kaas vs goestingskes

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Sylvie S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:23 nov 2007, 10:20
Locatie:Oost-Vlaanderen
kaas vs goestingskes

Bericht door Sylvie S » 07 dec 2007, 10:06

Hallo,

Ik las hier ergens (maar kan het topic niet meer terugvinden) dat je geen kaas op basis van rauwe melk mag eten. Maar als die kaas verhit wordt (tartiflette, kaasfondue,...) mag het dan wel?

Want ondanks een continu gevoel van misselijkheid, kan ik zo opeens enorm goesting in iets krijgen en vaak zijn dat (uiteraard :? ) gerechten met kaas.

Alvast bedankt,
Sylvie
Afbeelding


nessa20
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2007, 20:01
Locatie:hoboken
Contacteer:

Bericht door nessa20 » 07 dec 2007, 11:47

het is inderdaad afgeraden om kaas te eten op basis van rauwe melk maar ik dacht (ben niet zeker) dat als je de kaas verwarmd hoger dan 70°C dat de bacterie dan zo goed als dood is en dat er zeer weinig kans bestaat dat je deze oploopt.

Ikzelf heb het daar heel moeilijk mee dat ik deze kazen niet mag eten opt moment.
mijn grootste schatten:
matthew geboren op 24 maart 2004
cato geboren op 18 februari 2005
jinto geboren op 2 februari 2007
ons allerlaatste kabouterke word verwacht rond 6 augustus 2008

Maandag 21 januari 2008 is het zover. Eindelijk de 1ste kennismaking met ons kabouterke. Ben zo benieuwd naar mijn klein schatteke.

Anse
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 sep 2007, 17:34
Contacteer:

gepasteuriseerde kazen mogen zeker

Bericht door Anse » 07 dec 2007, 17:51

Hey,

Gepasteuriseerde kazen mogen zeker, dan is de Listeria bacterie niet meer aanwezig. Zolang je op een verpakking steeds kan achterhalen dat het een gepasteuriseerde kaas is, dan is het geen probleem. En zolang je de kaas koel genoeg bewaart (< 4°C) dan is het ook goed.

Als er echter staat "op basis van rauwe melk" of "au lait cru" dan zijn deze kazen zeker te mijden omdat Listeria vooral in dit type kazen voorkomt. Dit zijn vooral Franse kazen type Brie, Camembert... Bewaar rauwmelkse kazen, als je in huis hebt, ook steeds goed gekoeld en steeds apart (nooit bij andere kazen of andere voedingsmiddelen) omdat er ook kruisbesmetting kan optreden...

Let ook op met verse boters, hoeveboters e.d. omdat deze vaak op basis van rauwe melk zijn gemaakt. Lees steeds de verpakking!

Groetjes, Anse
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Ik ben juist zwanger....”