thesis werkende moeders/thuisblijfmoeders

Moderators:Welcome, Annubis, Moderators

Ilse83
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2007, 23:50
Locatie:kortrijk
thesis werkende moeders/thuisblijfmoeders

Bericht door Ilse83 » 28 nov 2007, 00:01

Hallo iedereen,

Mijn naam is Ilse Dusart en ik ben een laatstejaarsstudente journalistiek aan de Arteveldehogeschool te Gent. Ik maak begin december mijn (audiovisueel) eindwerk en de titel is "Werkende moeders: jongleren met kinderen, carrière en schuldgevoelens". Ik maak een situatieschets over hoe werkende moeders werk en gezin combineren en welke vormen van kinderopvang ze hiervoor gebruiken.

Ik ben op zoek naar een huismoeder om haar visie te horen. De bedoeling is dat ik de kinderen een uurtje film terwijl ze aan het spelen zijn of bezig zijn bij de mama. Ik wil ook de moeder een klein halfuurtje filmen. Als er hier mama’s zijn die bewust thuisblijven voor hun kinderen vanaf de geboorte, die deeltijds werken, die zelfstandige zijn of die na een tijdje gewerkt te hebben besloten om voltijds bij hun kinderen te zijn, mogen jullie mij gerust contacteren.

Het is een audiovisueel eindwerk, ik maak het met een camera van school. Het filmen zou in de tweede week van december gebeuren. Het zal niet worden uitgezonden, alleen ik en drie beoordelende leerkrachten zullen het bekijken. Uiteraard zal ik u en de andere contactpersonen met alle respect en discretie behandelen. Ik zou graag ergens vanaf 29 november op verkennend gesprek komen bij u, ten laatste in de eerste week van december. Ik kan dan beter de bedoeling van het eindwerk uitleggen. Zeg u maar wanneer het u het best past.

Vandaag zei mijn originele thuisblijfmama af omdat ze midden in de blokperiode zit (ze volgt een keer per week les). Ik heb een werkende moeder gevonden, een leerkracht met 2 halve dagen les en drie volle dagen die ik mag volgen bij het huishouden, lesgeven en de kindjes volgen bij de onthaalmoeder.

Mijn e-mailadres: ilse_dusart@hotmail.com

Alvast bedankt!


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 28 nov 2007, 08:40

Even bijkomende info vragen: Is het dan de bedoeling dat het echt weer een pro en contra-discussie wordt? Want ik denk dat iedereen hier wel respect heeft voor de keuze van een andere moeder.. En ze hebben alletwee hun voor- en nadelen..
Maar ik ben al geen geschikte kandidaat, want ben nu wel thuisblijfmoeder maar zou veel liever werken momenteel! :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Ilse83
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2007, 23:50
Locatie:kortrijk

Bericht door Ilse83 » 28 nov 2007, 12:41

Neen, zeker niet werkende mama's vs. huismama's.

Mijn idee gaat uit van hoe werkende moeders werk en gezin combineren: welke vormen van kinderopvang ze gebruiken, hun tijdsindeling (ongeveer), of ze als kind thuis of in kinderopvang werden opgevangen, de reacties uit hun omgeving op hun beslissing van werkende moeder te worden, hoe ze het in de toekomst willen aanpakken als de kinderen ouder zijn.

Voor thuisblijfmama's heb ik ongeveer dezelfde visie in gedachten. Maar ik laat de moeders aan het woord, ik wil niemand in een slecht daglicht zetten of beledigen. Ik laat de huismama en de werkende mama hún verhaal doen.

Maar tot gisteren had ik al 2 weken een overeenkomst van een thuisblijfmama die een jaar geleden stopte met werken om meer tijd met haar kinderen te kunnen hebben. Gisteravond zei ze af.
Hier wat info uit het verkennend gesprek met haar: 2 dochtertjes (2 en 4 jaar), werkte vroeger als administratief bediende in het Antwerpse, ze woont in regio Dendermonde (ze was 's ochtends en 's avonds een uur onderweg), ze vond het jongleren met kinderen en werk te zwaar vooral omdat het laatste jaar haar dochtertjes vaak ziek werden, nu werkt ze 2 dagen per week van thuis uit, haar jongste gaat ook 2 dagen per week naar de crèche en ze zijn nu op zoek naar een huis in Antwerpen om dichter bij familie te zijn (zij worden dan ingeschakeld voor de opvang van de kinderen vóór en na het werk).

Ik wil niet de twee moeders lijnrecht tegen elkaar stellen van "zij is de goede" en "zij is de slechte".

Thuisblijfmama's die opnieuw willen gaan werken, mogen zich dus ook gerust kandidaat stellen.


Plaats reactie

Terug naar “De thuisblijfmama”