Taalvraagje

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29
Taalvraagje

Bericht door mell » 20 dec 2007, 20:33

Een klein vraagje ivm de taal.

Men zegt altijd dat als een kind iets zegt dat fout is dat je dan niet moogt zeggen "neen het is niet ... maar het is ..." maar gewoon moet zeggen "ja het is ..." (en dan het juiste woord)

Maar nu heb ik toch eens een vraagje. Maaike is de laatste dagen nogal bezig met "hier" en "daar" en ze doet het wel goed maar ik heb schrik dat het toch fout gaat gaan. Bovendien als ze zich eens vergist is het moeilijk te verbeteren.

vb. Zij zegt "mama daar, maaike hier". En wat zeg jij dan automatisch "ja mama is hier en maaike is daar". Maar dat kind geraakt dan toch in de war. Moet ik dan toch zeggen "ja mama is daar en maaike is hier?" of wat moet ik daar mee aanvangen?

Ja misschien een stomme vraag en misschien denk ik er te diep over na maar soit :roll:


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 20 dec 2007, 20:38

Gewoon antwoorden: "Ja Maaike." :lol: Nee, ik weet het niet.. Ik zou het gewoon juist voor jezelf zeggen, zo leert Maaike ook dat er zoiets als ruimte is en zo.. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
tori
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 jun 2006, 20:03
Locatie:Kortrijk
Contacteer:

Bericht door tori » 20 dec 2007, 20:41

Mmm, lijkt me inderdaad wel moeilijk met dat voorbeeld van "hier" en "daar". Vind ik geen domme vraag hoor ...
Trotse mama van Torben en Tarja
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 20 dec 2007, 20:46

Dagmar schreef: "Ja Maaike."
:oops: ahwel soms antwoord ik dus effectief "inderdaad Maaike" :oops: :lol:

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 20 dec 2007, 20:53

dat is moeilijk uitleggen aan zo'n kind. Tijd en ruimte is moeilijk hoor. Geen domme vraag, maar moeilijk om er een antwoord op te geven....
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 20 dec 2007, 20:59

ja da's inderdaad moeilijk. En ja eigenlijk zou ik moeten zeggen "ja maaike is daar en mama is hier" maar ik heb dat eens gedaan en toen zei ze me natuurlijk na. Want ja die zegt dus alles na, momenteel.

Dan zal ik het ook eens aan de onthaalmoeder vragen volgende week. Die heeft toch al veel kinderen over de vloer gehad. Die moet dat weten :lol:

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 20 dec 2007, 21:46

Ik zou gewoon zeggen: ja, mama is HIER en maaike is daar. En als ze je dan nazegt, er gewoon niet meer op ingaan, anders blijf je bezig :D

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je zelf alles altijd correct uitspreekt. En als zij het zelf fout doen, tja, dat is kindertaal. Maar als volwassene gewoon het goede voorbeeld geven..

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 20 dec 2007, 22:05

goele schreef:Ik zou gewoon zeggen: ja, mama is HIER en maaike is daar. En als ze je dan nazegt, er gewoon niet meer op ingaan, anders blijf je bezig :D

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je zelf alles altijd correct uitspreekt. En als zij het zelf fout doen, tja, dat is kindertaal. Maar als volwassene gewoon het goede voorbeeld geven..

ik ben het helemaal met je eens :)

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 20 dec 2007, 22:09

sandy schreef:dat is moeilijk uitleggen aan zo'n kind. Tijd en ruimte is moeilijk hoor...
Maar je moet dat niet uitleggen hé (zie je wel dat ik me niet duidelijk kon maken :lol: ).. Zo gaat je kind op den duur dat taalgevoel ontwikkelen.. Ik heb het bij Mila en Karsten ook altijd zo gedaan, gewoon "ja, ik ben hier en jij bent daar" en in het begin is het moeilijk voor hen, maar op den duur doen ze dat vanzelf.. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 21 dec 2007, 07:18

Dagmar schreef:
sandy schreef:dat is moeilijk uitleggen aan zo'n kind. Tijd en ruimte is moeilijk hoor...
Maar je moet dat niet uitleggen hé (zie je wel dat ik me niet duidelijk kon maken :lol: ).. Zo gaat je kind op den duur dat taalgevoel ontwikkelen.. Ik heb het bij Mila en Karsten ook altijd zo gedaan, gewoon "ja, ik ben hier en jij bent daar" en in het begin is het moeilijk voor hen, maar op den duur doen ze dat vanzelf.. :wink:
inderdaad niet uitleggen zeker niet aan een kind van 1,5 :lol:

maar inderdaad ik zal me houden aan het juiste en ze zal het wel doorhebben :wink:

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 21 dec 2007, 08:42

ik zou ook gewoon zeggen 'mama is hier en Maaike is daar' hoor. Zo leren ze het hé, ook al is het verwarrend in het begin.
Als ze zegt "ik ben mooi", dan zeg je toch ook "ja, jij bent mooi" en niet "ja, ik ben mooi". Op die manier leren ze dat er een ik en een jij en een wij bestaan hé. Tis misschien nog vroeg, maar beter vroeger beginnen, dan dat het daarna moeilijker is het juiste aan te leren :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 25 dec 2007, 21:45

eigenlijk nooit echt bij stil gestaan ,inderdaad goeie vraag ..
maar ik denk als je dan antwoord ...dat ze dat door de duur wel begrijpen hoor ...dat het vanuit jouw standpunt komt ... en jij terug antwoord ....anders misschien gewoon zeggen "ja dat is juist ,heel flink " dan word het allesinds niet ingewikkeld

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 27 dec 2007, 10:41

Hetzelfde probleem stelt zich bij het aanleren van de woordjes : danku en alsjeblief. Ik stelde me daar vroeger ook wel de vraag van wat moet ik nu zeggen : aan de ene kant wil je dat je kind danku wil leren zeggen als het iets krijgt maar als je dan plots alsjeblief zegt omdat je effectief wel iets geeft, zegt je kind dan alsjeblief na......hm.......dilemma maar het loopt los eens ze groter zijn.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 30 dec 2007, 13:10

ahwel muppet sinds de "hier" en "daar" merk ik dat er effectief nog situaties zijn waar dat bij is.
En och ja ik zal er wat minder over nadenken en het zal wel loslopen :wink:


Plaats reactie

Terug naar “Peutertjes”