testen op CMV?

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 17 dec 2007, 21:16

Ik had het al eens gehad CMV, maar was er niet immuun voor...
't Is niet zoiets als toxoplasmose, dat je er immuun voor bent eens je het gehad hebt.
Mijn gyne liet mijn bloed elke maand controleren op toxoplasmose en CMV.
Afbeelding


Afbeelding


nessa20
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2007, 20:01
Locatie:hoboken
Contacteer:

Bericht door nessa20 » 17 dec 2007, 23:45

beerke schreef:ja ik heb da ook ik moet ook eerst antibiotica krijgen voor ik beval de meeste vrouwen hebben da naar het schijn maar hoe je da krijgt daar hebben ze geen antwoord op
Ik heb die ab 3x gekregen in mijn baxter tijdens de inleiding
mijn grootste schatten:
matthew geboren op 24 maart 2004
cato geboren op 18 februari 2005
jinto geboren op 2 februari 2007
ons allerlaatste kabouterke word verwacht rond 6 augustus 2008

Maandag 21 januari 2008 is het zover. Eindelijk de 1ste kennismaking met ons kabouterke. Ben zo benieuwd naar mijn klein schatteke.

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 18 dec 2007, 07:29

ik hoop dat als het vanzelf begint dat ik er had heb want als ik het niet gekregen heb mag ik ook niet onder water bevallen zou het jammer vinden,maar ja we moeten het doen en nemen zoals het gaat zeker moet eruit hoe en wanneer kunnen we zelf wel nie bepalen kan wel maar das dan laatste oplossing laat het liever nie inleiden zolang het kindje veilig is is het goed als het in gevaar komt direct zonder twijfel mogelijk.
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

nessa20
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2007, 20:01
Locatie:hoboken
Contacteer:

Bericht door nessa20 » 18 dec 2007, 08:54

van een spontane bevalling, kan ik niet meespreken spijtig genoeg en bij ons 4de kabouterke, hoop ik er zelfs al nimmer op. Bij mij is inleiden iets standaard geworden zoals voor sommige een keizersnede.

Als je een inleiding krijgt (ik hoop het niet), dan kan je wel veilig onder water bevallen.
mijn grootste schatten:
matthew geboren op 24 maart 2004
cato geboren op 18 februari 2005
jinto geboren op 2 februari 2007
ons allerlaatste kabouterke word verwacht rond 6 augustus 2008

Maandag 21 januari 2008 is het zover. Eindelijk de 1ste kennismaking met ons kabouterke. Ben zo benieuwd naar mijn klein schatteke.

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 18 dec 2007, 09:22

Ik was eerst niet getest op cmv, maar omdat Femke haar juf dus cmv had gekregen, heb ik zelfde bloedstalen nog laten testen... Ik was niet besmet. Een andere mama die ook zwanger was, heeft dat wel gehad tijdens zws en kindje is gezond hoor.

Denk dat je het beter neit kan weten, want uiteindelijk kan je er niks aan doen (is viraal hé) en je je hele zws zorgen maken is volgens mij nog slechter.

Toen ik zwanger was van Femke ben ik op 6mnd full time in creche beginnen werken en toen deden ze daar niet moeilijk om hoor, en de mensen die zelf creche runnen of OM zijn als zelfstandige, stoppen ook geen 9maand met werken ze, zou financieel ook niet haalbar zijn.

Ik zou er toch neit te hard over stressen en als je een beetje de hygiëne in het oog houdt is dat volgens mij zeker voldoende. Je kan moeilijk handschoenen en mondmsker dragen als je omgaat met je kindje hé...

Doei
G&F&S
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding


bo
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 okt 2007, 11:53

Bericht door bo » 18 dec 2007, 13:56

hoi!

ik kom met een beetje uitleg!!!

CMV of cytomegalievirus...

dat is een virus dat zich bij jonge kindjes uit door een verkoudheid met hoesten en snotneus. Niet elke verkoudheid is daarom CMV!!!

als je CMV doormaakt tijdens je zwangerschap, kan het naar je kindje gaan. de kans op besmetting door de placante is ongeveer even groot als bij toxoplasmose, ongeveer 20%. van die 20% besmette lindjes, zijn er ongeveer 20% die ook effectief gevolgen overhouden. dit kan gaan van doofheid, blind zijn, naar mentale en fysieke achterstand, en zelfs ernstige misvormingen in de hersenen.

hoe vroeger in de zwangerschap, hoe erger voor het kindje.

dit is de reden waarom o.a. kleuterleidsters direct moeten stoppen met werken als ze zwanger zijn. thuis met 2 jonge kindjes zitten is 1 ding, maar op school met een stuk of 20, waar er meestal wel 1 of meerdere met een snotneus lopen...

als je kindje niet verkouden is, is er dus GEEN gevaar! enkel bij verkoudheid kan je best wat opletten:
- handen wassen na verversen
- leren hoesten met handje voor de mond, en niet in je gezicht
- leren zelf de neus te snuiten
- liefst geen zoentjes op de mond

het allerbelangrijkste bij elke infectieziekte (CMV, toxo,...) is gezonde hygiëne, vooral handhygiëne.

de ene gyn test, de andere niet...



streptokokken (GBS)...

streptokokken leven op onze huid, en af en toe komen ze vaginaal terecht... (moet er geen tekeningetje bij maken zeker... :wink: )

elke vrouw maakt dit af en toe mee, en je voelt er niets van, het kan ook geen kwaad.

het probleem is er als je bevalt: je kindje bevind zich niet meer in de beschermende vliezen, en passeert al die beestjes, en kan dus geinfecteerd worden. dit gebeurt zeer weinig, maar als het gebeurt, zijn de gevolgen zeer ernstig!

besmette babies zijn slap, drinken slecht, hebben een grauwe kleur, en gaan snel achteruit, soms tot de dood...

een eenvoudige manier om dit te voorkomen, is alle vrouwen screenen rond de 37ste week. al wie op dat moment positief is, krijgt bij de bevalling antibiotica, en zo wordt ook de baby beschermd.

natuurlijk krijgen zo zeer veel vrouwen onnodig antibiotica, maar volgens mij weegt die ene dag antibiotica krijgen zeker op tegen de paar babies die zo gered kunnen worden.


als er nog vragen of bedenkingen zijn...

groetjes, xxx
Afbeelding

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 18 dec 2007, 15:02

duidelijker kan niet :wink:

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 18 dec 2007, 15:23

Mooie uitleg.

Ik heb me laten testen omdat ik met kleine kinderen werk in de opvang.
Wij mochten op het werk stoppen hiervoor indien we niet-imuun zijn.
Maar de meeste mensen zijn er niet imuun voor hoor.
Gewoon goed opletten idd met kinderen die niezen, hoesten, ook pampers verversen enzo.

Mijn gyn ging het normaal niet testen omdat ie het zoiezo vond dat ik mocht thuisblijven maar voor het werk moest ik het op papier hebben en met zijn toestemming mocht ik het laten testen in het labo.

Gr. Winter

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 18 dec 2007, 18:56

kan je dan nog onder water bevallen als het ingeleid word en waarom ben je dan veilig om te bevallen vertel dit wil ik wel weten graag dank u.
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 18 dec 2007, 19:39

Ik ben 2 keer onder water bevallen, maar niet ingeleid en bij 2de zws niet getest op streptokokken (kreeg zelf de keuze van vv en ze zei wel dat ze dat niet persee nodig vond...)

Na bevalling werd Sitske haar temp regelmatig genomen, en als ze koorts zou gekregen hebben dan was er wel kans dat ze dat had opgelopen, maar niet dus... Dan was die overbodige AB ook niet nodig.

Doei
G&F&S
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 18 dec 2007, 19:47

amai nog nooit van gehoord, hebben ze ook niks over gezegd...

ga ik toch de volgende keer eens vragen zie!!

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 19 dec 2007, 07:35

ja ik ook zou da ook wel willen weten als da kan da zou wel goed zijn.ben es benieuwd
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 19 dec 2007, 08:39

Bedankt voor de uitleg!

Ik ben wel immuun voor toxoplasmose, dus wie weet ook wel voor CMV hé :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 19 dec 2007, 08:40

Niet persé, ik ben immuun voor toxo maar niet voor CMV.. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 19 dec 2007, 08:41

Dagmar schreef:Niet persé, ik ben immuun voor toxo maar niet voor CMV.. :wink:
lap, maar ik heb toch zo'n 2 minuten de illusie gehad hé :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 19 dec 2007, 08:42

:lol: Maar misschien jij wel hé! :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 19 dec 2007, 08:43

ziede wel :lol:
Afbeelding

Afbeelding

bo
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 okt 2007, 11:53

Bericht door bo » 19 dec 2007, 19:20

hoi,

je kan onder water bevallen als je wordt ingeleid, maar dan kan je geen epidurale krijgen. die twee zijn niet combineerbaar...

In oostende mag je ook onder water bevallen als je positief bent voor streptokokken, maar ik weet niet of dat in andere ziekenhuizen ook zo is...

het is natuurlijk je eigen keuze, je laten testen voor de streptokokken, en de AB behandeling. maar regelmatig de temperatuur ban de baby controleren voorkomt geen infectie, tegen dat je baby koorts maakt zit de infectie al in het boed, en kan het al te laat zijn...het gaat immers dikwijls heel erg snel!

jij krijgt dan een tweetal dosissen AB minder in je leven, terwijl je kindje mogelijks start met minimum 10 dagen heel zware AB...

maar zoals eerder gezegd is de kans klein, je moet voor jezelf uitmaken wat jij belangrijker vind!
Afbeelding

bo
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 okt 2007, 11:53

Bericht door bo » 19 dec 2007, 19:28

ach ja, je vroeg ook waarom inleiden 'veiliger' zou zijn...

als thuis je vliezen breken, en het gaat dan heel snel, krijg je mss niet de volledige hoeveelheid AB. als je wordt ingeleid, gaan ze de eerste dosis al geven voor je vliezen worden gebroken.

meestal wordt vanaf je goed in arbeid bent, om de 4u een dosis gegeven, en wordt aangenomen dat je eigenlijk minimum 2 dosissen zou moeten krijgen.

als je positief bent, en je vliezen zijn langdurig (meer dan 8u) gebroken zonder dat je AB krijgt, zou de infectie kunnen opstijgen, omdat de beschermende vliezen er niet meer zijn.

xxx
Afbeelding

aquake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 dec 2007, 10:31
Locatie:Langemark-Poelkapelle
Contacteer:

Bericht door aquake » 31 dec 2007, 14:17

Ik ben in mei getest op vanalles en nog wat om te zien of ik gezond genoeg was om OM (onthaalmoeder) te worden. Daardoor ben ik te weten gekomen dat ik niet immuun ben voor toxoplasmose en CMV. Als OM kun je dan 11 maanden zwangerschapsverlof nemen maar ik denk niet dat ik dat ga doen. 't Is zoals jullie zeggen, je kunt moeilijk onder een glazen stolp kruipen hé. Voor hetzelfde geld krijg je het van een kindje dat je op straat tegenkomt, je kunt je toch geen 9 maanden opsluiten? Wat toxoplasmose betreft, je mag dan geen kattenbak schoonmaken, maar hoe zit dat met kooien schoonmaken? Mag ik dan mijn ratten en konijnen niet meer verversen?
Groetjes van moeke Ines en de onthaalkindjes
Afbeelding

Gebruikersavatar
ericardtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 sep 2007, 18:25
Contacteer:

Bericht door ericardtje » 31 dec 2007, 17:48

Aquatje,

Ik heb ook geen antilichamen voor toxoplasmose dus ik moet daar ook erg voor opletten. Ik heb hier zelf twee huiskonijntjes rondlopen en er is totaal geen gevaar voor het uitkuisen van de kooitjes. Ik heb dit zowel bij mijn huisarts als bij mijn gyne nagevraagd. Zeker als die beestjes binnen zitten en niet in aanraking komen met katten in de tuin ofzo is er geen gevaar... Vooral goed opletten als je in de tuin werkt of als je een kattenbak moet uitkuisen. Draag dan gewoon werkhandschoenen en was je handen extra goed nadien.
Vooral die handhygiene is heel belangrijk hoor ik iedereen alsmaar zeggen en dat lijkt mij ook wel logisch...

Dus geen zorgen maken, gewoon handen extra wassen na het uitkuisen van de kooitjes en als je echt onzeker bent handschoenen dragen tijdens het kuisen :wink:
Maar van konijntjes zelf weet ik 100% zeker dat er geen gevaar is voor toxoplasmose.

hoe verloopt je zwangerschap verder? Niet te veel last van kwaaltjes hoop ik! :D
Afbeelding

Afbeelding
________________________________________

www.baby.vereecke.eu

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 01 jan 2008, 10:04

Ik heb het vorige week nog eens gevraagd aan de huisarts, of het niet nodig was dat ik getest werd op CMV? En zijn antwoord was dat je nog zo goed mag opletten als je wil (als je niet immuun bent he), maar als je naar de bakker gaat en er staat daar ene te hoesten die juist CMV heeft ... Niks aan te doen dus :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Eldrid
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 dec 2007, 10:44

Bericht door Eldrid » 01 jan 2008, 12:14

Hey

Ik ben standaard getest door m'n huisdokter op toxoplasmose, cmv, etc. alle mogelijke 'gevaren' tijdens een zwangerschap. Ik ben positief getest voor cmv maar had de ziekte een 9 maand voordien meegemaakt dus bij mij gaat het hopelijk over waardes van antistoffen die nog niet voldoende gezakt waren. Gezien mijn zwangerschap ongepland kwam heb ik dit niet kunnen vermijden.

Ze hebben proberen te achterhalen door een paar extra bloedstalen erna hoe de waardes zich gedragen en daar hebben ze uit afgeleid dat het niet zou gaan om een recente infectie. Maar schijnbaar is het virus zo moeilijk te onderzoeken dat ze niets met zekerheid kunnen zeggen. Je hebt 2 soorten antistoffen, de lgM en de LgG, die laatste kan nog stijgen tot een jaar na de doorgemaakte ziekte dus kan heel lang in het bloed zitten terwijl je eigelijk helemaal niet meer ziek bent.

Tis wel een feit zoals ik las hierboven dat het dus idd weinig zin heeft je druk te maken want ook al maak je de infectie mee tijdens je zwangerschap, de kans dat je kindje besmet wordt is daarvoor geen feit, kan zijn dat het niet tot de foetus geraakt en zo wel is de kans nog steeds maar 10% ofzoiets (ben niet zeker meer van de percentages) dat het kindje er iets aan overhoudt. En abortus doen ze bijgevolg dus zowieso niet, tenzij er op de echo afwijkingen worden gezien.

Wat wel kan is een vruchtwaterpunctie, zo kunnen ze meten of er virus in het vruchtwater zit en kunnen ze kijken 'welke dichtheid'. Maar ook dat geeft geen absolute zekerheid. Zo zijn er mensen waar helemaal niks virus wordt gevonden maar die na de bevalling de navelstreng laten onderzoeken waar het virus wel in aangetroffen wordt. Tis dus een heel moeilijk beestje en door zowieso de lage percentages en de verscheidenheid in gevolgen (kan gaan van doofheid , blindheid (die overigens pas in de eerste 2 jaren na de geboorte voorkomt) tot epilepsie, ADHD of zware mentale handicap) hebben ze te weinig zekerheid om ev de zwangerschap af te breken en testen ze niet gedurende gans de zwangerschap om de mensen niet nodeloos te gaan verontrusten.
Naar het schijnt worden de risico kinderen wel goed gevolgd in hun eerste levensjaren.

Ik werk niet met kinderen maar gewoon in een winkel dus het gevaar zit em niet alleen bij kleine kinderen en is volgens mij heel moeilijk te wijken.

grtjes fie (wat een uitleg :roll: )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 01 jan 2008, 12:22

bedankt voor de uitleg Eldrid
mijn gyn gaf dat blad mee, maar mijn huisarts zei ook dat ze daar meestal niet over spreekt omdat het enkel goed is om mensen schrik aan te jagen en dat je er toch niet veel kan tegen doen :?
ik probeer zo goed mogelijk mijn handen te wassen, maar t probleem met dat weer is dat ze helemaal openliggen en pijn doen, en ik ieder avond zalf mag smeren
ik laat het verluieren zoveel mogelijk aan mijn ventje over nu hij thuis is, maar vanaf morgen ist were voor mij

aquake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 dec 2007, 10:31
Locatie:Langemark-Poelkapelle
Contacteer:

Bericht door aquake » 01 jan 2008, 13:44

ericardtje schreef:hoe verloopt je zwangerschap verder? Niet te veel last van kwaaltjes hoop ik! :D
Hihi, ik ben niet zwanger hoor :wink:. Die tests waren om te weten of ik gezond genoeg was om voor kindjes te zorgen, en zo weet ik het ondertussen. Maar ik zou er dit jaar wel willen aan beginnen :).
Groetjes van moeke Ines en de onthaalkindjes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 01 jan 2008, 19:56

Ik had er al eens over gehoord...maar nooit voor getest geweest??
Ik zou het dus ook al 100 keer kunnen opgelopen zijn...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”