eetprobleem

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:
eetprobleem

Bericht door Schorpioentje73 » 27 sep 2007, 13:17

Sinds een paar dagen wil Shayenzo 's middag niet meer eten:( . Hij wil het perse alleen doen, weigert alle hulp, maar het lukt hem niet helemaal alleen.
Ik ben gewoon radeloos, als ik wil helpen, slaat hij mijne lepel weg en begint te schreeuwen. Als ik hem laat doen, lukt het niet om iets op te scheppen en in zijne mond te krijgen, want hij is te geweldig en zwiert zijne lepel ondersteboven waardoor het er allemaal weer afvliegt :roll: .
Heb al met een vorkje geprobeerd, maar dat stekken kan hij ook nog niet helemaal en zachte groenten lukken niet want dat blijft niet op een vork geprikt :? .
Iemand tips, want ik begin me serieus kwaad in te maken dat hij zo niks binnen heeft van gekooksel he.
Zijne melk drinkt hij zelf en zijn boterhammen geef ik nu ook zo, dus dat lukt wel, maar tis zijn middageten he. :?


Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 27 sep 2007, 13:33

heb dan maar geprobeerd met een stuk eierkoek, ook amper 2 beten genomen :roll:
en omdat een mama natuurlijk niet graag heeft dat haar kind niks binnen heeft, dan maar 2 youchurtjes gegeven, en dat wou hij wel eten, mocht het zelfs gewoon geven , hij hapte direct :roll:
begrijpe wie begrijpen kan hoor
ik weet het niet meer, en tis altijd zo ne makkelijken eter geweest, ik maak we zorgen

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 27 sep 2007, 13:52

jah maak dat hier ook al een ganse tijd mee van ong haar 1jaar
t'is gebeterd maar nog niet helemaal

maité wil ook alleen eten met alle gevolgen nadien
ik geef haar ne lepen en ik neem ne lepel en zo gaat het wel
maar ze doet dan nog met haar handjes alleen

geef jij al stukken?
hier doe ik alles in stukken en dat neemt ze dan met haar handjes en of lepel

is soms om kwaad van te worden hé wanneer ze niet veel gekooksel willen eten ze worden groot en leren nu graag alles zelf

succes verder

Gebruikersavatar
Sabtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2007, 16:21
Locatie:West - Vlaanderen

Bericht door Sabtje » 27 sep 2007, 13:53

ja schorpioentje hier is dat al een tijdje zo dat ik niet meer mag helpen...
en in het begin bakken ze er idd niks van en krijgen ze niet zo heel veel binnen, maar laat hem maar eens doen, je zal er van versteld staan hoe vlug ze leren die lepel te beheersen :wink:
da's normaal hoor dat het in het begin overal vliegt :roll: behalve in hun mondje dan :lol:
nu wat je vooral niet moet doen is je druk of kwaad maken, dan geraakt hij nog meer gefrustreerd en jij ook!
mss ook es wa stukjes leggen en als het hem niet lukt met een vorkje te prikken zal hij het wel met zn handjes in zn mondje stoppen en zo krijgt hij dan weer wel wa meer binnen he :wink:
want idd zachte groentjes die blijven niet steken op zo'n plastieken vorkje he :? hier heeft ze het al aardig onder de knie om met een lepel en vorkje te eten, maar toch verkiest ze soms om het met haar handjes te nemen (gaat vlugger he) maar helpen, no way, daar moet ik niet meer aan denken :roll:
en ja 't is mss niet altijd even proper als ze met hun handjes nemen, maar ze zijn nog klein en al doende zullen ze het leren hoor!!

o ja... als we ergens zijn en ik geef haar een vieruurtje naast haar fruit, bv petit gervais of youghurtje, (dan laat ik haar dat nog niet alleen doen, wat da zou te proper zijn bij iemand anders he)maar dan mag ik het haar ook geven zunne :roll: wss omdat ze dat zoooo graag eet en omdat ze beseft dat het rapper gaat als ik het geef he :roll:

tjah....

veel succes alvast!!
grtjs
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 27 sep 2007, 14:03

TIP 1: Vooral niet kwaad maken!!! :wink:
Neen serieus kwaad maken heeft een averechts effect.
En alle kindjes willen op een bepaald moment alles zelf doen. Zijt blij dat het nu pas is.

Hier hebben we qua eten geen probleem meer. Maar rond 1 jaar heeft ze ook zo'n periode gehad. Ze leerde toen net met de lepel eten. Gevolg was dat ze niet meer met haar handen wou eten (iets wat ze voordien altijd deed, ze krijgt al brokken van 6 maand) en ook niet meer gevoerd wou worden (iets wat daarvoor meestal geen probleem was met vloeibaar voedsel). We hebben haar toen gewoon laten doen.
En inderdaad lukt het hun niet met de lepel/vork dan nemen ze het wel met de handen.
Ik heb nooit voeding bijgegeven. Wou ze het zelf doen en mocht ik haar niet helpen tja dan had ze ook pech als ze te weinig binnenkreeg. Met als gevolg dat ik een paar dagen later wel mocht helpen.
Eten met de lepel is moeilijk maar ze zijn er inderdaad snel mee weg. En je erin opjagen heeft geen enkel zin want je kind moet er toch door want hij wilt het toch kunnen.

Momenteel hebben we zo geen fases meer (hout vasthouden :lol: ) maar weer rond 1 jaar hebben we dit ook meegemaakt met wassen en aandoen. Met als gevolg dat ze al lang niet meer op een verzorgingskussen gewassen wordt maar al staand. (enkel een pamper verschonen doen we onder al liggend, soms met de nodige krijs erbij)

Tja zo zie je maar kindjes doen wat water bij de wijn en de ouders ook en dan kom je er wel.

Wij wassen haar al staand, dat was de toegeving van ons en zij moet haar dan wel flink laten wassen en mag nadien ook wel wat wassen, ... En dat gaat gelijk niets.

En tja momenteel is het de koppigheidsfase die hier zijn intrede doet: vooral als ze iets niet mag of krijgt :roll: :wink:

Maar soit het is inderdaad niet leuk als je je eigen kooksels de lucht ziet invliegen. Maar die vrijheid om het zelfstandig te doen hebben die kindjes nodig om te groeien naar volledig zelfstandige wezentjes!! :wink:


Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 27 sep 2007, 14:12

Bedankt voor de reacties.
En ja, ik weet dat ze het moeten leren, hij heeft mij nog lang laten helpen, als ik dat van jullie allemaal las een tijd geleden, vond ik dat ik chance had dat ik nog mocht helpen, en hij at goed en het ging vooruit. Hij vond het zelfs leuk de lepel helpen vasthouden, maar nu ineens pfff.
Tja, dat stukjes geven gaat soms moeilijk he, vooral met groentjes
:roll: . Met zijn handen pakken doet hij niet rap, dus zo heeft hij ook niet veel binnen, hij wil perse zelf diene lepel of vork pakken met alle gevolgen van dien, er vliegt meer rond dan in zijn mondje. Af en toe mag ik met mijn vork es prikken en dan geven en dan hapt ie, kzeg wel af en toe he :roll: . Een plastiek vorkje is ook niet goed genoeg van meneer, moet een echte zijn, maar kvind dat wat gevaarlijk hoor.
Maar ik maar me toch zorgen als hij maar een hap of 4 binnenheeft hoor, dat is toch helemaal niet genoeg :? . Dan zit hij al 3 kwartier te prutsen en heeft nog bijna niks gegeten, ik kan hem geen uren laten zitten ook niet. En mijn hart doet pijn als ik hem dan zo in zijn bed moet steken, waarschijnlijk met honger :? .

Dat wassen en aankleden is hier ook, hij wil niet meer zitten, dus staat nu ook recht onder de douche, maar voor ne pamper en kousen aan te doen gaat dat niet he, dan is het ook een ferm gekrijs om neer te liggen. Ah die koppigheid he.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 27 sep 2007, 14:21

En helpt het met het eten als jij de lepel schept maar gewoon op zijn bordje laat liggen zodat hij zelf nog de lepel moeten nemen en naar zijn mond moet brengen? Oké dan zal er nog een deel afvallen maar als je dat een beetje plet blijft het wel op de lepel liggen. Desnoods hem afleiden zodat hij niet ziet dat jij het doet :lol: .

't Is maar een tip. Hier lukte dat bij Maaike. Maar effectief mocht die dus niet doorhebben dat ik dat deed :?

En ja brrr die koppigheid ... Gelukkig is dat ook een fase :lol:

En van dat goed eten ... Wees gerust dat komt terug. Trouwens overal lees ik altijd dat kindjes van 1 jaar minder gaan eten. Ja dan mogen ze hier eens komen kijken hoor, dat kind eet precies dubbel zo veel :lol:

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 27 sep 2007, 14:31

nee, heb het geplet en op een lepel gelegd, maar hij zwiert de lepel rond tot het eraf vliegt :roll:

waarom zijn die gastjes toch zo koppig he, ipv wat hulp te aanvaarden om het aan te leren, maar nee, prutsen en dan liever honger lijden :cry:

en hem een lepel geven en ik zelf ook af en toe iets scheppen staat hem ook niet aan, tja, tis een koppig bazeke als hij begint zenne :?

Gebruikersavatar
Sabtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2007, 16:21
Locatie:West - Vlaanderen

Bericht door Sabtje » 27 sep 2007, 15:14

tjah moeilijk he :?
ik begrijp wel dat je je zorgen maakt dat hij niet genoeg binnenkrijgt, maar als hij écht honger heeft zal hij wel eten hoor! ik zou hem gewoon efkes laten doen... mja da's ieder zn mening he :wink:
hier is dat ook zo geweest dat ze een tijdje nie veel binnenkreeg 's middags, maar eens ze ermee weg zijn... :D
iets anders bijgeven bv youghurt of koek of zo heb ik nooit gedaan, hier was het hetzelfde principe als bij Mell :wink:

alvast héél veel succes!!
grtjs
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
zotteke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 apr 2005, 10:35
Locatie:kalken

Bericht door zotteke » 27 sep 2007, 16:17

Goh t'is een tijdje beter geweest ,hij at alleen maar nu weeral nen dag of 2 niets van middageten ,nen koppiggaard da is het.Dus dins-en woensdag gaat hij naar de onthaalmoeder ,vraag en heeft hij gegeten ,baja zegt ze en ik moet het geven :shock: :shock: .Bij mij wil hij dus niet meer gediend zijn hé.Laat hem gerust en zoals gezegd u niet kwaad maken,helpt toch niet als hij honger heeft zal hij wel eten.Btw hem uithongeren of regimen zal hij toch nog niet doen :wink: :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 27 sep 2007, 19:51

tja ze kunnen echt koppig zijn he?! Hier is dat ook.
Maar ik sluit me aan bij sabtje ik zou hem gewoon laten doen en honger laten lijden op dat moment. Hij zal wel snel een manier vinden om toch te eten :wink:

Gebruikersavatar
Mieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2005, 10:56
Locatie:Bilzen
Contacteer:

Bericht door Mieke » 27 sep 2007, 19:55

Marie heeft dat ook even gehad. We hebben toen haar een lepeltje gegeven en ikzelf had ook een lepeltje vast. Maar ik mocht haar wel helpen met eten op haar lepeltje te doen. En zo, met het nodige geknoei, heeft ze toch 'wat' gegeten en op een dag wast gewoon over...

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 27 sep 2007, 20:47

Ik zou hem laten doen. Zo gaat hij het vlugst van al leren hoe die lepel werkt :wink:
Als hij honger heeft, zal hij de techniek vlug onder de knie hebben :wink:
Waar is de tijd dat ik hier met Milan zat???? :roll: :roll:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 27 sep 2007, 20:58

hier van 't zelfde hoor :roll:
ik laat 'm maar bezig zijn (lees: knoeien)... en mag ik niet helpen, dan lijdt 'm maar honger :wink:
Hij zal 'm wel laten helpen als 'm honger heeft :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 27 sep 2007, 22:37

moet ge nu het toppunt weten ? ik was vanavond naar de avondles, dus papa heeft zijn bokes gegeven

3 :shock: sneden brood, in melk geplet met kaas :roll: , jaja, were geplet, en meneer heeft alles opgegeten, en gegaapt, dus papa mocht alles geven :? , hij heeft niet eens naar de lepel gegrepen, zou je nu niet omvervallen ? :evil:

Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 27 sep 2007, 22:44

dat gevoel had ik daarstraks ook toen de OM vertelde 'dat hij toch zo goed en zo veel kon eten' :roll:
Die mag hem dus ook nog voeren :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 27 sep 2007, 22:52

Lena schreef:dat gevoel had ik daarstraks ook toen de OM vertelde 'dat hij toch zo goed en zo veel kon eten' :roll:
Die mag hem dus ook nog voeren :twisted:
straf he
ofwel zal hij wel honger gehad hebben, tja, ge zou voor minder he :roll:

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 27 sep 2007, 22:53

Zo zien we weer toch maar dat we niet alleen zijn en hoe herkenbaar het allemaal is :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 28 sep 2007, 07:38

Lena schreef:dat gevoel had ik daarstraks ook toen de OM vertelde 'dat hij toch zo goed en zo veel kon eten' :roll:
Die mag hem dus ook nog voeren :twisted:
dat gevoel had ik ook telkens als de om vertelde hoe flink die kleine at. En thuis zo protesteren :roll:

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 28 sep 2007, 08:58

Daan eet ook altijd veel meer bij de oma's dan bij mij ze :roll: Die zou daar blijven eten :roll:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 28 sep 2007, 09:22

Schorpioentje73 schreef:...
waarom zijn die gastjes toch zo koppig he, ipv wat hulp te aanvaarden om het aan te leren, maar nee, prutsen en dan liever honger lijden :cry:
...
Of we draaien het om en zeggen: "waarom zijn die moeders toch zo koppig en blijven ze hun kindjes zelf voederen?" :wink: Het is een stukje loslaten dat je nu moet doen, laat hem maar zelf proberen, het zal een geknoei zijn, je zal moeten kuisen, maar het zal minder strijd zijn.. :wink: En ze leren het heel snel hoor! :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 28 sep 2007, 12:54

Dagmar schreef:Of we draaien het om en zeggen: "waarom zijn die moeders toch zo koppig en blijven ze hun kindjes zelf voederen?" :wink: Het is een stukje loslaten dat je nu moet doen, laat hem maar zelf proberen, het zal een geknoei zijn, je zal moeten kuisen, maar het zal minder strijd zijn.. :wink: En ze leren het heel snel hoor! :wink:
nee hoor mama is niet koppig, ben zelfs in de living komen zitten gisteren omdat ik het niet meer kon aanzien
maar hij zat steeds met lepel of vork erin te roeren, maar had niks binnen

maar hij heeft het precies snel door dat hij op zijn koppige manier honger moet lijden en vandaag pakt hij het met zijn handjes, en probeert het zo dan op zijn vork te steken :lol: , maar als het niet gaat steekt ie het zo in zijn mondje
dus hij heeft zijn koppigheid wat moeten opgeven, en dat vind ik wel goed, nu heeft hij tenminste al iets binnen, ook als is het niet allemaal op, tis beter dan niks he

Gebruikersavatar
zotteke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 apr 2005, 10:35
Locatie:kalken

Bericht door zotteke » 28 sep 2007, 13:01

Alléz zo veel te beter ,hier heeft hij ook gegeten :lol: :wink: ,maar alleen en wil zelf niet meer meehelpen.
Afbeelding

Afbeelding

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 02 okt 2007, 11:47

Hier heb ik al moeten toegeven dat ze niet in de eetstoel moet voor het eten, ze verkiest het bankje aan tafel! Maar sinds dat bankje eet ze veel meer dan vroeger dus dat is dan toch een pluspunt hé. Als ze ziet dat ik haar eten aan het mixen ben staat ze al klaar aan haar bankje en zit ze al te vragen naar 'njamme njamme!' . Dan laat ik haar op het bankje kruipen, doe ik haar slabbetje om, geef ik haar een klein lepeltje, zij schept dan het eten op en het valt er dikwijls weer af in het kommetje, soms zwiert het ook langs alle kanten en soms gaat het in haar mondje en dan geef ik haar een flink aanmoediging zo van 'amaaai da's flink hoor! en dan moet je ze zien glunderen! Ondertussen mag ik haar gewoon bedienen met een lepeltje en soms geeft ze mij ook een lepeltje in de mond en dan speel ik mee 'mama njamme dank u' ....Ik laat haar zoveel mogelijk zelf doen en moedig haar héél erg aan zodat ze het beschouwd als een spelletje en dat helpt. Veel beter als in die eetstoel waar ze telkens nee knikte en wegkeek zodat ik niet aan haar mondje kon!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 02 okt 2007, 22:30

wel dat speelse heb ik ook al geprobeerd, zonder resultaat :roll:
intussen knoeit hij verder
af en toe mag ik een paar happen zelf geven, en ineens ist gedaan, niks noppes nada
hij zit er dan mee te knoeien, rondgooien, pletten op tafel enz, maar er gaan dan niks meer in he :?
de maaltijd erop heeft hij dan soms wel honger en laat hij wat meer hulp toe, hangt er vanaf

wat bankje bedoel jij Marijke ? staat ze dan gewoon recht om te eten ?

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 02 okt 2007, 23:19

Schorpioentje73 schreef: wat bankje bedoel jij Marijke ? staat ze dan gewoon recht om te eten ?
Dat is een gewone brede bank voor aan tafel te zitten en daar staat ze inderdaad recht, vanaf dat ik bankje zeg, gaat ze met volle goesting ernaartoe. Misschien eens iets anders proberen dan de alledaagse eetstoel?
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 03 okt 2007, 11:28

Marijke schreef:
Schorpioentje73 schreef: wat bankje bedoel jij Marijke ? staat ze dan gewoon recht om te eten ?
Dat is een gewone brede bank voor aan tafel te zitten en daar staat ze inderdaad recht, vanaf dat ik bankje zeg, gaat ze met volle goesting ernaartoe. Misschien eens iets anders proberen dan de alledaagse eetstoel?
lijkt me wel leuk maar gevaarlijk voor onze acrobaat hier, die kent echt geen gevaar en zou der af tuimelen vrees ik

heb ook zo een stoelverhoger, die je aan de stoel kan vastmaken en met een riempje rond zijne buik, maar die laat zich scheef hangen, express he, of duwt hem af met zijn voeten tegen talel (in zijne eetstoel schuift hij ook altijd achteruit, maar diene kan moeilijk kantelen, is zo ne plastieken en dat staat breed)
Laatst gewijzigd door Schorpioentje73 op 03 okt 2007, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 03 okt 2007, 13:01

ahwel we gebruiken sinds een paar dagen ook zo'n stoelverhoger waarbij een riempje voor de buik is.

Een tijd terug ook gebruikt en toen ging ze er ook in scheefhangen. Echt gevaarlijk. Maar wij deden het altijd zo: telkens als die scheef ging hangen of iets anders wat niet mocht kreeg ze een waarschuwing. Deed ze het dan nog dan ging die gewoon terug in haar eetstoel, waar ze het dus niet meer mee kon doen.

En het werpt zijn vruchten af. Toen we een paar dagen geleden terug met die stoel begonnen deed ze altijd haar voeten op tafel. Daar hebben we het ook mee gedaan, streng geweest en nu is het voorbij.


Plaats reactie

Terug naar “Peutertjes”