Onthaalouder

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek
Onthaalouder

Bericht door Saartje » 09 okt 2006, 11:51

In mijn omgeving hebben er mensen me aangeraden om onthaalouder te worden omdat daar zoveel vraag naar is. Maar ik weet niet of dat een goed idee is. Er komt veel bij kijken denk ik? Wat vinden jullie de voor - en nadelen ervan?


Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 09 okt 2006, 22:36

In mijn ogen dan he, ik weet ook niet wat er nog allemaal bij komt kijken,
maar de voordelen:
*Je bent thuis
*Geen rechtstreekse chef (je krijgt wel controle van K&G)
*Je bent constant bij je kind
...

Nadelen:
*weinig vrije tijd (je kunt niets plannen door de week -bank, ziekenkas,... , tenzij je een vaste vrije dag neemt)
*Vroeg beginnen, laat eindigen
...

Dat schiet me zo als eerste direct binnen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 10 okt 2006, 09:13

de nadelen: je verdient ernom weinig en je hebt veel verantwordelijkheid en 't is qua inspanning (vooral fysiek maar soms ook wel mentaal) niet te onderschatten. Een vriendin van me was OM en ik ben daar eens gaan meedraaien: de ideale manier om te weten hoe het is ...

Voordelen idd je bent je eigne baas, je mag de hele dag met kindjes bezig zijn en je hoeft je eigen kinderen niet weg te brengen naar een opvang :P en ze hebben ineens nog speelkameraadjes ook.

Er zijn wel een heleboel voorwaaren en zo die je op de site van K&G kan vinden en dat vind ik bijvoorbeeld al een groot nadeel: om erkende OM te zijn dan moet je draaien volegend die hun monopolitische aanpak: er zijn er met andere ideeën maar die kunnen dan niet erkend worden. Ik heb een tijdje in een beweging gezeten die vanuit de Steinerpedagogie werkte en daar bundelden we de krachen om OM's met die aanpak een eigen stek te geven, maar het was niet evident. Wat er nu nog van overschiet is in een andere vzw gegoten en ze geven wel cursussen voor opvangouders maar ik heb er zelf al een tijd niet echt veel meer van gehoord. 'k Weet wel dat hun cursussen meetelden voor OM-opleidinen want je bent verplicht om zoveel keer per jaar bij te scholen en tja de meesten doen dat dan meer ineens via K&G maar ik ken er die dat vreselijk vonden tegenvallen.

Er zijn ook veel mensen die maar een poosje OM zijn en dan stoppen. Het is niet te onderschatten ... 'k Heb het ook al meermaals overwogen maar er komt toch veel bij kijken en mijn partner werkt ook deelijds van thuis uit dus dat is allemaal niet evident dan.
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 10 okt 2006, 16:19

ik heb het ook overwogen, heb zelfs lange tijd bij ons mama meegedraaid, maar NOOIT nog! zelfs niet samen met ons mama... dat ging gewoon niet, ik kon Troia niet de aandacht geven die ik haar wou geven en dat was de reden dat ik ben gestopt daarmee... anders zou ik het overwegen, maar nu met mijn eigen kindjes nee...

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 10 okt 2006, 19:03

mijn mama is zo'n 20 jaar OM geweest
vond het altijd heel leuk thuis
maar ik besef ook wel dat het niet zo evident is en dat je het je niet te rooskleurig mag voorstellen.
- Je krijgt niet altijd makkelijke kindjes over de vloer, dus ook wenertjes, slechte slapertjes, slechte etertjes, moeilijke karaktertjes
- Je moet je dagen niet volplannen met huishoudelijke taken, want als je er een aantal hebt buiten je eigen kindje, dan schiet er niet veel tijd over. Dus dat is voor 's avonds
- Winkelen kan je ook het beste doen in het weekend, want overdag kun je niet altijd van plaats (afhankelijk van hoeveel je er hebt enzo) en ook 's avonds zijn de meeste ouders NIET op tijd om de kindjes te halen en dan zijn de winkels dicht....
- Zieke kindjes mogen in principe niet komen, maar als ze 's morgens een kind bij je afzetten en snel snel vertrekken naar hun werk en blijkt dat dat kindje ziek is.... wat doe je dan????
- veel verdien je er niet mee...
- je moet zeker voldoen aan een aantal voorwaarden. Je moet ook wel eens naar spreekavonden gaan enz. (vind ik eigenlijk wel normaal, maar het komt er allemaal bij kijken hé)
- en er zijn zo nog wel dingen hoor....


maar aan de andere kant
- je hebt geen last van files en ochtendspits
- je kunt zelf voor je eigen kinderen zorgen
- je bent de ganse dag thuis, dus tussendoor kan je wel iets van je huiswerk doen (maar dat is allemaal afhankelijk van hoeveel kindjes je hebt en of het makkelijke kindjes zijn of niet)
- je krijgt heel veel liefde van die hummeltjes
- ....

Als je echt graag OM wil worden, moet je het zeker doen
ikzelf vond het reuze dat mijn mama dat deed
maar voormezelf heb ik uitgemaakt dat het niets voor mij is
MAar echt waar, als je het wil doen, doen dan.
Maar weeg eerst alles goed af....
succes met je eventuele beslissing
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 10 okt 2006, 21:48

Das ook iets wat ik misschien ooit wil doen, ben ik nog niet heel zeker...;maar misschien...
Nu heb ik er in elk geval de plaats niet voor...
Je verdient naar het schijnt idd wel weinig voor hetgeen je moet doen...je kan niet gaan en staan waar je wilt...
Maar je bent natuurlijk wel thuis voor je eigen kindje dan he, maar moet dan wel weer de aandacht verdelen...
Ook is er toch een kost aan aanschaf van bedjes en speelgoed en zo...ik heb toch gehoord dat al dat materiaal aan bepaalde normen moet voldoen...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 11 okt 2006, 08:54

Ook is er toch een kost aan aanschaf van bedjes en speelgoed en zo...ik heb toch gehoord dat al dat materiaal aan bepaalde normen moet voldoen...
idd, dat komen ze controleren

Je kan ook op ieder moment van de dag ineens inspectie krijgen
dan komen ze de slaapkamers controleren
(of die wel proper genoeg zijn, veilig genoeg, gezond genoeg....)
ze controleren de speelomgeving, of alles wel veilig genoeg is binnen....
enz enz
Afbeelding
Afbeelding

falderie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mei 2006, 16:21
Locatie:Heestert

Bericht door falderie » 11 okt 2006, 09:56

En ook de tuin wordt gecontroleerd. Mijn onthaalmoeder is ooit een half jaartje moeten stoppen omdat ze een nieuwbouw gezet hadden en de tuin was nog niet aangelegd en afgezet.

En ze heeft inderdaad ook andere bedjes moeten kopen omdat de normen voor kinderbedjes veranderd zijn, de spijltjes mogen maar een bep afstand van elkaar staan, en een paar bedjes voldeden niet meer.

Katia

Bericht door Katia » 11 okt 2006, 11:58

falderie schreef:En ook de tuin wordt gecontroleerd. Mijn onthaalmoeder is ooit een half jaartje moeten stoppen omdat ze een nieuwbouw gezet hadden en de tuin was nog niet aangelegd en afgezet.

En ze heeft inderdaad ook andere bedjes moeten kopen omdat de normen voor kinderbedjes veranderd zijn, de spijltjes mogen maar een bep afstand van elkaar staan, en een paar bedjes voldeden niet meer.
zo zou ons mama elk jaar nieuwe bedjes mogen kopen, want dat veranderd elk jaar...
ze heeft gewoon gezegd dat ze haar het geld mogen geven dan, want dat ze die bedjes goed genoeg vind en dat ze niet aan hun grillen gaat toegeven want dan geeft ze meer geld uit dan dat ze verdient en dat gaat niet.

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 19 nov 2006, 18:49

Maar ik weet niet of dat een goed idee is.
Heb je al iets besloten ?
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 19 nov 2006, 18:59

Ik zou vooral het sociaal contact missen. Zo de ganse dag binnen moeten blijven....dat zou niks voor mij zijn hoor.
Het wordt erg onderschat.

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 20 nov 2006, 21:48

Hoi,

in de ogen van mijn moeder heeft het onthaalmoeder zijn, nog steeds meer voordelen dan nadelen.

Voordelen:

* Je bent altijd thuis.
* Geen files, geen gejaag om op tijd op 't werk te komen, véél minder brandstofverbruik
* Het is voor haar minder belastend dan het werk dat ze vroeger deed (eerst werken in een supermarkt, later als poetsvrouw)
* Als je bent aangesloten bij een dienst, is alles wat je aan opvangvergoeding niet-belastbaar.
* Voor mijn moeder ook heel belangrijk: dat ze controle kon houden op de studie-methodes van mijn jongste broer. Die heeft namelijk dysortografie en een lichte vorm van dyslexie en heeft een broertje dood aan leren.
* Voor haar ook héél tof: om met kindjes bezig te zijn

Nadelen:
* Hetgeen je krijgt is niet echt loon naar werken (maar ja, je moet er ook niets van afgeven aan de belastingen)
* Als de communicatie met de dienst niet het van het is, is het moeilijk om goede adviezen te krijgen.
* Je komt inderdaad minder onder volwassenen, maar dat kan je natuurlijk wel een beetje compenseren door eens te telefoneren naar je collega-om's.

En tja, de uren, dat kan je wel een beetje zelf kiezen. Ons mama begint vanaf 7 uur, tot half 6. Uitzonderlijk van half 7 tot 6 uur, als er eens een kindje vroeger moet komen of later gehaald wordt. Er zijn ook om's in onze gemeente die pas om acht uur beginnen en om's die de woensdagnamiddag of zo niet werken. 't Is een keuze die je maakt, en die je heel bewust moet maken. Want niet alle ouders zullen kiezen voor een om die op woensdagnamiddag niet werkt e.d.

Mijn moeder is op dit moment bezig met langzaamaan de bedjes te vervangen. Ze vindt het belachelijk om er te gaan kopen, ze heeft vier opklapbedjes moeten kopen omdat het ocmw er geen had, om dan nog maar te zwijgen over de kinderstoelen e.d. Dus deze keer is het verste dat ze gaat, zien of onze oude kinderbedjes nog aan de normen voldoen en dan is het aan het OCMW om het nodige te voorzien. Er staat tenslotte in het contract dat zij met de dienst heeft, dat AL het materiaal door de dienst geleverd zal worden.

Die controles van kind en gezin hangt er vanaf of de dienst waarbij je bent aangesloten (of als je zelfstandige bent) rechtstreeks door K&G wordt ingericht. Mijn moeder haar dienst is door het OCMW ingericht, wel met subsidie en controle van kind en gezin, maar controles of zo gebeuren door de maatschappelijk werkers van het OCMW. Tot hier toe heeft ze een stuk of vijf controles gehad, waarvan nog niet zo veel onaangekondigde. Die één of twee keer dat er onaangekondigde waren, zijn die de controleurs niet zo goed bevallen. We hebben nl. een kindje dat een hekel aan vreemden heeft, dus die heeft hun oren er af gehuild.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je goed bij jezelf nagaat of je een roeping hebt. Een roeping om iets met kindjes te doen, want OM zijn, het is geen peulenschil. Ik denk dat mensen die geen roeping hebben, het niet lang volhouden of al snel vergeten dat ze met kindjes bezig zijn, i.p.v. met klanten.

Groetjes,

Sara

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 21 nov 2006, 08:08

Saraatje schreef:Hoi,

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je goed bij jezelf nagaat of je een roeping hebt. Een roeping om iets met kindjes te doen, want OM zijn, het is geen peulenschil. Ik denk dat mensen die geen roeping hebben, het niet lang volhouden of al snel vergeten dat ze met kindjes bezig zijn, i.p.v. met klanten.

Groetjes,

Sara
Dat is waar. Je moet er echt voor dienen en ik denk dat je vooral vééél geduld moet hebben. Hoewel ik doodgraag kindjes zie, ik zou dat dus nooit kunnen, want ik stond helemaal achteraan toen ze 25 jaar geleden het geduld uitdeelden :?
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De werkende mama”