jaloers op zijn zusje

Moderators:Welcome, Moderators

Gebruikersavatar
Lus
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 okt 2007, 13:27
Locatie:Proven
jaloers op zijn zusje

Bericht door Lus » 05 okt 2007, 14:15

Mijn zoontje is 3.5 jaar oud en hij is jaloers op zijn zusje van 10 weken. Hij plast terug in zijn bed. Hij doet dingen die hij niet mag als hij ziet dat ik de fles aan het geven ben aan zijn zus,omdat hij dan genoeg weet dat ik niet kan opstaan om hem te straffen. Heb het eens gezegd tegen de huisarts en hij zegt dat het is omdat mijn zoontje geen aandacht genoeg krijgt. Maar de papa en ik doen er alles aan om er voor te zorgen dat hij nog altijd evenveel aandacht heeft zoals vroeger en dat krijgt hij ook. Ik kan mijn zoontje ook niet alleen vertrouwen met zijn zusje ook niet voor 1 minuut,als ik bv gewoon naar de keuken ga doet hij haar pijn of neemt haar tuutje weg. Gaat dat uitgroeien of heeft er iemand tips. de eerste weken was hij niet jaloers dus versta het niet waarom nu opeens wel :?


jodocus
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:30 jul 2007, 14:49
Locatie:Hoogstraten

Bericht door jodocus » 05 okt 2007, 15:24

ik kan nog niet uit ervaring spreken, maar hier enkele tips van ervaren moeders:
1. als je BV geeft, geef hem dan een speelgoedje waar hij anders niet mee mag spelen
2. betrek hem in de opvoeding (pamper aangeven, kleedjes aangeven ...)
3. maak duidelijk hoe een grote jongen hij is (amaai, kan jij dat al, dat kan je kleine zus nog niet)
4. neem af en toe tijd enkel voor hem
5. niet onmiddellijk als zijn zus weent naar haar toe gaan. Enkele minuutjes (1 of2 )laten wenen, zeker als je met hem aan het spelen bent. En het op dat moment ook zeggen: nee, zusje, ik ben nu effe met broer aan het spelen. Je moet effe wachten.

Bij haar lukte het na een aantal weken. De eerste weken vond de grote broer het ook allemaal fantastisch. Tot hij na een week of 2 vroeg wanneer die nu eindelijk terugging. Hij besefte blijkbaar niet dat zusje bij hun gezinnetje hoorde.
groetjes

Afbeelding
Afbeelding

silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt

Bericht door silviake » 05 okt 2007, 17:50

ja dat is natuurlijk vervelend.
Mijn oudste had dit de eerste paar weken ook, niet naar zijn broer toe maar naar ons toe. hij was stout en daagde ons echt uit.
NAar zijn broertje was hij heel lief, nu nog steeds.
Je kan inderdaad hem het best met alles betrekken zoals Jodocus zei.Ik gebruik ongeveer dezelfde tactiek en dat lukt toch.
Hopelijk is het snel beter.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 05 okt 2007, 20:02

Inderdaad Jodocus heeft goeie tips gegeven. Hem bij veel betrekken is heel goed. Dan voelt hij zich heel wat.
Vooral niet zeggen "kijk eens hoe flink je zusje is", "kijk eens hoe flink je zusje eet", ... Dan voelen ze hun vaak buitengesloten.

En tja het is een aanpassing voor iedereen he?! Hopelijk komt er snel beterschap :wink:

Gebruikersavatar
mieke1983
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jan 2007, 17:22
Locatie:poperinge
Contacteer:

Bericht door mieke1983 » 05 okt 2007, 20:23

onze jennifer had dat ook als kaiby was geboren, ze toonde haar niet erg jaloers of zo en ze ging ze geen pijn doen
maar ook terug plassen in bed en het is sedert dat kaiby is geboren en niet meer gestopt en ik geef ze pertank veel aandacht ze

nu soms nog, als ik een foto wil trekken, wil ze niet dan zeg ik oke, en jij kaiby , dat is dan zo een fotomodel en dan is jennifer boos , ze zegt dan zo tis altijd maxim en kaiby,

Is niet altijd leuk om te horen, kwetst soms hoor de dingendat ze zegt, een keer was ik de slechte mama :roll: van allebei, maxim was nog maar een maand, dat hoorde ik toch ook niet graag hoor
maar de mijne zijn dan ook ouder of jouw kindje, zal misscien nog over gaan, het is mms maar een periode, ik volg pertank die tips
Afbeelding

trotse mama van 3schatten

http://defluppe.spaces.live.com/


Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 06 okt 2007, 20:39

ik kan je daar eigenlijk weinig raad in geven
ons ventje kan zijn zusje niet missen
dat zijn 2 handen op 1 buik en jaloers is hij nooit geweest
alleen de laatste dagen wel als brittje wat te dicht bij mij is
en omgekeerd ook
kleine zus trekt grote broer van mijn schoot hoor, als het haar niet aanstaat :roll:

toen de kleinste geboren werd, dan deed ik het als volgt
als brittje gegeten had, verschoond was,... dan legde ik haar in haar bedje of box
en op dat moment nam ik mijn tijd om met mijn zoontje bezig te zijn.
Dan ging ik met hem puzzelen of TV kijken, een verhaaltje lezen of met de blokken bouwen,....
eens zusje wakker was, dan vroeg ik niels om mij te helpen
hij zocht dan een pampertje uit, hij gaf de doekjes aan. Hij mocht mee het badje maken. de pamper in de vuilnisbak doen enz enz
En dan voelde hij zich erg belangrijk. En dan zag je hem glunderen

maar zoals jodocus zegt, toch proberen om je zoontje iets meer aandacht te geven. (ik zeg niet dat je dat nu niet doet hé :wink: maar misschien net iets meer. Misschien naar jouw gevoel wat overdreven. Afzwakken kan je stilaan toch hé :wink: )
uiteindelijk is het normaal hé :wink:
dat manneke heeft 3,5 jaar AL jullie aandacht gehad, en nu moet hij dat delen. het ene kind heeft het daar lastiger mee dan het andere
uiteraard is dat voor jou als mama, niet makkelijk hé!
Geef het wat tijd en probeer hem toch wat meer aandacht te geven
maar als hij dingen doet die niet kunnen, dan MOET je hem daar wel op wijzen. Tenslotte kan pijn-doen niet door de beugel hé
en dat moet hij ook leren!

heel veel succes hiermee :wink:
Afbeelding
Afbeelding

silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt

Bericht door silviake » 26 okt 2007, 16:28

Hoe is het nu met je zoontje?
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lus
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 okt 2007, 13:27
Locatie:Proven

Bericht door Lus » 29 okt 2007, 14:51

Het gaat al een stuk beter die tips hebben ons veel geholpen. Heel veel dank groetjes :D
Trotse mama van Tjorven en Febe

Gebruikersavatar
Ingetjeuh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 aug 2007, 14:09
Locatie:Beveren-Waas

Bericht door Ingetjeuh » 31 okt 2007, 07:22

dit zijn idd heel goeie tips, ik hoop dat ze bij onze spruiten ook zullen helpen,maar het zal natuurlijk afhangen hoe tim op zijn zusje reageert...
mah ik denk wel dat dat allemaal in zijn plooi valt...
ik weet zelf uit ervaringen van andere mensen, dat het helpt wanneer je de oudere kindjes betrekt bij het badje, of het eten, of de pamper verversen... ik vraag mij alleen af hoe ik dat ga moeten toepassen met tim... ik kan moeilijk tim bij zijn zusje in bad zetten wanneer ze nog zo klein is...+ hij heeft een paar maand geleden zelf moeilijk gedaan om in bad te gaan, hij wou nooit neerzitten en huilde constant en ben eigenlijk bang da als hij ziet dat zijn zusje zo weent dat hij zelf ook trug bang zal worden...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Kleutertjes”