Hoe organizeren

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenia
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 jun 2007, 23:20
Locatie:Ekeren
Hoe organizeren

Bericht door Fenia » 18 jun 2007, 22:36

Hey allemaal,

op dit moment ben ik eigenlijk nog een thuisblijfmama, maar op 3 september begin ik terug te werken. Ineens op een nieuwe job, best wel spannend!!

De kinderopvang is al geregeld, en ook al zal het heel veel pijn doen (krijg al een krop in men keel terwijl ik dit typ) om ons popje daar elke morgend achter te laten, wa hebben een plaatsje gekozen waar we ons goed bij voelen en waar ze zeker goed verzorgd en entertained zal worden.

Toch maak ik me zorgen (denk dat, dat iets typisch voor mamas is), want da gaat toch wel een hele aanpassing zijn. Ineens mag ons hummeltje niet meer slapen tot wanneer ze wil en moet ik ze voor dag en dauw uit haar bedje halen. Blijft ze dan nog wel de vrolijke gelukkige baby die ze u is? En ga ik ze 'smorgens in bad zetten, zodat ze lekker fris naar de kribbe kan, of doe ik het savonds omdat ik dan meer tijd heb. Ga ik mijn huishouden wel rond krijgen...

Zou nog wel even kunnen doorgaan over de dingen die in mijn hoofd rond spoken en waar ik me echt zorgen over maak.

Hebben jullie misschien tips of ervaringen die jullie met mij kunnen delen. Ook de minder leuke verhalen mogen verteld worden hoor, misschien kan ik er wel iets van leren....

Groetjes Fenia
Geen wonder dat ze het een wonder noemen!!!


Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 18 jun 2007, 22:51

Hey Fenia,
De eerste maand dat ik terug ging werken, waren complete chaos hier... Ik moest echt mijn draai vinden. Ik ben maar net drie maanden thuis geweest. Toen ik eindelijk mijn draai met Mila had gevonden, moest ik helemaal opnieuw beginnen. Want de oude routines werkten niet meer natuurlijk...
Gelukkig voor ons kleine meid leek de routine van thuis op die bij de OM. Slaapje in de voormiddag, slaapje in de namiddag en op tijd en stond eten. Ze lijkt ook open te bloeien door de aanwezigheid van andere kindjes en dat is erg leuk om zien. En ze zijn het ook heel snel gewoon hoor om 's ochtends steeds op hetzelfde uur op te staan. Ze zal dan waarschijnlijk 's avonds wat sneller moe zijn. Dus heeft ze toch haar slaap. (Helaas is ons kleine mie in het weekend ook op tijd en stond paraat ;))
Thuis ging het in het begin wat stroever, maar we hebben ondertussen een schema dat werkt... Ik kan dat hier wel helemaal uit de doeken doen, maar wat voor ons werkt, hoeft daarom voor jullie niet te werken...
Hier zorg ik dat onze kleine meid gegeten heeft 's morgens en papa doet de rest. Daar was ik de eerste weken heel blij om (ik moest ons kleine pruts niet afzetten, maar ik mocht ze wel gaan halen :):):)). Een van de twee doet haar 's avonds in bad en de ander zet alles klaar om de volgende dag weer mee te nemen.
Af en toe blijft de rest van het huishouden vreselijk liggen, maar ik heb geleerd om mij daar niet teveel van aan te trekken. Met de strijk helpen de oma's. Ik geef niet graag iets uit handen, maar het is toch wel makkelijk...
Ik weet niet op hoeveel hulp van je ventje jij kan rekenen? De mijne doet echt zijn best en dat is wel zalig. En nodig!!! Alleen zou ik het veel moeilijker hebben om werken en ons kleine meid te combineren...

Aditi
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 19 jun 2007, 09:15

dat lukt je wel hoor :wink:
hier gaan de kindjes naar oma en opa
dus die zetten ze in bad .En anders doe ik het 's avonds
Ik dek 's avonds de tafel al voor de volgende ochtend
dus niet teveel werk meer daarmee
in het weekend maak ik reeds warme maaltijden of gedeeltelijke die ik invries
's morgens uit de vriezer en ik verlies 's avonds niet al te veel tijd :wink:
Mijn huishoudelijke taakjes verdeel ik over de ganse week
zodat ik toch voldoende tijd hou voor mijn kindjes !!
mijn ventje helpt ook wel een beetje, maar die heeft dan weer andere klusjes te doen
Uiteraard blijven er al eens een paar dingetjes een paar dagen liggen, maar ik heb geleerd dat dat moet kunnen.... in het begin had ik het daar moeilijk mee, maar je legt je daar wel bij neer hoor :wink: Andere mama's doen net hetzelfde moet je maar denken :lol: Strijken doe ik 's avonds als ze slapen, bij de TV

Qua slapen... die kleintjes passen zich snel aan hoor :wink:
misschien de eerste dagen dat je het wat voelt, maar dat gaat snel lukken hoor :wink:

uiteraard is het een hele aanpassing en het vergt even tijd om je draai te vinden, maar maak je er vooral niet te dik in
geniet gewoon van je gezinnetje en de chaos
je zal snel genoeg je eigen gewenste ritme vinden

Als je ergens vragen om hebt, stel ze maar
er zijn hier vast mama's genoeg die je hun tips kunnen vertellen :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 19 jun 2007, 13:48

dat lukt wel. Misschien niet die eerste maand maar daarna zeker en vast.

En ivm het bad. Wij hebben dat speciaal naar de avond gebracht omdat we het dan op ons gemak konden doen. En dan kon iedereen er van genieten. Anders is het zo vlug vlug in bad en het moet toch "ons momentje" zijn, om het zo te zeggen.

En je kindje zal er geen last van ondervinden, vroeg uit bed. Want dat betekent dan ook dat zij op andere momenten gaat bijslapen.

Wij hebben een maandje voordien of zo begonnen met haar slaapuur te veranderen. Zo dat we dus wisten dat ze in 90% van de gevallen toch van haar eigen wakker zou worden. Zo moeten we die niet wakker maken en is ze toch uitgerust. :wink:

Succes in ieder geval nog. En geniet nog van die laatste maanden!!!

Gebruikersavatar
Fenia
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 jun 2007, 23:20
Locatie:Ekeren

Bericht door Fenia » 19 jun 2007, 22:47

Hey allemaal,

in elk geval heel erg bedankt al voor de tips.
We zullen idd wa moeten aftasten om te voelen wat voor ons, maar vooral voor ons popje het beste werkt!!!

Hou jullie zeker op de hoogte!!!

Mag ik nog is iets vragen?
Zijn er nog mensen die stiekem of helemaal niet zo stiekem een beetje een schuldgevoel hebben, omdat ze hun oogappel elke dag moeten wegbrengen?

Heb het er een beetje moeilijk mee dat er in boekskes heel veel aandacht wordt besteed aan thuisblijfmamas die hun keuze komen verdedigen en die vinden dat er wordt neergekeken op hen. Maar ik hoor daar precies altijd een beetje doorschemeren dat werkende mamas niet goed voor hun bengels zorgen.

Das weer een heel andere discussie natuurlijk!!

Groetjes,
Fenia
Geen wonder dat ze het een wonder noemen!!!


Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 19 jun 2007, 22:57

Hey Fenia,
Ik voel mij soms wel een beetje schuldig dat ik meer tijd op het werk doorbreng dan met mijn spruit. Vooral in de week is dat lastig. Ze ligt vrij vroeg in haar bedje, dus zoveel zie ik haar dan niet terwijl ze wakker is.
Toch merk ik dat ons meisje ondanks ons drukke werkschema heel erg naar haar mama en papa trekt. Ze kent ons heel goed en bij ons komt ze makkelijker tot rust dan bij iemand anders.
Ik doe zo goed mogelijk mijn best als mama en ik hoop dat dat goed genoeg is...
Helemaal niet werken zou in elk geval ook niks voor mij zijn...
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 19 jun 2007, 22:59

hier is het huishouden geen probleem, omdat vooral ik het huishouden doe
alleen ben ik dan wat minder met de kleine bezig :?
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 19 jun 2007, 23:13

Timothy gaat naar mijn ma, maar 1 dag per week komt mijn ma hier thuis voor hem zorgen, wat enorm tijdbesparend is voor mij.
Het is soms moeilijk.
Ik probeer zo veel mogelijk elke avond iets te doen, of enkel het noodzakelijke :oops:
Tijdens het weekend, de zaterdagmorgen is het dan grote kuis :roll:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 20 jun 2007, 08:06

Heb ik mij in het begin ook schuldig gevoeld. Maar als je nu ziet hoe graag de kleine naar de om gaat dan vergeet je dat hoor. Bovendien maken we genoeg tijd voor haar, ook als dit betekent dat het huishouden er tijdelijk onder lijdt. :wink:

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 20 jun 2007, 21:16

Je moet je organiseren! Dat is het sleutelwoord. In het begin zal het even zoeken zijn, hoe groter je kind wordt, hoe makkelijker het gaat.
Vaste rirtuelen, elke dag opnieuw.
Ik doe mijn huishouden elke week tot in de puntjes. Huis netjes schoongemaakt, elke dag opruimen, strijk aan de kant....
Ik heb de beslissing genomen om part-time te werken, in overleg met Filip. Ik werk nu elke voormiddag, heb s'namiddags tijd om te koken, huishouden te doen....
Milan slaapt, Yana is naar de klas.
In het weekend doe ik NIETS, dat is voor het gezin.
Zoveel mogelijk s'avonds proberen doen: tafel dekken, tassen klaarmaken,
Toen ik 30u werktte in een winkel, sneed ik bvb al s'morgens mijn patatjes of s'middags tijdens de pauze.
Je moet even zoeken, maar je raakt er wel.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 21 jun 2007, 09:55

Heb het er een beetje moeilijk mee dat er in boekskes heel veel aandacht wordt besteed aan thuisblijfmamas die hun keuze komen verdedigen en die vinden dat er wordt neergekeken op hen. Maar ik hoor daar precies altijd een beetje doorschemeren dat werkende mamas niet goed voor hun bengels zorgen.
en waarom zouden wij, werkende mama's, niet goed voor onze kindjes zorgen???????
steek je dat maar niet in je hoofdje!!! :wink:
Ik vind persoonlijk, dat ik heel goed voor mijn kinderen zorg! en zoals aditi zegt: de kleintjes trekken toch steeds naar mama en papa om getroost te worden ofzo... dus... dat vind ik een teken dat ze het goed hebben bij ons :wink:

het zal voor jou in het begin erger zijn dan voor je kleintje hoor
maar eens je je draai gevonden hebt, dan lukt het wel :wink:

ik stel steeds het welzijn van mijn kinderen voorop
en de rest volgt wel :wink:

heel veel succes
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 21 jun 2007, 19:53

Dat vind ik juist! Het is niet omdat je gaat werken dat je minder goed voor je kinderen kan zorgen!!
Ik mag het mss niet doen: maar als je gaat werken met twee, kan je op het eind van de maand ook wat meer.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenia
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 jun 2007, 23:20
Locatie:Ekeren

Bericht door Fenia » 26 jun 2007, 23:54

Dank je wel allemaal,

jullie hebben me weer een beetje zekerder gemaakt van men stuk!!!

Om heel eerlijk te zijn, helemaal niet meer gaan werken zou ook niks voor mij zijn, soms mis ik het wel collega's te hebben enzo.

Part-time werken zou ideaal zijn, maar begin in september op een nieuwe plaats, een job die ik heel graag wilde en dat was full-time of niks. Ik had natuurlijk kunnen kiezen om een part-titme job te zoeken die ik misschien niet zo graag deed. Maar ben een beetje bang dat, dat nog meer energie zou kosten. Tenslotte heeft mijn dochter er ook alle baat bij dat haar mama zich goed voelt in haar vel!!!!

Lieve groetjes

ps: het is idd waar dat ik het waarshcijnlijk moeilijker zal hebben dan ons prutsemie. Daar troost ik mezelf altijd mee als het nodig is :wink:

L
Geen wonder dat ze het een wonder noemen!!!

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 27 jun 2007, 14:52

Helemaal thuisblijven zou ook niets voor mij zijn! De muren zouden op me af komen. Niet eens kunnen goed babbelen...er zouden veel dingen zijn die ik mis.
Toen ik alleen maar Yana had, ben ik fulltime gaan werken. Het is een beetje zoeken, maar het zal wel lukken!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

combineren

Bericht door Aicha » 27 jun 2007, 16:00

Fenia,

het overgrote deel van de mama's gaat uit werken, al dan niet fulltime.
In het begin kan jou dat natuurlijk enig schuldgevoel geven, maar dat is dan totaal onterecht zoals iedereen hier al voor mij gezegd heeft!

Niet het aantal u/ dag is wat belangrijk dat je met je kindje doorbrengt, wel de manier waarop jullie die tijd invullen!!!!!
Weet je, een mama's die altijd thuis is maar zich niet goed in haar vel voelt, omdat ze het bijvoorbeeld financieel moeilijk hebben of ze de sociale contacten met collega's enzo mist brengt dat over op haar gezin! Ook in de omgang met haar kindjes zal dit geen positief effect hebben!

met 2 kindjes ging ik 4/5 werken en dat lukte , mits een goeie organisatie, perfect!
Nu ben ik thuis sinds ik zwanger was van Hélena ( verveel mij niet hoor)
en in September begin ik ook met iets totaals nieuws en ik kijk er echt naar uit om weer meer tussen de mensen te komen!

Liefs Aicha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 27 jun 2007, 20:15

Fenia,

een job moet je graag doen. Anders ben je thuis ook niet te genieten. Dus een parttime job zoeken die je niet graag doet was ook geen optie; Dat zou zich op ten duur wreken.

Geniet van je nieuwe job. En je vind wel snel een ritme.

Thuis blijven zou voor mij ook geen optie zijn. Ik wou dat eerst wel maar de centjes hebben we nodig. Bovendien was ik blij dat ik na die 6 maanden thuis met Maaike terug kon gaan werken. Ik begon gek te worden. Nu geniet ik veel beter van de kleine.

Gebruikersavatar
Fenia
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 jun 2007, 23:20
Locatie:Ekeren

Bericht door Fenia » 28 jun 2007, 19:25

Ben blij te lezen dat ik niet de enige mama ben die soms van dat thuis zitten een beetje de muren oploopt. Dacht dat ik een uitzondering was en vond het al een beetje raar.

Alleja, begrijp me niet verkeerd, ik ben natuurlijk ook heel erg graag bij ons Yoemike, maar ik mis idd ook een beetje sociaal contact.

Soit, ik denk dat een van de grootste uitdagingen van het moederschap is om een evenwicht te vinden, tussen werk en gezin, tussen zorgen voor je lieverd en eens even tijd nemen voor jezelf, een nieuw evenwicht tussen mama zijn en partner zijn....

En de tweede uitdging is de zorgen die je hebt een beetje relativeren. Wat dat is blijkbaar wat mama's doen, zich zorgen maken. Ik werd er gek van dat mijn mama zich altijd zorgen maakte, maar ik doe het blijkbaar ook. En jullie met mij mee misschien!?

Liefs,
Fenia
Geen wonder dat ze het een wonder noemen!!!


Plaats reactie

Terug naar “De werkende mama”