afspraak op school...

Moderators:Welcome, Moderators

Katia
afspraak op school...

Bericht door Katia » 25 jan 2007, 17:46

vanavond weer een afspraak op Troia's toekomstige school :D
en waarschijnlijk gaan we ook haar juf leren kennen...
ik ben benieuwd...


Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 25 jan 2007, 18:01

Dat gaat leuk en interresant worden!!!
Veel plezier hoor!!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Re: afspraak op school...

Bericht door bioMam » 25 jan 2007, 19:16

Katia schreef:vanavond weer een afspraak op Troia's toekomstige school :D
en waarschijnlijk gaan we ook haar juf leren kennen...
ik ben benieuwd...
aha :?: Altijd we rekening mee houden dat die juf al vervangen kan zijn (in zwangerschapsverlof, op pensioen, ...) tegen dat uw poppemieke daar gaat starten hè. Toch zeker vermits jij ze nog zo lang wou thuis proberen te houden. Ik ben er nu helemaal niet mee bezig voor R zie: ik heb in J zijn school gehint dat R daar ook wel zal komen op termijn en we zien tegen dan nog wel hè wanneer ik hem juist laat starten en of het halve dagen zijn en hoeveel per week. 't Zal wel loslopen. Al blijf ik J zijn vroegere kleuterschool wel missen.
Afbeelding
Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 25 jan 2007, 19:20

was dat een freinet school of steiner ?
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 25 jan 2007, 20:38

En wanneer ga je Troia sturen, ik bedoel, hoe oud zal ze zijn?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Katia

Bericht door Katia » 25 jan 2007, 22:26

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
zo enthousiast dat we waren na de uitleg van de vorige keer (leuke directrice, goede visie... goed gevoel), zo gedemotiveerd zijn we nu :?
De Steinerschool is ineens mijn uitgangspunt geworden :?

dat is doodnormale stomme school zoals ge er hier achter den hoek ook al 3 hebt! :evil:

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 26 jan 2007, 09:16

Katia schreef::cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
zo enthousiast dat we waren na de uitleg van de vorige keer (leuke directrice, goede visie... goed gevoel), zo gedemotiveerd zijn we nu :?
De Steinerschool is ineens mijn uitgangspunt geworden :?

dat is doodnormale stomme school zoals ge er hier achter den hoek ook al 3 hebt! :evil:
ai aoi blijkbaar was 't niet zo'n goed gesprek. Bedoel je dat die Creaschool tegenvalt :roll: :? en dat je toch wel aan Steiner denkt nu dan?? :P
'k Heb wel een goed adres voor u dan ... hihihi :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 26 jan 2007, 10:14

Haha welkom bij de steinerfans :wink:. Vooral Sven dan, hij is al overtuigd dat Fjodor naar de steinerschool gaat. Ik wil nog even afwachten...
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 26 jan 2007, 10:29

we gaan eerst nog naar de freinetschool hier zien en daarna zien we wel...

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 26 jan 2007, 11:17

Katia schreef:eerst freinetschool
:roll: dweirs geval ... :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 26 jan 2007, 16:54

:lol:
kmoest maar genen hond voor mij hebben gehad he!
das mijn schuld niet zenne... :P

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 27 jan 2007, 09:15

Oei, zo tegengevallen???
Dat is jammer want je stond daar echt achter hé??
Hoe komt het dan dat het een doodnormale school is, terwijl jij altijd dacht van niet, of ligt het dan aan het beleid daar??
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
meike
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 feb 2006, 21:42

Bericht door meike » 27 jan 2007, 11:11

Het kan maar een tip zijn, maar weet je dat je van de lagere scholen en kleuterscholen ook de inspectieverslagen kan opvragen? Die zijn openbaar en je kan de verslagen naar je thuis laten opsturen. Als die recent zijn, geeft dat toch (redelijk) objectieve info hé.

Ik sta (stond) zelf in het onderwijs en de scholen laten dat niet weten dat je dat als ouder kan, omdat niemand graag zijn 'slechte' punten laat kennen. Wij twijfelen ook tussen twee scholen en ik ga alleszins hun verslagen opvragen. Wie weet is er één van de twee scholen dan al afgeschreven.
Afbeelding
Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 27 jan 2007, 11:37

Wij hebben dat ook gedaan meike :D. Wel interessant om eens te lezen!
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jan 2007, 12:34

yep, ik wist het, maar heb het niet gedaan.. :?

sandy, tijdens de eerste kennismaking met de directrice daar werd ons verteld dat deze school een brug was tussen gewoon en methode-onderwijs...
Nu ik het met eigen ogen gezien heb, vind ik het schandalig dat ze zichzelf zo noemen... :?

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 27 jan 2007, 13:03

Katia,

Ben jij daar aan de grote hond straat naar crea gaan kijken??
Ga dan eens kijken in de steiner daar achter de hoek, daar gaat Femke en kan daar echt niks slecht bij verzinnen... Is in Transvaalstraat 21 berchem. Ze hebben daar sinds vorig jaar ook een peuterklasje vanaf 2.5jaar, maar ze zitten ook kindjes die pas 3 zijn en nog te klein zijn voor in de andere klasjes, ze zitten daar met stuk of 10 kindjes, maar nooit zoveel gelijktijdig.

Ik heb al gemerkt dat het enorm kan verschillen van steiner tot steiner school. Is echt de moeite om daar eens langs te gaan zenne. In het begin stond ik er ook sceptisch tegenover, maar is de beste beslissing geweest om Femke een fijne schooltijd te geven.

Enkel nadeel is dat er geen plaatselijke lagere school is en je dan naar volkstraat moet (daar hangt speelschooltje aan vast) of moet uitwijken naar Lorangrin of naar Lier... Maar ik vrees beetje dat tegen dat Femke naar eerst klas gaat gaan, ik niet meer in Antwerpen zal wonen...

Doei
G&F
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jan 2007, 16:33

ik heb ook wel het idee dat ik het met een andere steinerschool wel kan vinden...
lohrangrin is een combinatie van vanalle dingen en daar heb ik echt geen goed gevoel bij...

Gebruikersavatar
Karen/1982
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 okt 2005, 11:18
Locatie:Tielt

Bericht door Karen/1982 » 27 jan 2007, 17:29

Waarom is een 'doodnormale school' niet goed? En wat is er dan zo speciaal aan een Steiner- of een Freinetschool?

Ik ben persoonlijk niet zo voor de alternatieve aanpak, dus onze zoon zal naar een 'gewone kleuterschool' gaan.

Wij gaan uiteraard ook wel op zoek naar een school met een beleid waar wij ons in kunnen vinden.
Karen, mama van een kleine wervelwind (30/08/2005)
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jan 2007, 18:10

Karen/1982 schreef:Waarom is een 'doodnormale school' niet goed? En wat is er dan zo speciaal aan een Steiner- of een Freinetschool?

Ik ben persoonlijk niet zo voor de alternatieve aanpak, dus onze zoon zal naar een 'gewone kleuterschool' gaan.

Wij gaan uiteraard ook wel op zoek naar een school met een beleid waar wij ons in kunnen vinden.
ik denk niet dat een gewone school niet goed is, maar dat is gewoon niets voor ons...
wij kunnen ons volledig vinden in het methode-onderwijs en zijn daarbinnen dé school voor ons aan het zoeken.

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 27 jan 2007, 18:52

Ik heb ook niet gezegd dat een gewone school niet goed zou zijn. Maar net zoals Katia, wil ik alle mogelijkheden op een rijtje zetten. Zo ben ik al tot de conclusie gekomen dat de aanpak van steiner ons heel erg ligt (qua methode dan, de filosofie zelf hangen we niet echt aan). Freinet spreekt ons minder aan (maar kan nog veranderen als we eens een school bezoeken). Het is toch niet verkeerd om een school te kiezen die iet of wat dezelfde visie heeft op opvoeding (onder andere). Natuurlijk staan wij ook open voor niet-methodescholen en we zullen zeker verschillende scholen een bezoekje brengen eens het zo ver is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Karen/1982
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 okt 2005, 11:18
Locatie:Tielt

Bericht door Karen/1982 » 27 jan 2007, 19:09

Oei sorry, mijn reactie komt precies een beetje verkeerd over. :oops: 't was zeker niet de bedoeling om iemand aan te vallen hoor.

Eigenlijk ben ik totaal niet bekend met de aanpak of methode van Steiner- of Freinetscholen, wat is er daar dan zo anders dan het gewone onderwijs?
Karen, mama van een kleine wervelwind (30/08/2005)
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jan 2007, 19:35

Karen/1982 schreef:Oei sorry, mijn reactie komt precies een beetje verkeerd over. :oops: 't was zeker niet de bedoeling om iemand aan te vallen hoor.

Eigenlijk ben ik totaal niet bekend met de aanpak of methode van Steiner- of Freinetscholen, wat is er daar dan zo anders dan het gewone onderwijs?
geen probleem ze, ik had het ook niet verkeerd opgevat :wink:
de aanpak van steiner en freinet is spijtig genoeg niet met een paar woorden uit te leggen.
G&F en biomam kunnen steiner zowiso al beter uitleggen wegens ervaringen die ik niet heb :D
Dus even wachten tot die hier komen.
Freinet is ook niet echt op 1, 2, 3 uit te leggen.
Ik had er eens een goede site over, ik zal eens zien of ik die kan terug vinden :wink:

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 27 jan 2007, 19:39

Katia, en vanaf wanneer ben je van plan om Troia naar school te sturen?
Ik heb hier ergens gelezen dat je ze niet te vroeg wil doen.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 27 jan 2007, 19:43

Ik moet zo vertrekken, dus mss is bio mam me voor voor uitleg over steiner.

Hier alvast een stukje van freinet, die website is makkelijker te vinden, maar denk dat ik steiner ook in favorieten heb staan, dus ff kijken en dan komt die hier ook...

http://www.freinetschool.be/freinet/default.asp

hier dus de brochure van steiner

http://users.telenet.be/steinerscholen/ ... ochure.pdf

hier de pedagogie van schooltje in lier, allee van hun site..

http://www.steinerschoollier.be/

je vindt er ook nog andere info van doen en laten van die school, dat wel gelijkt op meeste van steiners (jaarfeesten enz)

Doei
G&F
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jan 2007, 21:45

die site over freinet was degene die ik bedoelde...

Katia

Bericht door Katia » 27 jan 2007, 21:49

sandy schreef:Katia, en vanaf wanneer ben je van plan om Troia naar school te sturen?
Ik heb hier ergens gelezen dat je ze niet te vroeg wil doen.
Het idee is 4 jaar of ze moeten er zelf naar vragen op voorhand, maar zeker niet vroeger dan 3 jaar!

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 28 jan 2007, 12:59

de school van Femke of de Hazelaar (waar J geweest is) zou ik dan toch zeker ook eens bezoeken als ik jou was en bij Steiner starten ze sowieso pas ten vroegste op 3 jaar en dan nog met halve dagen hè (en pas - ten vroegste - op 4 jaar met hele dagen)

Over Freinet weet ik niet zo veel als over Steiner natuurlijk maar wat ik wel weet dat is dat een fundamenteel verschil is dat de Steinerschool niks commercieels gebruikt en een geborgen natuurlijke omgeving als uitgangspunt heeft, waarin een vast ritme een goeie zekerheid biedt (terwijl ze bij Freinet de kids alles laten "beslissen" en ze daar serieus met vanalle prikkels "bekogelen" en je ziet er dus bijvoorbeeld smurfen op een raam geschilderd of ze werken er metbekende figuurtjes rond een thema) en goh voor alles zijn pro's en contra's maar voor de kleuterschool was Steiner in mijn ogen ideaal.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 28 jan 2007, 14:21

Katia, Jens zit ook op een methodeschool. Ik ben er zeer tevreden over. De school bestaat nu al 10 jaar en als ik praat met mensen die er van bij het begin bij waren, zijn die ook een beetje teleurgesteld in het hedendaagse beleid van de school. Blijkbaar kregen methodescholen geen subsidies omdat het onder alternatief onderwijs valt. Onze school heeft daardoor een paar aanpassingen moeten doen die onder het normaal onderwijs vallen om subsidies te kunnen krijgen. Mssch was dat in uw Steinerschool ook het geval. Maar niettegenstaande deze aanpassingen vind ik dat ze toch nog hun eigenheid bewaard hebben. Ze streven er in ieder geval naar. Maar sommige zaken hebben ze nu echt niet in de hand omdat het niet wordt goedgekeurd. Bij ons werd bvb culturele beschouwing afgeschaft omdat het van hogerhand niet goedgekeurd wordt. Nu moeten we het verder zetten met behulp van vrijwilligers.
Misschien eens een kijkje nemen op de site (wel in Oostende dus ver van bij jou Katia maar gewoon ter informatie ). www.leefschooldevlieger.be

Katia

Bericht door Katia » 28 jan 2007, 14:32

in Lohrangrin moeten de ouders betalen ze... die doen niets om subsidies te krijgen...

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 28 jan 2007, 14:52

Ik dacht dat elke erkende steinerschool (en die school is erkend) subsidies krijgen. Maar het is wel een feit dat ze verwachten dat ouders een bijdrage leveren. Maar om eerlijk te zijn, vind ik dat niet zo vreemd. Ze werken met biologische producten en duurzaam materiaal (en denk aan al dat knutselmateriaal). Ik heb ook al gelezen dat ouders die het niet breed hebben, meer mogen mee helpen in de school als vervanging van een grotere bijdrage.
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Peutertjes”