enkel maar een "droombevalling" meegemaakt hebben, die je dan bestempelen als "doetje" als je een epi neemt.
Mijn ervaring: had ik het vroeger geweten dat het zoveel ging uitdoen, dan had ik er al vroeger één gevraagd en niet die helse pijnen doorstaan!

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 18 apr 2005, 10:02

Inderdaad ,de ene persoon reageert anders dan de ander op zo'n verdoving.
Ben ik het helemaal mee eens.
En ik breek de mensen zeker niet af als ze met willen bevallen,ik heb mijn twee eerste kinderen ook met gedaan.
Maar jammer genoeg had ik die bijwerkingen.
En van de laatste had ik al 4 cm opening toen ik binnen ging en dat was na een uurtje al 8 cm.
Was geen tijd meer om er nog ene te steken.
Heb dus zonder bevallen en het viel veel beter mee dan ik dacht.
Ondanks de rugweën,had niets in mijn buik,maar alles in mijn rug.
En ik verzeker je,had toch liever wat in mijn buik gehad dan in mijn rug.
Had van de andere ook eerst zonder geprobeert,maar het lukte niet om de pijn op te vangen.
Was nogtans ook allemaal in de rug.
Alhoewel ik mij ook heb kunnen voorbereiden op de bevalling toen,lukte het niet zonder.
Ook heeft de verdoving bij de tweede bevalling niet volledig gewerkt.
Er was precies maar een helft verdoofd,waardoor ik toch nog veel pijn had.
Van de oudste was ze dan te fel,want ik voelde niets meer,daardoor heeft de vroedvrouw haar uit mij moeten duwen,want ik voelde geen persweeën.
Had ook niet veel kracht meer,lag er al een 15 uur.
Dus jammer genoeg heb ik niet zo'n prettige ervaringen met die verdoving.
En de mensen mogen dit weten vind ik,want het gaat niet altijd zo goed.


Fanny
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 11:28
Locatie:Gent
Contacteer:

Bericht door Fanny » 18 apr 2005, 10:04

Ik ben toch ook steeds heel tevreden geweest over de prik. Ik heb niks gezien van wat ze gingen doen en ben zelfs met gevoel zonder pijn bevallen. Ik kreeg op het laatste echt wel dat ik dacht ik moet naar het groot toilet en twas de baby die kwam, bij de tweede net hetzelfde.
Bij de eerste ben ik 's avonds bevallen en 's ochtends ben ik pas opgestaan. En bij Dorothée was ik bevallen om 8.45 's ochtends en kort na de middag liep ik ook al rond.

Maar waar ik hemelse schrik van heb echt raar is de knip !!!!! Die doet pijn zeg amaaj((((( Bij Geneviève be ik geknipt geweest en heb weken niet goed kunnen zitten, dat pikte en deed veel pijn maar bij Dorothée was alles perfect in orde, en dat voel je ook wel wat een verschil het is als je dat dan niet hebt amaaj!!!!!

Fanny
Mama van Geneviève (5/8/98 ),Dorothée (18/9/2000)Sacha (2/5/05 )
Geneviève 1998
Afbeelding
Dorothée 2000
Afbeelding
Sacha 2005
Afbeelding

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 18 apr 2005, 10:19

naa de knip is vooral het zitten op een harde stoel, pijnlijk!!
Tipje, een zwemband meenemen, opblazen, en er een kussensloop ronddoen, dat ziet er dan beter uit he!
gaa dan eens zitten??
Je voelt niks meer!
Zo heb ik al mijn knippen, 3 overleefd!! :D

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 18 apr 2005, 10:57

kyrodu schreef:Van de twee oudsten had ik ook hevige naweeën en nu niets.
Ook was ik ongelooflijk misselijk en slaperig,maar van de laatste helemaal niet.

Ik ben in bad bevallen en dus ook zonder verdoving. Maar ook ik had hevige naweeën en was misselijk en slaperig (maar dat laatste kan ook van de bevalling zelf zijn :D )

Fanny
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 11:28
Locatie:Gent
Contacteer:

Bericht door Fanny » 18 apr 2005, 12:03

janewaye schreef:naa de knip is vooral het zitten op een harde stoel, pijnlijk!!
Tipje, een zwemband meenemen, opblazen, en er een kussensloop ronddoen, dat ziet er dan beter uit he!
gaa dan eens zitten??
Je voelt niks meer!
Zo heb ik al mijn knippen, 3 overleefd!! :D
Bedankt voor de tip hoor))))

Fanny
Mama van Geneviève (5/8/98 ),Dorothée (18/9/2000)Sacha (2/5/05 )
Geneviève 1998
Afbeelding
Dorothée 2000
Afbeelding
Sacha 2005
Afbeelding

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 18 apr 2005, 12:48

Die knip is inderdaad ook niet om mee te lachen.
Ik ben van de oudste geknipt en het heeft toch lang geduurd eer ik weer normaal kon zitten.
Naar toilet gaan vond ik ook zo'n pijnlijke bedoening,dat maandverband bleef dan aan die draadjes hangen,en dan slikte ik wel eens.
Van de tweede en de derde ben ik lichtjes gescheurd,en ik had bijlange zoveel last niet van die naad dan van die naad door de knip.
Van de laatste heb ik totaal geen last gehad van die scheur.

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 18 apr 2005, 12:53

Fanny schreef:
janewaye schreef:naa de knip is vooral het zitten op een harde stoel, pijnlijk!!
Tipje, een zwemband meenemen, opblazen, en er een kussensloop ronddoen, dat ziet er dan beter uit he!
gaa dan eens zitten??
Je voelt niks meer!
Zo heb ik al mijn knippen, 3 overleefd!! :D
Bedankt voor de tip hoor))))

Fanny
Heel graag gedaan, ik weet nog als gisteren hoe het voelt!
haardroger ook mee, dan kan je, bij de knip ook zo droogblazen naa je bad en wassen en zo.
Want dat droogwrijven met ne handdoek is ook oei, oie,oie, ai, ai ai..

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 18 apr 2005, 12:58

Dat van die haardroger heb ik bij de laatste toegepast.
Vond dat zalig. :oops:

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 18 apr 2005, 13:01

Weet je, het zijn van die kleine dingetjes, die een mens veel leed besparen!!
Nog iemand zulke gouden tips??
Alle raad is bij deze welkom hoor!! :D

Ellentje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 feb 2005, 19:43
Locatie:Herzele

Bericht door Ellentje » 18 apr 2005, 14:00

Kyrodu, was niet op u bedoeld hoor, maar soms hoort ge zo van die reacties en verhalen, ge weet wel :wink:

Zelf was ik niet geknipt, wel scheurtje van 1cm met 2 draadjes, maar da's niet zo pijnlijk geweest. De enige last die ik er van ondervonden heb is bij het genezen, dan hebben ze een draadje al vrij snel moeten verwijderen omdat het te strak zat

Katia

Bericht door Katia » 18 apr 2005, 15:14

Als ik dat zo hoor mislukken er precies meer epiduralen dan niet... :shock: toch maar een beangstigend idee hoor!
En dan het feit dat je niet direct uit je bed kan enz...
Ik zou precies nog liever flauwvallen tijdens de bevalling dan zo'n prik te krijgen, maar dat ga ik mijn kleintje niet aandoen!
Mooi luisteren naar mener de gynaecoloog ja, en nu al veel schrik beginnen hebben :( :oops:

Ellentje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 feb 2005, 19:43
Locatie:Herzele

Bericht door Ellentje » 18 apr 2005, 15:25

nee, het zijn de "mislukte" verhalen die je het meest hoort. En da's nu net wat ik hierboven bedoel!!!
Ben er zeker van dat Marita de online vroedvrouw je zou kunnen geruststellen hierover!

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 18 apr 2005, 16:15

Raoxshna schreef:Als ik dat zo hoor mislukken er precies meer epiduralen dan niet... :shock: toch maar een beangstigend idee hoor!
En dan het feit dat je niet direct uit je bed kan enz...
Ik zou precies nog liever flauwvallen tijdens de bevalling dan zo'n prik te krijgen, maar dat ga ik mijn kleintje niet aandoen!
Mooi luisteren naar mener de gynaecoloog ja, en nu al veel schrik beginnen hebben :( :oops:

Dat klopt dan niet hoor!
Want als er zoveel op zoveel mislukken, dan heb ik met drie periduralen
zeker één gehad waar het mis mee liep.
En niks misgegaan, nooit!
Niet ongerust zijn als je er één wil!!

Katia

Bericht door Katia » 18 apr 2005, 16:39

janewaye schreef: Niet ongerust zijn als je er één wil!!
Dat is het 'm net, ik wil er geen, maar moet...
Misschien dat dat onbewust ook een reden is dat ik er zo'n schrik ervoor heb...

Ellentje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 feb 2005, 19:43
Locatie:Herzele

Bericht door Ellentje » 18 apr 2005, 18:31

Niet bang zijn!!! Niet nodig !!!

Om je gerust te stellen, bij het forum vraag het aan de online vroedvrouw staat al een onderwerp om je vrees te ontkrachten, zeker eens lezen!!

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 22 apr 2005, 00:04

Raoxshna schreef:Als ik dat zo hoor mislukken er precies meer epiduralen dan niet... :shock: toch maar een beangstigend idee hoor!
En dan het feit dat je niet direct uit je bed kan enz...
Ik zou precies nog liever flauwvallen tijdens de bevalling dan zo'n prik te krijgen, maar dat ga ik mijn kleintje niet aandoen!
Mooi luisteren naar mener de gynaecoloog ja, en nu al veel schrik beginnen hebben :( :oops:
Hoe...er mislukken meer epiduralen dan niet...
natuurlijk niet (anders zouden ze dat toch zeker niet doen)
een aantal dingen die hier opgenoemd zijn liggen aan de bevalling en niet aan de epidurale.
Vermits jij het niet aan mij bent komen vragen ben ik je vraag hier komen halen en ik heb ze meegenomen naar mijn rubriek: vragen aan de Welcome baby vroedvrouw. Ik probeer je te antwoorden. Als je daarna nog vragen hebt dan stel ze maar.
Marita

Katia

Bericht door Katia » 22 apr 2005, 14:23

aha, daar kan ik je dus vinden :oops:

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 27 jun 2005, 16:05

Bij mijn dochter ben ik met epi bevallen. Bevalling duurde lang en ik zag het niet meer zitten. Ik had zodanig lange weeën en zeer kort na elkaar dat ik op mijn blote knieën zou hebben gezeten voor die epi. Ik heb enkel een klein prikje gevoeld, net alsof ze je een spuit zouden geven, meer niet. Dus eigenlijk vond ik er niet veel aan. :wink:
Bij mijn zoontje ben ik zonder verdoving bevallen. :? Ik moet zeggen dat dit wel veel intenser was. Ik heb letterlijk het leven uit me voelen komen.
Ik ben blij dat ik het allebij eens heb meegemaakt.
Moest ik van jou zijn, ik zou me echt niet te veel zorgen maken, hoor. En je moet het zo zien: nu zal je ten volle kunnen genieten van je bevalling omdat je alles bewust en pijnloos kunt meemaken.
Veel succes en een een wolk van een baby toegewenst.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2005, 23:43

Mijn dochtertje is ondertussen al 7 weken oud hoor! (pfffft, dat gaat toch rap ja!)
En tja, die epi, ik moest het en heb het gedaan...
op wa manier, das een ander paar mouwen!
al bij al viel het wel mee.... tot ik er de volgende keer weer voorsta :roll: dan zal ik dat nimmer vinden meevalle...


Plaats reactie

Terug naar “De bevalling”