Alleen spelen lukt maar niet!

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gwen
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 okt 2007, 12:55
Alleen spelen lukt maar niet!

Bericht door Gwen » 29 okt 2007, 13:13

Ons zoontje is ondertussen 18 maanden geworden en het is een schat van een kind. We hebben absoluut niet te klagen van hem!

Maar we hebben toch wel te kampen met een probleempje waar we ondertussen geen raad meer mee weten: hij weigert namelijk alleen te spelen.

Dit heeft hij nooit gedaan en we hebben al alles geprobeerd.
Bij de onthaalmoeder gaat het prima! Zodra hij daar binnenkomt draait hij alle dozen met speelgoed om en begint lustig te spelen. Maar als hij thuis is ('s avonds en in het weekend) wil het maar niet lukken. Als we met hem spelen is hij niet meer te houden, maar van het moment dat we ons stilletjes terugtrekken hangt hij meteen weer aan onze broek (vaak letterlijk!). We kunnen niet de living uit of hij volgt ons, we kunnen niet naar de andere kant van de living lopen of hij volgt ons, .... Hij wil gewoon dat we altijd met hem bezig zijn! Maar jullie weten ook dat dit onmogelijk is.
In het park heeft hij ook nooit willen spelen, hoewel we dat toch wel volgehouden hebben (bijv. onder het strijken). We hebben een speelhoekje voor hem gemaakt, iets wat helemaal voor hem is, maar hij maakt er geen gebruik van. Ik ben al dagen bezig met hem daar te zetten met de korte melding "Seppe gaat spelen" en dan draaide ik me om. Niks hoor!

Vorige week ben ik ziek naar de dokter gegaan en deze heeft me ziekteverlof voorgeschreven. Het was geen griep, zoals ik had gedacht. Ik was gewoon op. Ik heb dan ook 2 dagen geslapen.

We willen graag een tweede kindje, maar eerst moet onze zoon zich zelfstandig ook wat kunnen bezighouden (moet ook niet ALTIJD alleen spelen, maar dit is toch wat te veel!)

Hoe leren jullie je kindje alleen spelen?
Elke tip is welkom!

Alvast bedankt voor de moeite!


Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 29 okt 2007, 13:50

jah ik ken wel wat dat probleem

milan is ook altijd bij om geweest en s'avonds en in de weekenden kon hij hem ook moeilijk bezig houden alleen
ik probeerde er niet altijd aan toe tegeven en hem soms eens negeren
ik gaf hem ook soms eens wat gerei van in de keuken zoals ne kloppen en bekker daarmee speelde hij dan wel veel

onze maité daarin tegen is nog nooit naar de om geweest en die kan haar bezig houden alleen wanneer broer milan naar school is dan hoor je haar niet
die speelt en speelt en speelt
natuurlijk vind ze dat wel tof wanneer ik er eens bij ga zitten en wat bezig ben met haar maar wanneer ik dan terug verder doe aan mijn werk of voeden van madise dan speelt die gretig verder

vanaf dec gaan ze alle twee 1d per week naar de om voor de gewennig dat ik dan terug aan de slag ga in maart en ben eens benieuwd wat dat zal geven zé

succes zou ik zeggen

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 29 okt 2007, 14:09

tja ik denk dat jullie kindje graag bij jullie is :wink: Jaja daar heb je niets aan natuurlijk.
Nu ik heb wel al gehoord dat jongens zich blijkbaar minder zelf kunnen bezighouden dan meisjes. Of dit zo is dat weet ik natuurlijk niet met zekerheid.

Nu het probleem zelf hebben we niet. Maaike speelt flink alleen. Alleen merken we dat als ze moe is ('s avonds dus) dat ze dan niet alleen wilt spelen. Dan moet mama of zo er altijd bij zitten. En erbij zitten is genoeg. Je moet dan nog niet eens bezig zijn met haar.

Wat je kan doen is misschien stilletjes verder en verder van hem weggaan?
Of (hij heeft er de leeftijd voor) hem meer betrekken met jullie huishouden. Wij laten Maaike mee de tafel dekken (vind ze machtig), de was in het wasmachine stoppen, de was in de wasmand leggen, zelfs koken, ... Jij bent bezig met je werk en bovendien wordt jouw kleintje ondertussen entertained :wink:

Succes in ieder geval!! Want zo niets kunnen doen omdat er eentje aan je broek hangt is helemaal niet leuk (met momenten hebben we dat hier ook).

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 29 okt 2007, 14:39

Dit probleem hebben wij nooit gehad, want ons kindjes schelen maar 16 maanden.
Maar ik begrijp heel goed dat alleen spelen af en toe eens moet! Hier moeten ze soms ook alleen bezig zijn, terwijl ik iets anders doe.
Maar zoals Mell zegt: laat hem meehelpen met jou! Dat kan een fantastische oplossing zijn!
Voor hem is het ook spelen dat meehelpen. Als hij maar bezig is.
Veel succes!!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gwen
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 okt 2007, 12:55

Bericht door Gwen » 03 nov 2007, 19:10

Hartelijk dank voor alle goeie tips!

Ik ben nu een tijdje bezig geweest om deze tips uit te proberen. Het gaat al een stuk beter! Als ik stof afneem, geef ik hem ook een doekje en doet hij me na. Als ik kook, laat ik hem dingen nemen of wegleggen, enz.

Hij blijft wel een hoop aandacht eisen en alleen spelen doet hij niet, maar het is toch al een stuk draaglijker. En dat merk je wel!

Er is nog één probleempje: als ik hem even geen aandacht geef (al heb ik hem al een hele middag laten helpen) bijt hij in mijn been. En dat is er altijd door. Dit doet hij ook als ik papa een knuffel geef (al heeft hij net ook een knuffel van ons beiden gekregen). Als papa me een kus geeft als hij thuiskomt van het werk, bijt hij nu ook of trekt papa zijn handen weg. Ik heb dit opgezocht en het blijkt wel eigen te zijn aan de leeftijd. Ik berisp hem natuurlijk en leg hem uit dat dit pijn doet. Hopelijk doet hij dit dus niet meer te veel. Maar moest iemand hierover ook een tip hebben ... altijd welkom!

In elk geval: nog eens bedankt!


Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 03 nov 2007, 19:35

dit heb ik nog niet mee gemaakt
heb ook lijk geen gedacht hoe je dit kan afleren

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 03 nov 2007, 20:15

Dat kan idd een periode zijn, maar goed blijven duidelijk maken dat bijten niet kan! Dat vind ik één van de ergere dingen....
Ik vrees dat je gewoon in een moeilijke periode zit.... :?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 03 nov 2007, 20:16

Timothy kan alleen spelen, maar het gebeurt ook wel dat het niet zo goed wilt lukken

Ik probeer hem veel te zeggen hoe flink hij wel is, als hij met de blokjes speelt of in zijn boekjes kijkt,
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 04 nov 2007, 12:40

Van dat bijten ... Inderdaad goed zeggen dat het niet mag.

Hier geven we Maaike een waarschuwing als ze iets doet wat niet mag. Doet ze het dan redelijk direct nog eens dan gaat ze gewoon op straf (in haar eetstoel, 1,5 minuut). En dat blijven we herhalen.

Hier werpt dat zijn vruchten af. Een paar dagen terug nog zat ze mij te kloppen en na 2 keer stoel heeft ze het niet meer gedaan :wink:

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 04 nov 2007, 13:41

hier is dat ook herkenbaar hoor
hij gaan niet naar een crèche of dergelijke, maar heeft zich eigenlijk nog nooit echt lang kunnen bezighouden met zijn speelgoed
ECHT spelen is precies nog moeilijk op die leeftijd
eerder met een auto rondlopen, of met iets anders, er mee ergens op kloppen, maar echt spelen ?????
hier is het probleem dat ik niet weet waarmee ik hem kan boeien, het enige dat ie wil is mijne pc :evil: , ganse dagen een gevecht om hem er van af te houden, en bleiten en stampen als ik hem er van weghou, niet normaal, dat kind wil precies maar dat hebben, en JA, daar kan hij zich mee bezighouden hoor :roll:
ik weet het soms ook allemaal niet meer, hij wil precies enkel hebben wat wij hebben :cry:

Gwen
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 okt 2007, 12:55

Bericht door Gwen » 04 nov 2007, 14:28

Ik heb hem gisteren, toen hij in mijn been beet, één tik op zijn billen verkocht en hem daarna een minuut genegeerd terwijl hij brulde. Toen hij gekalmeerd was heb ik hem mijn been laten zien en gezegd dat bijten pijn doet. Hij leek het wel te begrijpen en heeft niet meer gebeten. Nu is het natuurlijk afwachten of hij het nog gaat doen. Dat negeren: daar kan hij echt niet tegen. Maar deze aanpak lijkt wel te werken, dus ik hoop dat ik er goed aan doe om op deze manier te reageren.

Wat dat spelen betreft, het is niet simpel om hem een hele dag bezig te houden terwijl ik mijn werk doe, maar het werkt wel. Het waren echt bruikbare tips en ik raad ze aan iedereen aan die het er wat moeilijk mee heeft. Het blijft af en toe moeilijk, maar het is nu wel te doen zonder dat ik uitgeput ben tegen het einde van de dag. Hopelijk leert hij binnenkort om zich wat bezig te houden. We zijn namelijk aan een tweede kindje aan het denken en dan gaan we ons allemaal (inclusief zoon Seppe) wat moeten aanpassen.

Merci voor de moeite!

Gwen
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 okt 2007, 12:55

Bericht door Gwen » 04 nov 2007, 14:34

Toevallig kwam ik uit op een nederlandse site. Via onderstaande link kom je uit op een interessante uitleg over peutergedrag. Ik heb er toch wat kunnen uithalen wat heel herkenbaar is. Misschien is dit voor iemand anders ook fijn om eens te lezen. Het gaat voornamelijk over het uiten van emoties en het omgaan hiermee. (krijsen, brullen, slaan, e.d.).

http://www.mamshoekje.nl/magazine.php?item=191

Groetjes

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 05 nov 2007, 14:53

awel ik ga dat vanavond eens bestuderen se
heb er hier ook eentje met peuterpubertijd precies, amaai soms zenne
hopelijk raak ik daar ook wat wijzer uit
merci he

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 07 nov 2007, 12:15

ivm alleenspelen heb i knooit problemen gehad

ik trek elke dag tijd uit om met mijn kindjes te spelen, en dan kan de rest de boom in
maar evengoed eis ik tijd op om mijn huishouden te doen enzo
en ze weten dat hier al heel goed, zelfs de kleinste
er wordt gelukkig nooit of idd niet veel over gezeurd

wat het bijten betreft
dat zou ik wel bestraffen....
als niels me eens stampte ofzo, dan zette ik hem in de hoek en negeerde ik zijn gehuil
Als hij uit de hoek kwam dan hadden we het nog even over zijn gedrag en dan 'vergaten' we dat
En dat werkte vrij goed!
Maar ik zou dat bijten zeker in het oog houden, anders gaan ze dat later misschien op school ook verderzetten
(een klasgenootje van niels doet dat blijkbaar...)
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Peutertjes”