werkgever

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Anse
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 sep 2007, 17:34
Contacteer:
werkgever

Bericht door Anse » 12 dec 2007, 15:56

Hey iedereen,

Wat is de geschikte periode om de werkgever in te lichten over de zwangerschap?

groetjes, Anse
Afbeelding


Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 12 dec 2007, 16:05

Na de gevaarlijke periode zeker dus vanaf 12 weken?
Zoek het anders even op, geen idee anders.
bij mij moesten ze het weten voor 12 weken omdat we dan mogen stoppen (omwille van cmv- gevaar) ik werk in een kinderopvang.
Gr.

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 12 dec 2007, 16:16

Ik dacht dat je tijd had tot je 6 maanden bent om werkgever op de hoogte te stellen, heb dat toenertijd opgezocht en dat tegengekomen, weet helaas niet mer op welke site.

Maar mss dat je dat ook vind op site van "de voorzorg", ik had er toen een folder gekregen en daar stond dat ook in.

Doei
G&F&S
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Anse
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 sep 2007, 17:34
Contacteer:

werkgever

Bericht door Anse » 12 dec 2007, 16:16

Hey Winter,

Bedankt voor je reactie.

Ik werk halftijds in een rusthuis & halftijds zelfstandig. Wij mogen stoppen op 3 maanden en ten laatste op 6 maanden. Ik zou opteren voor te stoppen na 3 of 4 maanden, maar ik heb geen zin om het vroeger dan 12 weken te zeggen aan mijn werkgever. Ik moet wel vrij veel heffen en tillen, dus daarom zou ik het wel willen zeggen. Ben uiteraard wel voorzichtig maar toch...

Heb je dat dan persoonlijk gezegd en/of via een aangetekende brief?

Groetjes, Anse
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 12 dec 2007, 16:23

Je brengt je werkgeven best meteen op de hoogte. Dan ben je alvast beschermt tegen onslag.
En je doet dat best aangetekend, dan kan je zeker zijn dat er geen discussie onstaat over wel of niet ontvangen van die brief.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
ericardtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 sep 2007, 18:25
Contacteer:

Bericht door ericardtje » 12 dec 2007, 16:40

ik werk in een school dus ik kan mijn zwangerschap makkelijk verder werken. Een collega van mij begint vragen te stellen omdat ik net 2dagen ziek thuis geweest ben. Ze vermoedt een zwangerschap maar ik vind het nog veel te vroeg om iets te zeggen. Ten eerste omdat ik er nog maar mijn eerste schooljaar bezig ben en dus nog niet vastbenoemd ben. Ik werk daar graag en zou dus heel graag blijven. Die kans is wel erg groot dat ik mag blijven, maar je weet toch maar nooit. Voordeel is gelukkig wel dat ik in de grote vakantie moet bevallen dus dan hoef ik niet zo lang werk te skippen. We zullen zien, ik ben vanzin om na mijn tweede echo te vertellen, maar weet niet of ik het nog zolang verborgen ga kunnen houden. Ze weten dat ik heel moe ben en vaak misselijk de laatste tijd. Dat kan ik jammergenoeg niet verbergen. Komt nog eens bij dat ik op een week tijd 4kilo vermagerd ben dus ik denk dat dat ook wel moet beginnen opvallen. Ons mama had het allesinds al gemerkt...
Dus ja wanneer moet je zoiets zeggen hé?

Ik wil het ten vroegste na nieuwjaar zeggen maar de vraag is of ik het nog zolang ga kunnen verzwijgen natuurlijk... :)
Afbeelding

Afbeelding
________________________________________

www.baby.vereecke.eu

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 12 dec 2007, 16:45

Moet je in een school ook niet direct stoppen owv die CMV?? Allee ik begrijp je redenen ze, maar als je in grote vankantie moet bevallen, heb je toch meer bevallingsrust dan vakantie? Of plan je 6 weken voor datum te stoppen?

Hopelijk benoemen ze je vast.

Doei
G&F&S
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
ericardtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 sep 2007, 18:25
Contacteer:

Bericht door ericardtje » 12 dec 2007, 16:51

nee normaal moet ik niet vroeger stoppen omdat ik op het secretariaat werk hé! Op een middelbare school dus dat zou normaal geen probleem mogen zijn.

Ik zou graag gewoon het schooljaar volledig uitdoen als de zwangerschap het toelaat. Ik moet bevallen rond 20 juli en het schooljaar loopt tot eind juni. Verder moet ik dan in juli de eerste week nog maximum 2 dagen komen. Dus ik hoef geen bevallingsverlof op te nemen voor de bevalling dan.
Dat maakt dat ik dan nog 14 weken heb na de bevalling dus ik zal pas rond de herfstvakantie (november ergens) terug moeten gaan werken. Dus dat zou haalbaar moeten zijn.
Ik overweeg alleen om nog een maandje extra borstvoedingsverlof te nemen moest dat kunnen...Maar dat zien we nog wel! Eerst al afwachten hoe ze gaan reageren op de zwangerschap :)

Voor een vaste benoeming moet je minstens 3 jaar als "tijdelijke" werken. Dus daar ging ik sowieso niet op wachten om zwanger te worden want bij sommigen duurt het zelfs 5jaar... :wink:
Afbeelding

Afbeelding
________________________________________

www.baby.vereecke.eu

Gebruikersavatar
tori
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 jun 2006, 20:03
Locatie:Kortrijk
Contacteer:

Bericht door tori » 12 dec 2007, 16:51

Ook hier altijd gehoord best zo snel mogelijk om beschermd te zijn tegen ontslag en dergelijke maar wij hebben de kaap van de 12 weken afgewacht.
Trotse mama van Torben en Tarja
Afbeelding
Afbeelding

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 12 dec 2007, 16:55

Ik heb het ook direct gezegd.... aan mijn baas :wink:
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 12 dec 2007, 17:58

Ik weet nog heel goed dat ik van Milan moest overgeven. Ik stond aan de kassa en moest dus dringend vervanging hebben. Mijn baas komt me aflossen en ziet me spurten naar de wc.
Ik kom terug en ze vraagt of ik heb moeten overgeven. Ik zeg dus maar ja. Had geen zin om te ontkennen, want ze wist ook wel dat ik misselijk was.
En haar volgende vraag was of ik opnieuw zwanger was. Ook maar niet ontkent dus, ik was nog niet ver, had zelfs nog niet naar de gyn geweest.
Ik was 2 maanden terug aan het werk, na verlof van Yana.... :lol:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 12 dec 2007, 18:20

Je brengt je werkgeven best meteen op de hoogte. Dan ben je alvast beschermt tegen onslag
dat dacht ik ook
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 12 dec 2007, 19:29

tori schreef:Ook hier altijd gehoord best zo snel mogelijk om beschermd te zijn tegen ontslag en dergelijke maar wij hebben de kaap van de 12 weken afgewacht.
Maar stel, het gaat mis. Kom je dan af met "ik ben zwanger geweest, maar het is misgegaan"?
Of laat je niets merken?
Ik zou het dan ook wel fijn vinden moest ik steun vinden bij mijn collega's. Of zie ik het nu verkeerd?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
tori
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 jun 2006, 20:03
Locatie:Kortrijk
Contacteer:

Bericht door tori » 12 dec 2007, 19:46

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap op 8 weken een miskraam gehad en heb dat eigenlijk aan niemand laten weten in het begin, enkel ouders en schoonouders en mijn baas omdat ik naar het ziekenhuis moest wegens bloedverlies. Ik had het er toen te moeilijk mee om erover te praten. En mensen bedoelen het beste met hun steun maar ze zeggen soms echt wel verkeerde of erg pijnlijke dingen en als het nog zo pril is, kan je dat moeilijk in perspectief zien en relativeren.
Trotse mama van Torben en Tarja
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 12 dec 2007, 19:53

Kon je dat dan wegsteken? Ik weet niet hoe ik zou reageren, maar ik zou het niet kunnen. Als ze dan zouden vragen wat er scheelt....het zou eruitkomen denk ik.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mieke1983
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jan 2007, 17:22
Locatie:poperinge
Contacteer:

Bericht door mieke1983 » 12 dec 2007, 20:42

ik dacht voor je 3maand moet je het zeggen, kheb dat ook vrijwel kwas een week of 8
gezegd na het eerste bezoek aan de gyn, dan had ik al men briefke ervan
Afbeelding

trotse mama van 3schatten

http://defluppe.spaces.live.com/

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 12 dec 2007, 20:47

Zo snel mogelijk. Ik heb dit ook gedaan.

Gebruikersavatar
tori
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 jun 2006, 20:03
Locatie:Kortrijk
Contacteer:

Bericht door tori » 12 dec 2007, 20:57

sandy schreef:Kon je dat dan wegsteken?
Ik veronderstel dat dat toen wel goed gelukt is ja. Plus 't was ergens tijdelijk dus ik was zo niet "gebonden" aan de collega's.
Trotse mama van Torben en Tarja
Afbeelding
Afbeelding

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 13 dec 2007, 09:02

Ik heb het gezegd na mijn eerste gyn-bezoekje. Dan had ik ook mijn attest van de gynaecoloog en dan ben je inderdaad beschermd tegen ontslag. Je weet maar nooit dat men het via via te weten komt; dan heb je geen voet om op te staan hé.


@ Ericardtje, ik herken je situatie zo héél erg hard!!! Ik doe personeelsadministratie van een scholengroep :wink: En momenteel dus druk bezig met mijn gpb-opleiding om die vaste benoeming te kunnen krijgen.
Wel opletten: borstvoedingsverlof is NIET bezoldigd hé! Dan vraag je misschien beter ouderschapsverlof aan :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 13 dec 2007, 11:44

Ik heb het verteld toen ik ongeveer 8 à 9 weken zwanger was. Ik zat nog in mijn proefperiode, maar gelukkig hebben ze er op het werk nooit problemen van gemaakt. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat je wettelijk mag wachten tot 6 maand, maar dan ben je niet beschermd. Men raadt aan om de werkgever zo snel mogelijk in te lichten.
Ik weet niet waar je werkt, maar als je nog niet wil dat iedereen het weet, kan je dat ook wel met je baas bespreken, hoor. Dan vertel je het gewoon aan hem/haar en zeg je dat je op een bepaald moment zelf je collega's wil inlichten.
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)

Alfredje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2007, 15:59
Locatie:Bilzen

Bericht door Alfredje » 13 dec 2007, 13:16

Ik heb het ook meteen gezegd, omdat hij wist dat we met vruchtbaarheidsbehandelingen bezig waren, en bij ons is heel zwaar werk (bandwerk in autofabriek), Dus ben ik al thuis sinds mijn eerste positieve bloedtest!!
Maar in normalere omstandigheden denk ik toch ook best zo snel mogelijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 13 dec 2007, 15:36

als je in een kleuterschool of rusthuis of ziekenhuis werkt of heel fysieke zware inspanningen moet doen zou ik het onmiddeljk zeggen...en anders zou ik ook niet te lang wachten...tegen een maand of drie zou ik het toch wel duidelijk maken (je kan ook even alleen overleggen met de baas eventueel ...)
Maar wij vertellen het meestal eerst aan elkaar en dan pas aan de baas!! :lol: :lol: :lol:

@ Ericardtje :leuk mee genomen dat je net in de vakantie zou bevallen ... allee natuurlijk als alles het toelaat om zo lang te werken en je niet te veel last hebt van de zwangerschap

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 13 dec 2007, 16:05

Rampestamperke schreef:
@ Ericardtje :leuk mee genomen dat je net in de vakantie zou bevallen ... allee natuurlijk als alles het toelaat om zo lang te werken en je niet te veel last hebt van de zwangerschap
ik zou dat eigenlijk liever niet hebben :oops: Die twee maanden heb je sowieso hé, nu ben je in principe je zwangerschapsverlof kwijt aan die vakantie. Maar voor de school is het natuurlijk interessanter.

Ik ben uitgerekend voor 22 april. Omdat er ook een 4-tal weken in de zomervakantie vallen, neem ik die vooraf op; want anders ben ik die toch kwijt. Dus ik ben thuis van halfweg maart tot 1 september!! :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 13 dec 2007, 17:55

ze kan wel haar weken achteraf opnemen ...wat toch leuk is meegenomen ??
Ja inderdaad het is wel vakantie ,maar ja ...het is eenmaal zo ...
alee ik begrijp je wel hoor :wink:

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 13 dec 2007, 19:48

ik heb het laten weten aan mijn werkgever als ik 5 weken was heb het aangetekend verstuurd das beste hoor dan ben je safe.t'is mss vroeg maar je weet nooit als er iets misgaat of als je iets op het werk moet doen wat invloed kan hebben op u zwangerschap daarmee dat ik het vroeg laat weten aan de werkgever.
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 13 dec 2007, 20:30

Rampestamperke schreef:ze kan wel haar weken achteraf opnemen ...wat toch leuk is meegenomen ??
ah neen hé, je kan je zwangerschapsverlof niet uitstellen hé. Dat begint nu eenmaal te lopen 1 week voor de vermoedelijke bevallingsdatum :wink: Dus in principe zou Ericardtje (in mijn ogen hé) zo'n 6 weken "kwijt" zijn. Maar eigenlijk doet dat er niet toe hé :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 13 dec 2007, 21:07

ik heb het van maité en madise heel vlug moeten zeggen want zat op de dienst operatiekwartier en dat is een risico voor met die apparaten hé

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Re: werkgever

Bericht door Winter » 13 dec 2007, 22:51

Anse schreef:
Heb je dat dan persoonlijk gezegd en/of via een aangetekende brief?

Groetjes, Anse
Hey,

Ik ben dit persoonlijk gaan zeggen hoor. Ben naar mijn bazin haar bureau gegaan en heb gezegd: "ik moet je wat zeggen" en toen zei ik gewoon, haar naam (want dat mogen we) ik ben zwanger en momenteel 10 weken ver, heb al een echo gehad en het hartje klopte, k heb ook al de test laten doen om te zien of ik imuun ben voor cmv en ik ben niet imuun dus ik moet eigenlijk stoppen met werken") Toen zei ze: "oh proficiat!" k heb toen 3 zoenen gehad en toen heeft ze naar het hoofdbureau gebeld om de papieren op te maken. Ik heb enkel het blaadje van de gyn aan haar moeten geven waarop staat wanneer de vermoedelijke bevallingsdata zou zijn en het bewijs van het labo dat ik niet imuun was. 2 twee papieren had het hoofdbureau nodig.

Ik zou het zeker niet aangetekend doen en het in jou geval mss zeggen na dat je een echo gehad hebt rond de 12 weken. Aangetekend is zo onpersoonlijk en zeker in jou vak zullen ze het wel begrijpen, want tillen is heel gevaarlijk zeker in de eerste maanden dus wees voorzichtig.

Succes!
Groetjes Winter

Gebruikersavatar
Spooky
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 mei 2007, 09:40
Locatie:Ninove

Bericht door Spooky » 13 dec 2007, 23:10

Ik kreeg te horen dat ik zwanger was op maandag( bevestiging van dokter) en de week nadien op dinsdag had ik evaluatiegesprek en medisch onderzoek.Kheb het direct gezegd, in de namiddag moest ik bij mijn gezin gaan werken en kreeg toen telefoon van mijn chef dat ik de ouders moest verwittigen en hun zeggen dat ik de volgende dag niet meer kwam...(wij moeten direct stoppen ook al ben je immuun), dat kwam heel hard aan en er zijn nadien woorden gevallen.Ben er nadien ook niet meer gaan werken...Moest ik nu zwanger geraken hoop ik dat het weer niet zo uitdraait..
Afbeelding

Kimberlyvdb
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 dec 2007, 22:31
Locatie:Brasschaat
Contacteer:

Bericht door Kimberlyvdb » 14 dec 2007, 00:45

ik heb mijn werkgever op de hoogte gebracht als ik 4 maand was... ik werk als bankbediende en zat toen nog in mijn proefperiode. om zeker te zijn dat ik niet onslagen ging worden heb ik zo lang gewacht...

Makkelijk was anders, want ik kreeg wel al een serieus buikje dus droeg ik wijde truien en zo.... spijtig genoeg was dat in april en die was dit jaar wel heeeel warm... zat ik lekker hard te puffen op mijn bureau...
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”